Fiberkabel fra Viken? Altibox?? Hjelp!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.415
Plutselig står det en fyr på døren og spør om jeg skal legge inn fiberkabel fra Lyse, med Internett i superhastighet, full tv-pakke og en dekoder som heter Altibox.

han begynte å snakke om at signalene "godt kunne kobles på strømnettet i huset" osv..

Jeg har telefon/Adsl fra Telenor og tv/pvr fra Get og er (omsider) fornøyd med det.

Noen som har erfaring med dette og kan komme med av-eller anbefalinger?

Dette med internett og tv-signaler koblet til strømnettet hørtes jævlig skummelt ut. Blir ikke det masse støy av slikt?

Hjelp!

clvn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ja. du vil ha fiber fra lyse. Om du nå har mulighet til å få pumpet inn fiber til en billig penge burde du ta den muligheten. Fiber er "fremtidens nett" siden ikke selve overføringsmediet er det tregeste ledd, men endeutstyret setter hastigheten.

Det med å kjøre signaler via strømnettet blir vel kalt "homeplug", og det er ikke noe du må velge å gjøre. God gammel skjermet nettverkskabel er vel det tryggeste mtp. støy, om du da ikke vil gå for trådløst. Tror mannen på døra bare ville fortelle deg at det er et alternativ om du ikke ønsker kabler flytende over alt.

H

hobby

Gjest
Tilbudet fra Altibox med Fiber har ikke noe med overføring via strømnettet å gjøre. Alt går via fiber frem til en såkalt hjemmesentral. Derfra kan du kable til hvor du vil. Frem til TV-dekoder må du benytte vanlig nettverkskabel. For PC'er kan du velge om du vil kable hele veien eller naturligvis koble en trådløs ruter til hjemmesentralen for trådløs overføring derfra.

Hvis man har f.eks. ADSL bredbånd fra Nextgentel og HD TV via parabol kan man spørre seg om det ver verdt å bytte til Altibox. Det kan være litt for tidlig å si, men fremover vil man nok kunne bli tilbudt en del tjenester over Fiber som vil kunne være vanskelig via andre teknologier pga. kapasitetsbegrensinger osv. F.eks. når TV og Internett smelter litt sammen som det er en del planer om fremover med interaktive TV programmer osv. Altibox har sånn sett den beste teknologien og er det mest fremtidsrettede triple-play (internett, tv, telefoni) produktet som finnes på markedet. Fiberen har mye større kapasitet enn de gamle kobberledningene som finnes overalt. En av fordelene med Fiber vil være når det begynner å komme høyoppløst TV. Fiberen har kapsitet til at flere i husstanden surfer på internett med høy hastighet samtidig som flere ser HD TV.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.415
Takker for informative svar. Såvidt jeg kunne se, er prisene på internett, tlf og tv ikke stort verre enn Telenor/Get, som jeg bruker i dag.

Noen som kjenner til boksen/grensesnittet på altibox? Jeg jobber med tv og er nokså avhengig av et tv-tilbud som funker.

Prisen for installering er 3900.- Det høres jo ikke avskrekkende ut?

VidarG

Medlem
Ble medlem
05.03.2008
Antall liker
0
Jeg har hatt altibox selv noen måneder nå, kan direkte sammenligne tv med tidligere Canal digital parabol, og må si at altiboxhar både raskere respons ved kanalskifte/ guide etc, i tillegg til at bildet er i vertfall ikke dårligere.. Veldig bra opplegg med filmleie i alle kategorier, såvel som peis og akvarium som kanalvalg(!) og legger du til kr 79 i mnd (tror jeg det er) så får du med PVR tjeneste. Med andre ord løp og kjøp. :) Et annet moment her på vestlandet/ distriktene der vi har hatt fiber nett til privatbolig noen år nå, er at huspris går opp mer enn de 3900 det koster å få inn fiberen..

Topp Bunn