På tur og reise Fjellturer for vanlige dødelige som liker en turopplevelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

Utgatt24668

Gjest
    En av mine hobbyer er å gå i fjellet (med venner, familie eller alene). Ikke på ekstreme fjellklatreturer – men middels krevende eller krevende turer for vanlige dødelige mennesker. Jeg lager denne tråden for å dele og motta råd – selv om jeg ikke har peiling på hvor mange her som går seg en tur i ny og ne.

Årets fangst for meg er følgende turer (bildene er mine egne):

1: Neådalssnota (1621 moh), Trollheimen. Fjellet ligger midt i Trollheimen og er lite tilgjengelig – men likevel vakkert og sterkt tiltrekkende. Jeg har planlagt å gå til denne toppen i flere år – og jeg klarte å finne én god dag – i en ellers bedriften sommer og høst. Fordelen eller ulempen med Trollheimen vs. Jotunheimen er at man går nesten helt alene på en del ruter – og man får virkelig luftet hodet og meditert på veien. Her må man krysse en stor bekk som nesten er en liten elv på veien. Fjellsko må av – og man kjenner at man lever. Ca 11 til 12 timer gange – 23 km fra Storlidalen.

Skjermbilde 2017-10-01 kl. 21.59.36.jpg

- Besseggen (hyggelig med kjedelig) – 5 til 6 timer på Norges mest trafikkerte fjellrute – men likevel veldig hyggelig med vakker utsikt på en solfylt dag.

Besseggen (1 of 1).jpg Skjermbilde 2017-10-01 kl. 22.02.24.jpg

- Uranostinden (2157 moh) – ca 12 timer tur / retur. Nesten like krevende som Neådalssnota – gikk med egen guide og steggjern over isbre. Bratt opp tiden. Sjeldent vært mer sliten etter endt tur.

Skjermbilde 2017-10-01 kl. 22.03.31.jpg

- Ellers er mine favoritt de siste årene vært Aneto (3404) i Pyreneene og Breithorn i Alpene (4164).

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Kjør på så vi amatører kan få lære og bli inspirert.
    Fortelle gjerne hvordan komme frem og hva som trengs av utstyr, forberedelse og ellers andre forhold vi som ønsker å bli inspirert trenger å vite.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.621
    Jeg gikk for første gang fra hytte til hytte i sommer. Gikk klassikeren "trekanten" i Rondane. Fin tur, overnatting på betjente hytter, svært godt merkede stier. Var veldig heldig med været så det var noen flotte dager i fjellet. Krever ganske lite utover gode sko og grei form. Jeg la inn noen omveier for ikke å komme for fort frem til neste hyttte. Dagsetapper på 15-20 km og noe over 1000 høydemeter stigning pr dag. (jeg gikk over Rondeslottet og Høgronden). En lettere rute bruker litt båt og går i dalene.

Jeg gikk alene så da blir det nødvendigvis mer effektivt. På de nyere kartene til DNT er tidsbruken oppjustert en del tilpasset at flere i dårligere form går turene. Fra Bjørnhollia til Dørålsæter tar det 8.5 timer på gamle kart, 10 timer på nye kart. Jeg brukte 7 uten å ta meg dårlig tid. Totalt var turen Rondevassbu-Bjørhoølia over Rondeslottet - Dørålsæter over Høgronden - Rondevassbu uten å ta båten på ca 50 km. Parkerte bilen på spranget overfor Otta. Derfra er det ca 6km inn til Rondevassbu på grusvei. Kan leie sykkel for en hundrings om man heller vil det.

Selv i juli var det nysnø på toppene så det er alltid lurt å ha med varme klær, gode sko og noe som dekker for vær og vind om uhellet er ute. På de mest populære rutene i sesongen kommer det sannsynligvis noen forbi før eller siden, men ikke noe å basere seg på. Pakk lett - ha med skift og tøfler til å ha på om kvelden på hyttene. Ta alltid med kart og kompass og vit hvordan det brukes.

Med overnatting, frokost, nistepakke, kaffi på termosen og god middag koster det ca 900 kroner døgnet på DNT-hytter. Maten på Dørålsæter var terningkast 2, på Rondevassbu og Bjørnhollia var middagen veldig bra.

Betjente hytter har også øl, noe som ikke skal undervurderes etter en dag på tur.

U

Utgatt24668

Gjest
    Kjør på så vi amatører kan få lære og bli inspirert.
    Fortelle gjerne hvordan komme frem og hva som trengs av utstyr, forberedelse og ellers andre forhold vi som ønsker å bli inspirert trenger å vite.
    Jeg er amatør selv og er avhengig av guide på partier som krever sikring eller gange over isbre. Utstyret består av gode klær som puster og er regntett samt skikkelige fjellsko, varme klær i ull og ikke minst fjellvettreglene :) Jeg har også stegjern for å gå på is på bratte partier på snø.

Jeg bruker pulsklokke med GPS - slik at hvis jeg blir overrasket av tåke så kan klokken vise meg veien hjem. Jeg har hatt bruk for denne funksjonaliteten en gang og er fin å ha. Håper vi kan bruke denne siden på å utveksle erfaringer :)

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg gikk for første gang fra hytte til hytte i sommer. Gikk klassikeren "trekanten" i Rondane. Fin tur, overnatting på betjente hytter, svært godt merkede stier. Var veldig heldig med været så det var noen flotte dager i fjellet. Krever ganske lite utover gode sko og grei form. Jeg la inn noen omveier for ikke å komme for fort frem til neste hyttte. Dagsetapper på 15-20 km og noe over 1000 høydemeter stigning pr dag. (jeg gikk over Rondeslottet og Høgronden). En lettere rute bruker litt båt og går i dalene.

Jeg gikk alene så da blir det nødvendigvis mer effektivt. På de nyere kartene til DNT er tidsbruken oppjustert en del tilpasset at flere i dårligere form går turene. Fra Bjørnhollia til Dørålsæter tar det 8.5 timer på gamle kart, 10 timer på nye kart. Jeg brukte 7 uten å ta meg dårlig tid. Totalt var turen Rondevassbu-Bjørhoølia over Rondeslottet - Dørålsæter over Høgronden - Rondevassbu uten å ta båten på ca 50 km. Parkerte bilen på spranget overfor Otta. Derfra er det ca 6km inn til Rondevassbu på grusvei. Kan leie sykkel for en hundrings om man heller vil det.

Selv i juli var det nysnø på toppene så det er alltid lurt å ha med varme klær, gode sko og noe som dekker for vær og vind om uhellet er ute. På de mest populære rutene i sesongen kommer det sannsynligvis noen forbi før eller siden, men ikke noe å basere seg på. Pakk lett - ha med skift og tøfler til å ha på om kvelden på hyttene. Ta alltid med kart og kompass og vit hvordan det brukes.

Med overnatting, frokost, nistepakke, kaffi på termosen og god middag koster det ca 900 kroner døgnet på DNT-hytter. Maten på Dørålsæter var terningkast 2, på Rondevassbu og Bjørnhollia var middagen veldig bra.

Betjente hytter har også øl, noe som ikke skal undervurderes etter en dag på tur.
    Dette er et godt tips! Jeg har til gode å gå i Rondane, men har hørt veldig mye bra om å gå der. Trekanten virker bra - denne skal jeg prøve meg på til neste år.

Jeg har gått trekanten i Trollheimen. Den kan med fordel utvides til en 4 dagers tur - slik at man får meg seg en tur til Trollheimens peneste fjelltopp - Snota. Den er litt "look alike" til Matterhorn.

For å få trekanten i Trollheimen så anbefales det å kjøre til Gjevildvatnet (1 mil fra Oppdal) og kjøre helt inn til Gjevildvannhytta. Dette er en DNT hytte - og man kan overnatte her (samme prisnivå som i Rondane). Herfra kan man gå 7 til 8 timer til Trollheimshytta - som ligger mellom store fjell i en dal helt uten dekning. Trollheimshytta har satelitttelefon - og mottar sine varer med helikopter. I dalen rundt Trollheimshytta er det en gammel urskog - som å gå inn i en hekseskog fra et gammelt eventyr. Helt nydelig.

Trollheimshytta har besøk av spreke og sosiale mennesker - og stemningen rundt gruepeisen er ofte god - med kald Dahls-øl og gode 3 rettere som metter godt.

Dagen etter anbefales en tur opp til Snota - ca 6 til 8 timer. Neste dag kan man gå til Gjødalshytta over Trollhetta - 8 til 10 timer, og dagen etter der tilbake til Gjevildvasshytta. En fantastisk opplevelse.

Snota (bildet er ikke mitt):

green-lake.jpg

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg går stort sett på tur i Vestmarka og har topper og utsiktpunkt på 450 m innen 4-5 km. Som oftest blir turen en 10-15 km med en turkamerat av arten Gorden Setter.

Begge storkoser vi oss stort sett hver gang og det er nok av muligheter for variasjon. Det beste med det hele er at jeg bare har noen hundre meter før jeg er i marka, så man trenger ikke dra på høyfjellet eller Alpene for må komme på tur. IMG_0299.jpg

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.599
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker pulsklokke med GPS - slik at hvis jeg blir overrasket av tåke så kan klokken vise meg veien hjem. Jeg har hatt bruk for denne funksjonaliteten en gang og er fin å ha. Håper vi kan bruke denne siden på å utveksle erfaringer :)
    Dette med å gå på fjellet i tåka eller mørket etter GPS er risikosport. Og en bør vurdere forholdene i området først. Du skal være jævlig sikker på ruta.

I ordentlig ertesuppe-tåke, så har du sikt på kanskje 3-4 meter, så det er fort å gå seg fast i ulendt terreng eller å havne utfor en skrent.

Vi har hytte på fjellet - ikke så veldig høyt, men er det rette forholdene så forsvinner all sikt på et øyeblikk, omtrent så du knipser i fingrene.

Det viktigste her er å ha tilstrekkelig med klær, mat og drikke så en kan vente til tåka letter om det behøves.

Johan-Kr

U

Utgatt24668

Gjest
    Dette med å gå på fjellet i tåka eller mørket etter GPS er risikosport. Og en bør vurdere forholdene i området først. Du skal være jævlig sikker på ruta.

I ordentlig ertesuppe-tåke, så har du sikt på kanskje 3-4 meter, så det er fort å gå seg fast i ulendt terreng eller å havne utfor en skrent.

Vi har hytte på fjellet - ikke så veldig høyt, men er det rette forholdene så forsvinner all sikt på et øyeblikk, omtrent så du knipser i fingrene.

Det viktigste her er å ha tilstrekkelig med klær, mat og drikke så en kan vente til tåka letter om det behøves.

Johan-Kr
    Enig i dette - pulsklokka er en siste sikkerhetsventil. Spesielt i Trollheimen kan det blåse til hardt over kort tid - gjerne uventet og værmeldingene er sjeldent til å stole helt på.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.621
    På vei mot Høgronden. Om man har et anstrengt forhold til stein er ikke Rondane stedet være... det er det nok av der.

IMG_1479.jpg

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    7-fjellturen i Bergen er fin, men det er litt mer enn en liten luftetur. Lengden er 3,5 mil, men...det er oppstigningen som svir...2400 meter !!!! Den offisielle turen går i mai hvert år, men fjellet er jo åpent hele året. Jeg har gått den 2 ganger, og det gjør vondt på slutten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn