fischer vs madshus

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
Hei alle mosjonister som går masse på ski.

Jeg er på jakt etter et par ok ski til trening og div skirenn. Skal gå klassisk. Har i 3 år brukt Madshus Normarka, som vel kan betegnes som en turski, med stort hell, men disse er tunge å trene med og passer da sikkert veldig dårlig til http://www.valdresmarsjen.com/

Ser nå på ski til rundt 2500kr for ski og binding. Har sett på ski som Madshus Birkebeiner, Hypersonic og div Fischer, husker ikke betegnelse på den, men ca samme pris som Birkebeiner. Har dere der ute noen synspunkter på hvem som er best? Eller er disse så like at det er hipp som happ?

Takk for alle tips

Mvh

Elmer Midd

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.06.2006
Antall liker
2.911
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
I min verden vil det være ganske hipp som happ.
Det viktigste er at de passer kroppsvekta di.

Ole

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Viktigere enn hvilket merke du velger er det at du får en ski som passer din teknikk, ferdigheter og vekt/høyde (skiene må ha riktig lengde og spenn). Jeg vil anbefale at du oppsøker kvalifisert personale når du først skal legge 2-3 lapper i nye ski.

Forøvrig er det nok riktig at det er lite forskjell mellom merkene.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg hadde kjøpt M;adshus siden de produseres i Norge.

Vikitgste med skiene er at de har et spenn som passer deg med tanke på vekt og teknikk.

Valg av sliping, sikling, smøring/tape, glider har mye mer å si enn skimerket.

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
Tester selvfølgelig spennet på skiene når jeg kjøper de så jeg får med rette ski hjem. Jeg ønsker å kjøpe Madshus siden er fra Norge, men skiene er populære og de fleste butikkene har Fischer igjen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
For å gjøre forvirringen komplett så lager jo Atomic og Rossignol også gode ski.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.208
Torget vurderinger
4
Først og frems finn en butikk som vet hva de driver med og som kan gi gode råd.

I Oslo-området kan jeg anbefale Foss Sport og Bull Ski&Kajakk.

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
Jeg vet at G-sport har 30% av på ski nå... som sikkert varer ut sesongen. Har Bull ski og Kajak også tilbud?

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
Synes det er stor forskjell mellom Fischer og Madshus. Veldig ulik "feeling" når du går på skiene*. Men om du ikke allerede har vent deg til et av merkene så er det ikke så farlig. Bra begge deler, men om du har muligheten til å teste både fischer og madshus før du kjøper så bør du gjøre.

Vektmerkingen på skiene og vekten du får med måleiinstrumentene i butikken (trykkmåler og a4-ark metoden) er tilpasset løpere med meget god teknikk og riktig fraspark. Har du et "middels" fraspark bør du ha mykere ski, og det er det mange ansatte i sportsbutikker som ikke forstår.

*Det er racingmodellene jeg snakker om her.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
På en annen side er det kjedelig å gå med ski som har for lite spenn. Etter at jeg fikk alderstillegget mitt så har jeg et par Madshus ski med for lite spenn og sammenlignet med mitt nyeste par fra Atomic med bra spenn er forskjellen i glid stor.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Audiophile-Arve skrev:
Her i Sogn og Fjordane brukar vi berre Åsnes-ski.
Men vi kjøpte dei før produksjonen vart flytta til Kina.....
Det er tett på sjokkerende at en distingvert herremann fra Trivselsfylket ikke påfører seg treski fra Rønning når han skal forsere det hvite.
Og jeg som trodde du var en kulturbærer, Arve.

http://www.treski.no/

N

nb

Gjest
torhaavard skrev:
Jeg vet at G-sport har 30% av på ski nå... som sikkert varer ut sesongen. Har Bull ski og Kajak også tilbud?
Gå på en ordentlig butikk hvor de har peil og finner rette ski til deg, det er viktigere enn 30% rabatt. Bull Ski og Kajakk og Oslo Sportslager er to kandidater.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Sitter her med terminlista fra Kondis, der er det en artikkel om skivalg fra Bull Ski og Kajakk. Hans primære råd til vanlige brukere som ikke er rå på teknikk; velg myke ski istedet for voldsomt spenn. For i det øyeblikket man blir sliten nok i rygg og mage osv, så er teknikken det første som svikter, og da er det fort gjort å miste trykket og dermed feste. Ingenting er mer killer for skigleden enn dårlig feste, det er vel bare dårlig gli og tom mave som kan nærme seg i hatfølelse. Utover det: gå til en skikkelig skibutikk, ikke til fjortisen på nærmeste kjedebutikk som tror det er Colgate fluor man bruker på skia.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Roberten skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Her i Sogn og Fjordane brukar vi berre Åsnes-ski.
Men vi kjøpte dei før produksjonen vart flytta til Kina.....
Det er tett på sjokkerende at en distingvert herremann fra Trivselsfylket ikke påfører seg treski fra Rønning når han skal forsere det hvite.
Og jeg som trodde du var en kulturbærer, Arve.

http://www.treski.no/
Hedmark-produserte ski er laga for minusgrader. Her treng vi noko som er lokalt tilpassa....

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
Da er ski i boks. Gutta på Bull ski og Kajak ga meg en god pris på Madshus Nanosonic. Gleder meg masse til å prøve disse.

Takker for all hjelp.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Da er det bare å slipe inn riktig struktur, så er du i gang.

Topp Bunn