Finnes disse på vinyl? (Dvorak No.9 + Planets)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
Dvorak N0.9/Solti
Holst The Planets/Dutoit
Dette er to av mine favoritter. Skulle gjerne hatt dem på vinyl. Etter timer med søk på nettet kan jeg ikke finne dem. Er disse to Deccautgivelsene å få på vinyl? De burde i grunnen være det da de er fra tidlig 80-tall.
Hvis så, noen som har katalognummerene?

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dutoit/Montreal er jeg rimelig sikker på ikke er å få tak i på vinyl.
I og med at dette er min favoritt av Planetene, har jeg også brukt mye tid på å lete.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.158
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og var man på utkikk etter en innspilling som kunne vise CD-mediets tekniske overlegenhet i forhold til vinyl så var Dutoits Planetene et godt bud.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Og var man på utkikk etter en innspilling som kunne vise CD-mediets tekniske overlegenhet i forhold til vinyl så var Dutoits Planetene et godt bud.
Vel.....men denne på vinyl ser jeg for meg hadde blitt Creme' ala Creme' :)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Valentino skrev:
Vel, det var i de baner jeg også tenkte.... :)
Forøvrig er Montreal/Dutoit fantastiske Ravel innspillinger tilgjengelig på vinyl så jeg hadde forhåpninger om at Planetene også var tilgjengelig.
Solti's No.9 er den beste jeg har hørt så langt...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
emotikon skrev:
Valentino skrev:
Vel, det var i de baner jeg også tenkte.... :)
Forøvrig er Montreal/Dutoit fantastiske Ravel innspillinger tilgjengelig på vinyl så jeg hadde forhåpninger om at Planetene også var tilgjengelig.
Solti's No.9 er den beste jeg har hørt så langt...
Hvlken No.9 m Solti -Sjostakovitsj, Dvorák, Mahler, Beethoven, Schubert ?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For meg ville det vært langt mer interessant å ha to forskjellige versjoner av et favorittverk enn å ha samme versjon på to formater, hvis så er tilfelle for Voff så fins jo Metha's glimrende Planets med LAP på utmerket LP fra Speakers Corner da. Jeg har den, og selv om den er litt annerledes enn Dutoit, så synes jeg det bare er bra jeg.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=6192

Solti's New World er vel "en av mange" greie/adekvate innspillinger i mitt syn iallefall, og det fins mange innspillinger på vinyl som burde ha fortrinn til plass i vinylhylla foran Solti sin. I mine ører that is. Ergo vil jeg oppfordre til å utforske symfonien også under direksjon fra andre dirigenter, det er en spennende reise til og i den nye verden.

Mvh Vidar P

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Hvlken No.9 m Solti -Sjostakovitsj, Dvorák, Mahler, Beethoven, Schubert ?

Er ikke det ganske innlysende ut fra første post ???
Jeg snakker om Dvorak No.9 med Solti/Chicago.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
For meg ville det vært langt mer interessant å ha to forskjellige versjoner av et favorittverk enn å ha samme versjon på to formater, hvis så er tilfelle for Voff så fins jo Metha's glimrende Planets med LAP på utmerket LP fra Speakers Corner da. Jeg har den, og selv om den er litt annerledes enn Dutoit, så synes jeg det bare er bra jeg.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=6192

Solti's New World er vel "en av mange" greie/adekvate innspillinger i mitt syn iallefall, og det fins mange innspillinger på vinyl som burde ha fortrinn til plass i vinylhylla foran Solti sin. I mine ører that is. Ergo vil jeg oppfordre til å utforske symfonien også under direksjon fra andre dirigenter, det er en spennende reise til og i den nye verden.

Mvh Vidar P

Jeg har den der Planets på Speakers Corner vinyl. Joda, den er grei nok og låter bra, men jeg foretrekker Dutoit, Previn (1974) og Karajan foran denne! Så du ser jeg har mange forskjellige versjoner av samme verk! ;D
Jeg har hørt (minst) fire versjoner av New World, men foretrekker Solti/Chicago. Har du ellers noen anbefaling av Dvorak N0.9 på vinyl fortrinnsvis analog innspilling? ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Giulini og Kubelik sine (begge på DGG) vil gi andre og fine innfallsvinkler til symfonien. Må kjøpes brukt (LP) såvidt jeg vet.
Kertesz/VPO sin på Decca/Speakers Corner har du sikkert. Jeg ser at den er "gammeldags", men den har en sjarm og et spesielt innblikk som jeg liker godt, på en slags kammeraktig måte.

Berstein/Israel (DGG) er også veldig god synes jeg, men litt "flatere" lyd enn andre, så ikke noe for lydentusiaster kanskje.

Mvh Vidar P

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.591
Kertesz/VPO vinyl på Decca/Speakers Corner kan jeg i hvert fall anbefale for lyden. Tett opp mot det aller beste.
Har ellers Giulini og Chicago på DGG (vinyl). Dårligere lyd, men kanskje en mer spennende fremførelse enn Kertesz?

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hos meg låter Giulini på original vinyl aldeles ypperlig; men hvilken innspilling som låter best fins vel ingen fasitsvar på, det varierer med system og med lytter imo.

Var det ikke J Gordon Holt som postulerte loven om at lyden på innspillinger står i omvendt proposjonal sammenheng med de musikalske kvalitetene? Mannen belyste iallefall en fornøyelig frekvent observasjon.

Mvh Vidar P

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.975
Hei
Kaster meg på her, da dette var en av mine accesverker til den klassiske musikk. Har ikke oversikt over hvor mange LP´er og CD´er jeg har av "New World", men de som stikker seg ut er Harnoncourt/RCO live 2000 på Teldec (hele hans Dvorak/Teldec er meget velanset) og min absolutte favorit, og rimelig lett å få tak i på LP, Fricsay/BPO 1960. Fricsay kan minne litt om Klemperer; det er ikke så nøye hva som står i notene, så lenge resultatet er musikk. (den diametralt motsatte instilling til Rattle ;D)
Steen

Wagnersen

Medlem
Ble medlem
15.08.2007
Antall liker
0
Joda,har Holst Planetene med C.Dutioit på vinyl! Kjøpt brukt på Ringstrøm for lenge siden.
Platenummeret er: 417- 553-1. Presset i Holland,1987. Låter helt fantastisk på min VPI,ihvertfall.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Nåja. Gramophone er nå enige med meg ;)
For mange vil Solti være den beste.

http://www.gramophone.net/Issue/Page/February 1984/28/755144

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
Wagnersen skrev:
Joda,har Holst Planetene med C.Dutioit på vinyl! Kjøpt brukt på Ringstrøm for lenge siden.
Platenummeret er: 417- 553-1. Presset i Holland,1987. Låter helt fantastisk på min VPI,ihvertfall.
Takk for det. Nå har jeg finnet ut at begge er å få på vinyl. Nummeret på Dvorak er 410116-1.
Ikke mange som har dem dog, men de dukker vel opp en vakker dag.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte mine for kr. 10,- i Oslo jeg... som nye var de også.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte mine for snart 20 år siden jeg, så de må jo anses som gamle. Hva med halv pris, 5,- pr stk.?

Mvh Vidar P

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
:-[ Egentlig litt pinlig dette her: enkelt å finne nummeret på vinylen - bare å endre siste siffer på CD-nummeret fra 2 til 1. :-[

Topp Bunn