Finne ut om det er brukt blyfritt loddetinn?

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei, jeg har en Ibanez GRG170DX el.gitar, loddet av arbeidere i Østen med veldig hastverk. Etter en togtur fungerte ikke gitaren lenger, men etter jeg fikset en grufull lodding ble det lyd i øksa. Gitaren er full av loddinger som jeg kunne tenkt meg å fikse på, så slipper jeg at gitaren streiker etter neste togtur :p

Men jeg vet ikke hvilken type tinn som er benyttet. Har tilgang på begge typer tinn og loddeutstyr frem til morgen tidlig. Gitaren skal være ca. 1 år gammel.. det har vel vært krav til blyfritt loddetinn en stund nå, men eksisterer dette kravet i Indonesia?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det har vært krav til blyfritt siden 1 juni 2006. All elektronikk som selges innen EU etter denne dato(også EØS) skal være produsert i blyfri prosess. Unntak finnes, men helt klart ikke for ditt instrument.
Så spørs det da hvor seriøse produsent/distributør/forhandler har vært da. Tipper at hverken distributør eller forhandler aner hva WEEE eller RoHS-direktivet er, så har gitaren ligget litt på lager før du fikk den, så er det kanskje bly i loddingene.
Mitt tips: Kjøp loddelisse og fjern tinnet som er brukt i loddingene, og bruk kvalitets loddetinn med bly.

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Takk for tips. Jeg har tidligere jobbet med lodding, men sluttet i bransjen før vi gikk over til blyfritt. Sånn sett håper jeg at vanlig blyholdig loddetinn er det som blir riktig :p Hadde tenkt til å fjerne gammelt tinn ja :) Men fortsatt vil da lederne være fortinnet med en viss type loddetinn, så det vil ikke være helt bra om jeg bruker feil tinn..

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det største problemet med blanding av blyfritt og blyholdig er at legeringen mellom blyholdig og blyfritt har dårlige mekaniske egenskaper, slik at ting rett og slett kan løsne.
Det er stort sett bare problem med BGA pakker, der man f.eks. kjører blyholdig pasta med blyfri BGA. Da er det så mye blyfritt tinn på BGAen at det tynner ut den blyholdige pastaen, og man får en lodding med 4-5% bly. Det er denne situasjonen man bør unngå.
Fjerner man mesteparten av tinnet først, skulle det uansett ikke by på problemer.

Topp Bunn