Fjernkontroll som styrer mer enn den skal..

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Kjøpte forleden dag en Primare A30.1 og er super fornøyd med denne ampen :)

Problemet dukket opp når jeg skulle justere volum fra fjernkontrollen. Den går samtidig inn på marantz CD6000 spilleren min og senker ut signalet fra denne også.. ???

Selvsagt var det bare å klistre en liten lapp over sensoren på denne, men da må jeg bort å trykke på spilleren hver gang jeg skal skifte spor. Overlever jo det, men hvis det er en måte å endre dette på så kunne jeg hjertens trengt info på dette.

Om ikke annet er det jo en go grunn til oppgradering av cd spilleren... :-/

john egil

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
804
Torget vurderinger
5
Kan du ha utgangssignalet på Marantzen på laveste nivå konstant? Så vil du ikke merke noe til det.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Kjøpte forleden dag en Primare A30.1 og er super fornøyd med denne ampen :)

Problemet dukket opp når jeg skulle justere volum fra fjernkontrollen. Den går samtidig inn på marantz CD6000 spilleren min og senker ut signalet fra denne også.. ???

Selvsagt var det bare å klistre en liten lapp over sensoren på denne, men da må jeg bort å trykke på spilleren hver gang jeg skal skifte spor. Overlever jo det, men hvis det er en måte å endre dette på så kunne jeg hjertens trengt info på dette.

john egil

Det går da vitterlig å skifte frekvens (chip) på en av apparatene, slik at de ikke påvirker hverandre...

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.043
Torget vurderinger
29
Kan du ha utgangssignalet på Marantzen på laveste nivå konstant? Så vil du ikke merke noe til det.
Foregår denne volumsenkningen i det digitale domenet vil det forringe lydkvaliteten. Men om det er tilfellet vet jeg ikke. Opplevde noe tilsvarende med GM50, den virket inn på tven, men det var forsåvidt uproblematisk.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
200
Torget vurderinger
12
Tror disse primare fj.kontrollen er veldig styrevillige, min styrte også en thule dvd spiller jeg hadde, syntes igrunn det var jæskla kjekkt;)

men ikke for deg selvfølgelig..

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Takker for svar.

Dette går ikke. Denne cd spilleren har hodetelefon utgang og da fungerer jo volumreguleringen utmerket. Men for optimal lyd frem til ampen så bør signalet stå på nest øverste indikatortrinn på displayet. Å ha denne vandrende opp og ned er ikke et alternativ.

Legger til at fjernkontrollen til Primaren også styrer dem andre funksjonene som play, next, osv, men får jo ingen nytte av dette så lenge den tuller med volum ut fra spilleren :-/

Å bytte chip-styring høres dyrt ut for en så billig spiller ???

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Tror disse primare fj.kontrollen er veldig styrevillige, min styrte også en thule dvd spiller jeg hadde, syntes igrunn det var jæskla kjekkt;)

men ikke for deg selvfølgelig..
Nettopp ;)

Othor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
0
Har samme problem med min spiller. Jeg tok en svart teipbit på ca
2mmx3mm og dekket deler av IR "øyet" på cd spilleren.
Da slipper den gjennom signalet fra den originale fjernkontrollen.
Teipen er heller ikke synlig fra sittepos.

Ove

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Det kan være en løsning å dekke til IR øyet på CD spilleren i mer eller mindre grad for å redusere følsomheten. Evnt. lime på en liten skygge som gjør at du kan betjene apparatene hver for seg, men må holde fjernkontrollene litt til høyre eller venstre alt etter som hvordan du har skjermet IR mottaket.

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
0
Problemet her er at Primare, Thule, Marantz og veldig mange andre bruker det samme RC-5 fjernkontroll-språket.

Dette er veldig vanlig og kan lage problemer som i dette tilfellet

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Har samme problem med min spiller. Jeg tok en svart teipbit på ca
2mmx3mm og dekket deler av IR "øyet" på cd spilleren.
Da slipper den gjennom signalet fra den originale fjernkontrollen.
Teipen er heller ikke synlig fra sittepos.

Ove

Ja dette var kanskje det beste trikset. Får prøve å lage en lur løsning med en passende bit med sort teip. Godt tips!

john egil

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Fikk samme problemet med Chapter og Meridian, men når man går nærmere, dvs. bøyer seg ned mot f.eks. forsterkeren så blir problemet borte.

Det virker som når man slår på, eller evt. bytter fra CD til DVD spiller så slår den inn, men ikke hvis man bøyer seg ned, som sagt unngår IRS øye fra f.eks. CD spilleren.

Kjøpte forleden dag en Primare A30.1 og er super fornøyd med denne ampen  :)

Problemet dukket opp når jeg skulle justere volum fra fjernkontrollen.  Den går samtidig inn på marantz CD6000 spilleren min og senker ut signalet fra denne også.. ???

Selvsagt var det bare å klistre en liten lapp over sensoren på denne, men da må jeg bort å trykke på spilleren hver gang jeg skal skifte spor.  Overlever jo det, men hvis det er en måte å endre dette på så kunne jeg hjertens trengt info på dette.

john egil

Topp Bunn