Finnes det en PC-lege her?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Sneipen var hjemme fra skolen oga sykdom i går. Han hadde visstnok slått av PC'n med det STORE knappen. Det likte disken dårlig. Så dårlig at nå får jeg ikke startet windows lenger, og ikke får jeg startet pc'n i sikkerhetsmodus heller. Man kan høre at disken hakker når den prøver å starte opp.

Så er selvfølgelig spørsmålet: Hva gjør jeg nå? Problemet er 2-delt. Hvordan får jeg pc'n til å funke igjen? Hvordan får jeg berget data fra disken? Det ligger bl.a. en del bilder der som jeg ikke har fått tatt back up av, og som jeg gjerne skulle berget.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Sneipen var hjemme fra skolen oga sykdom i går. Han hadde visstnok slått av PC'n med det STORE knappen. Det likte disken dårlig. Så dårlig at nå får jeg ikke startet windows lenger, og ikke får jeg startet pc'n i sikkerhetsmodus heller. Man kan høre at disken hakker når den prøver å starte opp.

Så er selvfølgelig spørsmålet: Hva gjør jeg nå? Problemet er 2-delt. Hvordan får jeg pc'n til å funke igjen? Hvordan får jeg berget data fra disken? Det ligger bl.a. en del bilder der som jeg ikke har fått tatt back up av, og som jeg gjerne skulle berget.
Hvis selve HDen er ødelagt, noe som skjer med ugjevne mellomrom, er det lite du kan gjøre annet enn evt. å levere den inn til berging hvis dataene er verdifulle for deg. Men dette koster ofte endel.

Hvis maskinen booter en stund og så stopper, (iallefall til etter windows logoen dukker opp) eller plutselig rebooter av seg selv midt i oppstarten kan det være mindre feil på disken eller bare noen ødelagte systemfiler. Da er det mye lettere. Du kan prøve å holde inne SHIFT-F8 når du booter for en litt utvidet oppstartsmeny. Her kan du f.eks. prøve å gå tilbake til en tidligere oppstart som virket. Men siden du ikke kan boote i safe mode heller så er det høyst usikkert om dette vil virke. Men det skader ikke å prøve.

Går ikke dette kan du se om du finner en annen måte å boote maskinen. Prøv å boote fra en CD eller Minnepenn. Alternativt boot fra en annen harddisk og flytt filene over på denne.Har du en gammel HD på 20GB fra en utrangert PC kan du installere windows på en slik og bruke den som midlertidig systemdisk til du får reddet filene dine. Men installer noe som kan lese filsystemet NTFS og ikke bare FAT)

Du kan også ta ut HDen og sette den midlertidig inn som en disk nr. 2 i en annen maskin, eller i et USB kabinett. Det er gjerne litt enklere, og da finner du bare en annen PC og har med deg et par tomme DVDer eller en minnepenn til filene dine.

R

RL69

Gjest
Du kan prøve å få tak i Windows PE på en cd og boote opp på den.
Da bør du greie å få tak i alt som ligger på HD'en og ev brenne det ut på en DVD el.

MVH
KOL69

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.293
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Som du sier er problemet 2-delt.
- Berge det gamle
- Få maskina opp og gå igjen.
Prioriter å få ut innholdet; enklest er som Gjestemedlem sier; plukk ut HDDen og heng den på en annen maskin. Dersom det du har er SVÆRT verdifullt skal du ikke prøve det, da skal du sende den til IBAS eller lignende for disseksjon. Hver gang DU prøver å lese fra disken setter du den under mekanisk stress, og sjansen er tilstede for at du gjør vondt verre; utvider skrapesporet fra lesehodet, f eks. Dersom det kun er ting du gjerne vil ha, ikke MÅ, koster et besøk hos en HD-kirurg fort mer enn det smaker.
For pkt 2 er det enkelt; kjøp en ny HDD og installer OS på den.

Bernt K

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det kan også være noe annet som ha tatt kvelden, som f.eks. powersupplyet. Prøv å putte disken inn i noe annet, som f.eks. en annen pc eller kanskje aller helst et eksternt usb-hd kabinett og se hva som skjer.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Boot til recovery console og kjør chdisk, du kan gjøre dette med en windows cd. Eventuelt boote på en floppy og kjøre chdisk fra den. Det er mest sannsynelig disken som har problemer med å lese filer i oppstarten. Om du er heldig vil dette fikse problemet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Rhesus skrev:
Det kan også være noe annet som ha tatt kvelden, som f.eks. powersupplyet. Prøv å putte disken inn i noe annet, som f.eks. en annen pc eller kanskje aller helst et eksternt usb-hd kabinett og se hva som skjer.
Det kan også være stømkabelen som er problemet. Denne lekre saken, Nordost Valhala, skulle være et sikkert valg. Den leder strøm med uforglemmelig presisjon, og brukes til og med av hifi entusiaster.

http://www.oslohificenter.no/produkter/kabler/nettkabel/index.htm

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.293
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
BT beskriver at disken hakker hørbart når maskina prøver å starte.... Et spørsmål: POSTer maskina? Altså: Er det liv i det hele tatt? Leser den BIOS, teller RAM osv?
Berg har et poeng, men bruk chkdsk, ikke chdsk.

Bernt K

G

Gjestemedlem

Gjest
berxter skrev:
BT beskriver at disken hakker hørbart når maskina prøver å starte.... Et spørsmål: POSTer maskina? Altså: Er det liv i det hele tatt? Leser den BIOS, teller RAM osv?
Berg har et poeng, men bruk chkdsk, ikke chdsk.

Bernt K
Slike lyder er skumle. Har hatt et par disker der lesehodet bare står og hakker. gadunk ganduk gadunk .. Ingenting å gjøre med dem. Annet enn å levere dem inn til redning hvis det er veldig viktig.

Men hvis lydene bare er de sedvanlige rablelydene når den jobber så er det et bedre tegn.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Den hakker ikke akkurat. Men det høres at den sliter.
Har hørt det verre, for å si det sånn.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Men booter den i det hele tatt eller stopper det før bios finner HDen?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Den kommer så langt at den prøver å starte Windows, så booter den.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Det er bra. Da er det stor sannsynlighet for at du kan redde filene dine ved å koble harddisken til en annen maskin. Gjør dette først, så kan du tenke på å rette opp igjen systemet etterpå.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Da har jeg stor tro på at chkdsk vil redde dagen. Dog er recovery console litt tricky om man aldri har brukt det. Så det kan være lurt å ha en anne pc med internett tilgjengelig slik at man kan sjekke på nettet om man lurer på noe ang. kommandoer etc.

Ser noen foreslår andre hardware feil her. Når det gjelder datamaskiner som ikke virker er det så si uten untakk av to årsaker.
Enten så er det en hardware feil. Dvs. med fysisk defekt hardware. Om noe annet en harddisken er defekt i en pcn vil den ikke starte i det heletatt, mulig strømforsningen starter men det er somregel så langt man kommer. Nye maskiner gir også gjerne fra seg en serie artige beep ( da ser jeg bort fra cd-drev og floppy, da du kan kjøre fint med defekte slike. Er vel et par andre små ting som ikke er kritisk hardware også )

Om det ikke er defekt hardware. Er det softwarefeil relatert til hardware som gjør at ting ikke fungerer. Dvs. drivere etc.

I ditt tilfelle tror jeg du bare har fått en ufullstendig skriving til harddisken som gjør at noen sektorer evnt. bytes enplass gjør at pcn ikke klarer å lese det den skal når den booter. Dette fikser man normalt med chkdisk såfremst det ikke har oppstått en CRC feil. Noe som er heller uvanlig om man skrur maskinen rett av, da er det heller det første som skjer.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
583
Torget vurderinger
1
Det finnes chkdsk for dos som fikser dette.
Skal se om jeg finner en link til det senere.
Da er det bare å boote opp fra en floppy.

evt kan du bare boote med windows cd, så avbryte installasjonen og skrive chkdsk /f c: som en annen nevnte. Dette pleier å fikse 99% av tilfellene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Man skrev:
Det finnes chkdsk for dos som fikser dette.
Skal se om jeg finner en link til det senere.
Da er det bare å boote opp fra en floppy.

evt kan du bare boote med windows cd, så avbryte installasjonen og skrive chkdsk /f c: som en annen nevnte. Dette pleier å fikse 99% av tilfellene.
DOS leser ikke NTFS uten spesielle drivere, så det er nok ingen automatisk løsning nå lenger. Hvis du vil prøve deg på noe slikt dog, kan du laste ned en bootCD eller floppy her:

http://www.bootdisk.com/ntfs.htm

Men du skal jo ha en plass å kopiere filene til også og da kan det jo bli problemer med drivere etc.

Om checkdisk for dos støtter NTFS er jo også en usikkerhet...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Floppy? Slike forhistoriske greier finnes nok ikke på denne pc'n.
Tror ikke jeg har noen windows-cd heller.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.293
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg ser du bor i Trondheim; jeg også, og jeg sitter og ruger på Knoppix, UBCD og opptil flere Windowscder (XP pro, norsk/engelsk, XPhome, norsk), og du kan vel alltids få en vederlagsfritt, RILUM. PM hvis interessant. Lisenskey regner jeg med du har.

Bernt K

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
583
Torget vurderinger
1
Det finnes en spesiell chdsk for dos som leser NTFS. http://download.freewarefiles.com/files/ntfsinst.exe

Hvis det er noen som gidder, så kan de installere dette på en floppy, så lage en image av floppyen via winimage eller lignende, og konvertere dette formatet til cd-iso standarden som du så kan brenne ut til en cd.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
O lykke!

1: Nå fungerer PC'n i gjen!
2: Men aller best: alt av personlig verdi på min gamle disk er reddet!

Nå begynner jobben med å sikre familiealbumet bedre, og ikke minst innføre bedre rutine for back up og datasikring. Slikt er alltid så lett å utsette. Kanskje et tips for flere her.

Tusen takk for alle gode råd!

Det jeg til slutt gjorde var å anskaffen en helt ny intern disk. Jeg tok ut den gamle og satte i den nye, installerte image på den nye, sjekket at pc'n fungerte, satte inn den gamle igjen, endret biosen så pc'n starter med den nye, fikk kjørt chkdsk på den gamle.

Jeg overrasket meg selv litt med å få det til på egen hånd, siden jeg ikke har erfaring med slikt. Men det var et prakk uten like å få plass til to disker med alle kabler på riktig plass. Den eneste ledige plassen til en ekstra disk var under den gamle, og der var det trangt. Lurer på om jeg ikke skal satse på Apple neste gang...

Topp Bunn