Fikk strøm!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Har et anlegg som er kobla til stuekursen uten jord, og en gitarforsterker som er kobla på kjøkkenkursen med jord. Når jeg spilte i går satt jeg på gulvet i stua. Fikk øyet på noe bøss på forsterkeren som jeg skulle ta bort, samtidig som jeg hadde armen på strengene. Da fikk jeg skikkelig støt gitt!! Har lenge hatt mistanke om at noe er galt med strømmen, og fikk vel bekrefta dette på det sterkeste i går. Noen som veit hva som kan være galt ???

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal ikke mikse apparater som er koplet på hhv jordet og ujordet kurs; da får du en potensialeforskjell... derav vil jeg tro at støtet kommer.
Tror neppe det er noe galt med strømmen din av den grunn; dette skjer i de beste kurser :D

Mvh Vidar P

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Kan ikke skjønne noe annet enn at det må være overledning en plass. Tror ikke du bare skal finne deg i å bli "grillet" når du spiller gitar :-/.

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
Det er helt normalt, også når apparater er koblet på samme kurs. Det er for eksempel en spenningforskjell på 114 volt mellom stereoanlegget og TVen min, som ikke er koblet sammen på noen måte. Strømmen er imidlertid så liten at jeg ikke klarer å måle den skikkelig engang. Problemet er borte med en gang apparatene blir jordet mot hverandre, for eksempel med en lydkabel.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Det er ikke sikkert det er noen god ide å ha noen apparater jordkoplet og noen uten jord i samme rom. Tror du kan risikere å bli en del av jordingen når uhellet er ute.

Kanskje noen elektrikere som kan gi en autoritativ vurdering på dette her.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Norsk elektrik oppelgg hvor man ikke har jord over alt er etter min oppfatning ikke bra.

Dersom forsterker er laget i utlandet og er forberedt for jordet tilkobling, har den gjerne en 3-pins netttilkobling, og et filter som har kondensatorer til chassis/jord.
Dersom chassis ikke er jordet, blir potensialet på chassis liggende mellom AC fasene, og du får typisk et sted mellom 100 og 150V til jord.
Dersom du berører forsterkeren og din jordede gitar, eller kabel-TV antennekontakten får du en "karamell".
Det er ubehagelig, men strømmen du får vil neppe være direkt farlig.

SveinB.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Du har rett i at forsterkeren min har et innebygd filter i seg, betyr dette at den bør ha jord for at filteret skal ha noen virkning?
Norsk elektrik oppelgg hvor man ikke har jord over alt er etter min oppfatning ikke bra.

Dersom forsterker er laget i utlandet og er forberedt for jordet tilkobling, har den gjerne en  3-pins netttilkobling, og et filter som har kondensatorer til chassis/jord.
Dersom chassis ikke er jordet, blir potensialet på chassis liggende mellom AC fasene, og du får typisk et sted mellom 100 og 150V til jord.
Dersom du berører forsterkeren og din jordede gitar, eller kabel-TV antennekontakten får du en "karamell".
Det er ubehagelig, men strømmen du får vil neppe være direkt farlig.

SveinB.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Du har rett i at forsterkeren min har et innebygd filter i seg, betyr dette at den bør ha jord for at filteret skal ha noen virkning?
Tja. Det vil nok gi noe filtrering av RF selv uten jord.
Filtere virker både for RF støy INN og UT, men er vel uansett ikke så veldig effektive.

EDIT: Disse filterkondesnatorene vi naturligvis overføre støy fra nettet til chassis som så er koblet til signaljord. Det er vel kanskje ikke så bra ?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.164
Sted
Holmestrand
Det er ikke sikkert det er noen god ide å ha noen apparater jordkoplet og noen uten jord i samme rom. Tror du kan risikere å bli en del av jordingen når uhellet er ute.

Kanskje noen elektrikere som kan gi en autoritativ vurdering på dette her.
Man skal IKKE ha det! Her er såkalt dobbeltisolerte apprater untatt.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Nei, man skal i.h.t. forskriftene IKKE ha både jordete og ikke jordete kontakter i samme rom.
Men hva hjelper det når KabelTV er jordet, og koblet til TV'n som så er koblet til stero'n. Og så har man en PC, med nettfilter, men uten jordet kontakt ....... man får jo støt både her og der.

Eneste bra løsning er å bygge om alt til jordet, men det blir jo litt dyrt.

Mr_Spock

Medlem
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
0
Nei, man skal i.h.t. forskriftene IKKE ha både jordete og ikke jordete kontakter i samme rom.
Følg dette så går det deg godt :)

Hvis du ikke har jordfeilbryter så kan du godt stryke med på denne måten. Husk også at barn tåler enda mindre strømgjenomgang.

S

stikken

Gjest
???Hmm, det som sies her er det at: i en stue hvor der er u-jordede kontakter ikke bør være apparater som skal ha jord, eller er at man ikke bør TA på et appatat som er jordet mens man tar på et ikke jordet,men som egentlig er beregnet for jord..............???
Nei F I H dette ble vanskeligt og forklare HJELP ;D ;D
Vh
S

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Kan noen forklare meg hvordan det er mulig å få strøm i seg på denne måten, uten at det er snakk om overledning? ::)

S

so

Gjest
Alle stikkontakter i et rom skal være jordet eller ikke jordet. Kjøkken, skal alle være jordet. Stue ikke jordet. Jordet på kjøkken pga vannrørene, og de har forbindelse til husets jordpotensial.

Nyere/ nytt anlegg skal alt være jordet grunnet 400V forsyningen og dets uttak av 230V mellom fase og nullpunkt.

Får du strømgjennomgang som du kjenner fra forsterkeren er min ide at du har en jordfeil, antakeligvis i stua.
Poenget her må bli at om du får en jordfeil, går det i dette tilfellet en strøm igjennom chassiet. Berører du da Chassiet og jord fra en annen kurs, merker du potensialforskjellen. Den ene er jordet, den andre flyter...derav potensialforskjell. Koble dem sammen og resultatet blir ett og samme punkt.
Forvirra?

Har du et multimeter? Sett på AC Volt, område >= 230V. Mellom fasene skal være 230V (ca). Mål fase til jord og spenningen skal være ca 130V. Er det avvik fra ene fasen til jord, og den andre til jord, har du jordfeil i huset/ leiligheten. Legg ut en og en kurs, og sjekk om avviket forsvinner. Når kursen er funnet, kan apparater frakobles. På den måten finner man jordfeil.
OBS! Koble fra antennekabler da disse kan lure deg.
Vær også obs på at det kan være ekstern jordfeil du måler inn i huset ditt. Du måler altså en tilsynelatende jordfeil som i virkeligheten ligger hos en annen forbruker på trafoen. I siste tilfelle ring ditt lokale E-verk.

Vær også som nevnt over klar over at >= 25mA igjennom hjertet kan ta liv. En jordfeilbryter på 30mA løser ut dersom jordfeilen overstiger (i realiteten) ca 25mA. Dvs ene hånd på en fase, andre på andre fasen, så går strømmen igjennom hjertet. Da i tillegg "optimale" omstendigheter som fuktige hender etc og det er Game Over.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Grunn til at jeg har gitar forsterkeren på kjøkkenet er at jeg ikke har plass til den i stua. Og siden det ikke er noe særlig plass til å spille gitar på kjøkkenet, bruker jeg en lang gitarkabel og setter meg i stua. Ettersom jeg ikke kjenner til alle farer med strøm mener jeg det er helt på trynet å tillate ujordede kurser! Burde komme et vedtak på dette igrunn syns jeg. Det fins sikkert flere av 'meg' her i landet ;D

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Hvordan er prosedyrene for å finne ut av alle de boligene på en trafo? Er e-verket mulige (motsatt av umulige) å ha med å gjøre ang. dette??
Vær også obs på at det kan være ekstern jordfeil du måler inn i huset ditt. Du måler altså en tilsynelatende jordfeil som i virkeligheten ligger hos en annen forbruker på trafoen. I siste tilfelle ring ditt lokale E-verk.

S

so

Gjest
Hvordan er prosedyrene for å finne ut av alle de boligene på en trafo? Er e-verket mulige (motsatt av umulige) å ha med å gjøre ang. dette??                                                                                                                                                                                                                                                                  
Vet ikke om jeg forstår hva du mener, men ring E-verket ditt og forklar.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Kan noen forklare meg hvordan det er mulig å få strøm i seg på denne måten, uten at det er snakk om overledning?  ::)
Det er ikke mulig å få strøm i seg på denne måten.
Det må ha oppstått en feil på en av komponentene.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg må betale for min strøm jeg ::)

Mvh.KW

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Mener egentlig; Er e-verket greie å ha med å gjøre når det slike ting? Er jo fryktelig mange hus kobla på samme trafo..!
Vet ikke om jeg forstår hva du mener, men ring E-verket ditt og forklar.

S

so

Gjest
Mener egentlig; Er e-verket greie å ha med å gjøre når det slike ting? Er jo fryktelig mange hus kobla på samme trafo..!
Ja, det tror jeg de er.

Topp Bunn