Filtrering av lavfrekvent energi.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.021
Hei og god påske.
Skiftet batteriet på min Holfi Ellipse og fikk da gjenoppleve hva det var jeg digget i hine hårde dager. Spesielt i MM-instilling er denne Riaa smått fantastisk. I stedet for å bruke den i MC-modus, fant jeg en annen gammel "kompis" på loftet, en step-up fra Audio innovations som jeg vet er en god match til Ortofon sine pickup varianter. Bingo! Dynamikken var hinsides det jeg opplever med andre konstellasjoner, og i tillegg helt tyst. Men...…, det slippes dessverre igjennom litt mye i den lave ende av det som mange Riaa'er fjerner med et subsonisk filter. Membranutsvinget er til tider både heftig og hørbart.
Spørsmålet er da hva sentralens medlemmer gjør for å få både i pose og sekk. finnes det hjemmesnekra løsninger, eller må man investere i filtre/equalizere for å få fjernet dette? Er i utgangspunktet ikke interessert i en aktiv løsning hvis det kan unngås.
Steen

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
52.574
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Jeg ville nok vært forsiktig med å legge et filter så høyt som 20Hz. Spiser mye av musikken oppover. Et 24dB filter ved 10-12Hz er nok langt mindre hørbart. Saken er å filtrere i området hvor arm/pu resonerer, som ofte er et sted mellom 7-10Hz

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.021
Hadde selv sett disse passive saker fra Harrison på Bay'en, men det ville vært fint om noen har erfaringer ang hvor det lønner seg å legge in "delefrekvensen". De går ikke lavere enn 20Hz, og det er kanskje helt etter boka. Skal prøve å eksperimentere litt med bedre avkopling av spilleren, men den står der den sto før jeg skiftet Riaa. Det hører med til historien at SUT'en jeg nå bruker har en kraftig økning i DB, og det gjelder selvfølgelig over hele frekvensområdet. Har ikke funnet passive saker som filtrerer med så mye som 24dB/oct ned mot 10Hz. Det skal jo også helst være betalbart.
Steen

Topp Bunn