Fikse dip på 100Hz?

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei.

Har en skikkelig dip på rundt 100Hz i lytterummet i kjelleren. Legger ved en graf med noen målinger. Den viser litt forskjellige oppsett, med og uten sub'er, men alle viser en dip rundt 100Hz. Denne dippen resulterer i litt lite punch i mellombassen.

Legger også ved en liten skisse på hvordan jeg planlagte lytterummet. Tegningen stemmer ganske bra. Har nå to 10" subb(trykkammer) intill veggen bak høytalerene.

Høytalerene er nå ca 1,25 cm fra bakvegg.

Takhøyden er 201cm

Har fått en helt super bredde og dybde i lydbildet, men mangler litt bass når jeg ikke kjører på med subbene. HAr testet flere høytalere, og de jeg har nå (Audiophysic Spark 5) hadde meget fyldig punch i bassen i min gamle leilihet i Oslo. Der satt jeg intill bakvegg. Her sitter jeg jo ganske mitt i rummet.

Kan det være takhøyden på 2m som kanskje gir stående bølger på 100Hz som kanselerer hverandre?

Har 10cm rockwool dempekasser på bakveggen og sideveggene.

Hadde det vert en peak på 100Hz kunne jeg sikkert bygget en Helmoz resonator som fjernet peaken, men en dip har jeg ikke peiling på hvordan jeg kan fjerne.

Jeg har også testet å snu oppsettet 90 grader, men det funker dårlig på mange måter... men det har jeg ingen målinger fra.

Kan jo sette på en EQ og blaste på på 100Hz, men jeg tror ikke det er beste løsning. Vil helst ikke koble inn for mange komponenter i signalveien.

Noen forslag?

Takk til de som leste så langt:)

vh
ER

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Dersom dippen er forårsaket av stående bølger i romet, så vil en helmholzresonator kunne hjelpe. Stående bølger har alltid trykkmaksimum inntil flatene (vegger gulv og tak) hvor de reflekteres, og dersom du terminerer trykkmaksimum med en helmholtzresonator så vil du også dempe utfasingen ute i romet. 100Hz har en halvbølge på ca 1,7 m, så frågan er om du har noen romdimensjoner som går opp i 1,7m? Du bør evt også gjøre en rommåling uten dempekassene for å sjekke av hvordan de evt. påvirker responsen ved 100Hz. Du bør også gjøre målinger med ulike mikrofonplasseringer for å sjekke ut hvordan responsen endres.

mvh
KJ

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
OK, jeg forstår. Eliminerer man trykk ved 100Hz vil dette kunne løse problem med kanselerende bølger. Hvor ville du i så fall sette en slik resonator? Har jo plass bak høytalerene.. og veldig god plass ute til høyre. Eller er det nesten ett fett hvor en slik settes?

Skal måle litt nøyere og sjekke om jeg har noen romdimensjoner som går opp i 1,7m

Takk for kjapp respons:)

ER

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Det ser ut som du har relativt mye energi under 50 Hz sammenlignet med over. Hvis du skal ha kjapp bass med snert i, så er det viktig å ha tilstrekkelig nivå gjennom hele nedre mellomtone opp til noen 100 Hz.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.556
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
tipper at om du demper 50 hz kommer dippen på 100 til å reduseres kraftig
imo
Mvh

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
tipper at om du demper 50 hz kommer dippen på 100 til å reduseres kraftig
imo
Mvh
OK, så ved å bygge et par kasser som dette (se vedlegg) så demper jeg ca 50Hz? Plasseres på bakvegg/i hjørnene bak?

Eller bygge en for 50Hz og en for 100Hz?

ER

Vedlegg

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.683
Torget vurderinger
1
Vent med "tiltak"!
Jeg tror du kommer langt med å justere HT og lytte-posisjoner ("koordinater").
Du har fin bredde på rommet. Prøv å flytt koordinatene litt sideveis. Feks mot venstre. Asymetrien i stereobildet som en følge av dette er neglisjerbar, men kan gi betydelig annerledes/bedre bass.
Prøv også litt nærmere/fjærnere fra bakvegg. Skal ikke mye til før du får tildels store utslag i bassen.
Alt dette gjøres med hovedhøyttalere.
Plassering av subbene tas til slutt. Her var det en grei oppskrift i siste Fidelity 38.

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
OK, skal teste å flytte litt rundt på ting. Mot venstre er helt OK, får bedre plass ved døra også:)

Hvis det funker er jo det det beste.

Takk for tips.. Kommer tilbake med oppdatering.

ER

Topp Bunn