FIM...

B

BTS

Gjest
I mitt anlegg kan de här inte erbjuda någon musikalisk behållning, tunt och mekaniskt i jämförelse med La Fille Mal Gardée på riktig Decca CD.
Det här måste vara fel.... :-\
Är det någon med andra erfaringar?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har La Fille på LP fra Speakers Corner, den låter suverent, og langt fra tynt.

Generelt må jeg bare innrømme at jeg oftest pleier å mislike japanske remastere av slike innspillinger, nettopp pga at de virker fragmenterte og umusikalske ift originaler (og gode gjenutgivelser), dyre eller ei.
Det virker som om japanske masteringteknikere har en egen hang til å skulle dra ut detaljer og aksentuere definisjon så mye at det hele i mine ører ender som et mekanisk, disintegrert og utilfredsstillende hele, men med en detaljert "imponatorlyd".

Disse er remasteret fra de originale digitale masterene eller hur?

R

Roysen

Gjest
Har de og anbefaler de på det sterkeste. Fantastisk lyd i mine ører og ja de er remastere av orginalene.

Mvh
Roysen

B

BTS

Gjest
Ok, jag har mina misstankar, äger ca 15st CD från FIM och de lämnar mig
mer eller mindre illa berörd. Får se hur det blir när de nya monoblocken anländer.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Har de og anbefaler denpå det sterkeste. Fantastisk lyd i mine ører og ja de er remastere av orginalene.

Mvh
Roysen
De originale masterene er vel analoge, siden dette er fra stereoens gullalder på 50/60-tallet.

Om det er som BTS sier (og som jeg mistenker) så er det vel de senere digitale remasterene som er brukt som grunnlag for disse remasteringene? De digitale kalles jo gjerne forsåvidt også "originale master tapes", men må altså ikke forveksles med de opprinnelige analoge masterene, som f.eks er utgangspunktet for Speakers Corners vinylutgivelser av Decca-katalogen.

Jeg har ikke hørt de der så skal ikke være hverken enig eller uenig i hvordan de låter, men de skal jammen ha stått tidlig opp om morgenen for å låte like bra som originale Decca-skiver og utgivelser fra Speakers Corner; og som sagt så har jeg for det meste til gode å høre japanske remastere som er musikalsk solide og tilfredsstillende, selv om de på overflaten noen ganger kan være veldig hifi-imponerende i sin liksomklarhet. Også den nyeste Universal-serien på vinyl er dårlig remasteret imo, tross skyhøy pris ($40-50 pr LP). Tabbe av meg å kjøpe de.

Ringstrøm og andre selger originaler av slike skiver for under hundrelappen på vinyl, og Decca-pressingene var kjempegode (SXL2000 og SXL6000-seriene). Speakers Corner sine koster jevnt over rundt $35 pr LP i US. Så det får bli et tips til å sammenlikne dersom man får mulighet; det hadde vært moro å samlet en gjeng og tatt en session med medbrakte eksemplarer av alle disse utgivelsene, eller hva?

B

BTS

Gjest
När det gäller de avbildade utgåvorna i första inlägget så står följande skrivet i konvolutet "The XRCD Process begins at the mastering. The analog signal is taken directly from the custom mastering console and digitized via JVC's newly designed
K2 24 bit Analog to Digital Converter."

Här brukas alltså analog master. Och det är den originale Decca mastern enligt FIM.

B

BTS

Gjest
Vidar P skrev:
.....det hadde vært moro å samlet en gjeng og tatt en session med medbrakte eksemplarer av alle disse utgivelsene, eller hva?
Det skulle varit trevligt men bor lite för långt från civilisationen. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det vanlige er at arbeidskopier flys ut, mens førstegenerasjons mastere (som noen ganger også er de bånd som ble brukt ved innspillingene på den tiden) forblir i hvelvene. Men noen ganger får noen lov å låne de, da gjerne under supervisjon

Om du fortsatt synes at Decca-cd'ene låter bedre (hvilket jeg ikke betviler at de kan gjøre, Decca sine teknikere står ikke tilbake for mange!) så har vel japanerne iallefall gjort en for slett masteringjobb, som vanlig hadde jeg nesten lyst å tilføye. Ikke noe nytt under den stigende sol da altså mao.

B

BTS

Gjest
Vidar P skrev:
Om du fortsatt synes at Decca-cd'ene låter bedre (hvilket jeg ikke betviler at de kan gjøre) så har vel japanerne iallefall gjort en for slett masteringjobb, som vanlig hadde jeg nesten lyst å tilføye. Ikke noe nytt under den stigende sol da altså mao.
Här och nu är det så att Decca CD'ene låter bättre, ja.

R

Roysen

Gjest
Vidar P skrev:
Roysen skrev:
Har de og anbefaler denpå det sterkeste. Fantastisk lyd i mine ører og ja de er remastere av orginalene.

Mvh
Roysen
De originale masterene er vel analoge, siden dette er fra stereoens gullalder på 50/60-tallet.

Om det er som BTS sier (og som jeg mistenker) så er det vel de senere digitale remasterene som er brukt som grunnlag for disse remasteringene? De digitale kalles jo gjerne forsåvidt også "originale master tapes", men må altså ikke forveksles med de opprinnelige analoge masterene, som f.eks er utgangspunktet for Speakers Corners vinylutgivelser av Decca-katalogen.

Jeg har ikke hørt de der så skal ikke være hverken enig eller uenig i hvordan de låter, men de skal jammen ha stått tidlig opp om morgenen for å låte like bra som originale Decca-skiver og utgivelser fra Speakers Corner; og som sagt så har jeg for det meste til gode å høre japanske remastere som er musikalsk solide og tilfredsstillende, selv om de på overflaten noen ganger kan være veldig hifi-imponerende i sin liksomklarhet. Også den nyeste Universal-serien på vinyl er dårlig remasteret imo, tross skyhøy pris ($40-50 pr LP). Tabbe av meg å kjøpe de.

Ringstrøm og andre selger originaler av slike skiver for under hundrelappen på vinyl, og Decca-pressingene var kjempegode (SXL2000 og SXL6000-seriene). Speakers Corner sine koster jevnt over rundt $35 pr LP i US. Så det får bli et tips til å sammenlikne dersom man får mulighet; det hadde vært moro å samlet en gjeng og tatt en session med medbrakte eksemplarer av alle disse utgivelsene, eller hva?
Så vidt meg bekjent er det de analog masterne som er brukt.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Vidar P skrev:
.....det hadde vært moro å samlet en gjeng og tatt en session med medbrakte eksemplarer av alle disse utgivelsene, eller hva?
Gjerne det!

Mvh
Roysen

Topp Bunn