Fikse sub med brum

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Jeg har en eldre Mirage 12" aktiv sub som jeg gjerne skulle tatt i bruk, men det viser seg at den har en lav brummelyd som irriterer meg litt. Brummingen er uavhengig av volumnivå og om det er noe tilkoblet, og jeg har testet på flere kurser i huset uten noen bedring. Den har en konvensjonell strømforsyning med trafo og likeretter, så da mistenker jeg jo at det er de to store kondensatorene rett etter likeretteren som kanskje burde blitt gjort noe med. De er jo over 20 år gamle så det er vel kanskje å forvente. Jeg tenkte også å gå opp i størrelse på dem for sikkerhets skyld, fra 4700uF til 6800uF siden det er plass til det. Men før jeg bestiller noen deler, er det noe annet som kan forårsake dette problemet?

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
8.673
Sted
Kongsberg
Du kan jo måle rippelen med et multimeter eller oscilloskop, men jeg ville bare byttet kondensatorer. Enkelt, billig og mest sannsynlig problemet.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Jeg merker at brum så å si forsvinner helt hvis jeg tar på RCA-inngangen, burde den rett og slett blitt jordet?

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.485
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Hvis brumm stiger/falder ved ændring af lydstyrken, er det en støj der kommer ind udefra. Prøv med bedre skærmede kabler, eller træk en ekstra stel mellem sub og din forstærker.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Dette kommer uten kilder tilkoblet, bare strøm, og det er ingen endring ved bruk av volumkontrollen på sub-en.
Kan det være en ide å bytte 2-pols IEC-sokkel med en 3-pols, og så koble jord på chassis på forsterkeren inni?

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.485
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Jeg merker at brum så å si forsvinner helt hvis jeg tar på RCA-inngangen, burde den rett og slett blitt jordet?
Det er også muligt at det bare er interne løse forbindelser ved RCA-in.
50Hz brum, er ofte fejl i signalvejen, 100Hz brum er næsten altid strømforsyning's fejl. (som oftest)

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
8.673
Sted
Kongsberg
Dette kommer uten kilder tilkoblet, bare strøm, og det er ingen endring ved bruk av volumkontrollen på sub-en.
Kan det være en ide å bytte 2-pols IEC-sokkel med en 3-pols, og så koble jord på chassis på forsterkeren inni?
Nei.
Når du tester denne helt uten andre tilkoblinger enn strøm inn, så har jording ingenting å si.
Jeg tror møffe har rett i at det er noe feil med RCA inn. Sjekk om det er mellom 10k og 100k resistans mellom input og jord.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Måler ca. 1Mohm på den ene inngangen, da vet jeg hvor jeg skal starte. Den andre inngangen er ca 47K så den bør være i orden.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Jeg innså at det ble for tidkrevende og dillete å begynne å feilsøke på dette, jeg har nok av prosjekter allerede, så jeg tok den enkle løsningen og byttet ut forsterkeren med en Dayton bare for å få det opp og gå igjen. Nå er det i alle fall lyd :)

Topp Bunn