Filopprydding

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.825
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har havnet i en situasjon der jeg har vel i grunn ikke har slettet filer de siste 10-15 årene.
Det er blitt tatt mange backuper som er lagret på ulike eksterne disker og interne lagringsdisker, samt at det er foretatt noe opprydding - noen mapper er blitt flyttet når disken er full og så videre osv. Jeg kjøpet meg et par litt store eksterne disker nå, og har kopiert absolutt alt inn på disse!

Har sett at man nevner slik programvare i andre tråder, men lager en egen tråd her:

1) Finnes det software som kan lese gjennom alt dette, og slette alle duplikater...?
2) finnes det software som kan sortere/hente ut filer slik at man kan skille mellom musikk, bilder, video og andre dokumenter.

Også regner jeg med at dersom 1 finnes - så har den også funksjonalitet til å sjekke om det finnes filer på en ekstern drive som ikke finnes i bibliotek..?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.825
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Noen som har et greit program å anbefale...?

mvh
OMF

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.771
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Er du på jakt etter software, er det kjekt å info om hvilket os du kjører ;)

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
507
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har et program som jeg vil anbefale i denne sammenhengen også, det er Glary Utilities.
Selv gratisutaven av dette programmet er veldig bra.
Kan brukes til å fjerne duplikater, utforske innhold på harddisker, osv...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.825
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kjører Windows i ulike versjoner, kommer nok til å være Windows 7 på den maskinen som skal stå for ryddingen!

mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.825
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har begynt på denne jobben nå!

Kjøpte pro versjonen av Glary Utilities. Den var utrolig rask til å finne duplikatene. Men det virker som man må klikke på hver enkelt fil man ønsker å slette - og det passer meg dårlig som har mange tusen duplikater!

Easy duplicate file finder så ut til å bruke en evighet til å scanne - så det gav jeg opp etter 10 minutter og den fremdeles ikke hadde kommet opp til 1%.

Nå kjører jeg Duplicate File Finder - den bruker også lang tid, men også her ser det ut til at jeg må velge 1 og 1 fil som skal slettes.

Finnes det er program som gjør at man kan automatisere dette...?

Mvh
OMF

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Anti-Twin Guide

Hm...

Jeg ville manuelt gått igjennom filene...
Okke som. (Selv om det tar laaaang tid. ) Det tar derimot mindre tid en 10 år... :rolleyes:

Disse programmene kan drepe pent oppsatte kataloge om man lar dem bløgge for egen blodtørsts skyld...

Men et forbehold da OMF...

Back up er synonymt med (having two or more of the same file...)

Så... ikke ta livet av backupene dine i denne prosessen.
Bare double av de aktive filene... ? Yes?

Mvh

Sist redigert:

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Derfor har man inkrementell backup, som altså tar backup av det som er endret siden sist istedet for hele rukkla på nytt. :)

Topp Bunn