FHS Inferno?

O

OivindJ

Gjest
Noen flere med noen ekstra kg på maven som kunne tenke seg å diskutere mål, trenings opplegg og resultater i en egen tråd?

Eller holder det med de treningstrådene som allerede finnes ?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
GI MEG EN OPPSKRIFT PÅ EN ENKEL METODE FOR FORBRENNING OG FJERNING AV "AIRBAG!!!" ;D

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.586
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
emotikon skrev:
GI MEG EN OPPSKRIFT PÅ EN ENKEL METODE FOR FORBRENNING OG FJERNING AV "AIRBAG!!!" ;D
Spis mindre og oftere, tren mer ;D ;D ;D

Jeg klarer det ene punktet med oftere, og dessverre ikke de 2 andre :-\

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kutt ut poteter, pasta, alt som inneholder sukker og alt som inneholder hvetemel. (brød, sauser, etc.)

Istedet for hvetebrød spiser du rugbrød, speltbrød eller knekkebrød. I stedet for poteter spis stekte strimlede grønnsaker.

Du tar av 0,5 - 1 kg pr dag.

Enkelt og greit. Jeg garanterer resultatet.

O

OivindJ

Gjest
emotikon skrev:
GI MEG EN OPPSKRIFT PÅ EN ENKEL METODE
Sikkert ikke like enkelt for dem med kone og unger, men:

Tenkte i alle fall å gjøre det lettere for megselv ved å handle inn nok kjøtt/fugl/fisk/frukt til ca 5 dager hver mandag.

F.eks (Handleliste hver mandag):
- 1 Fersk fisk (middag mandagen)
- 1 pose frossen kylling fileet (kan brukes til alt mulig)
- Nok frukt til 4-5 dager
- Et par bokser tunfisk muligens

Og så bruke disse råvarene til å lage sunne retter da, selvfølgelig...

Noe sånt gir jo rom for litt "juks" mot slutten av uka når en begynner å gå tom for saker og ting, men det vil uansett være en stor forbedring (sikkert for mange).

Så var det bare det med å dele det opp i mange nok små måltider da, også det med treninga da..... :-\ :)

Edit: Ideen var å slippe å bruke kalkulator og klokke hele tida. Roer det litt ned og håper det blir lettere å gjennomføre på den måten.

Palmaris skrev:
Det kjem litt an på om du vil halda på muskelmassen eller ikkje.
Blir sikkert noen shakes og.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.926
Torget vurderinger
1
Det kjem litt an på om du vil halda på muskelmassen eller ikkje.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Peter skrev:
emotikon skrev:
Spis mindre og oftere, tren mer ;D ;D ;D

Jeg klarer det ene punktet med oftere, og dessverre ikke de 2 andre :-\
Du greier no iallfall eitt punkt. Eg har for dårleg tid til å ete ofte. Og så er det så mykje godt å få. Trene orkar eg ikkje no, når det er så mørkt om kveldane. Etter vinterferien, kanskje....no brukar eg overskotet til å sove middag/høyre hifi.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.926
Torget vurderinger
1
Vekttrening ein gong i veka,45 minutt frå du går inn på studio. Ferdig dusja. Gå ein tur om dagen. 60,30,10 karbo,protein og feitt. Fungerer fint.

J

Jurassic

Gjest
Hvorfor ikke gå på amfetamin i en måned istedenfor å trene?
Kiloene vil renne av da ;D

T

Thomas1

Gjest
Jurassic skrev:
Eller en herlig miks av efedrin og kofein. da prater vi en kilo om dagen. Problemet med både amfetamin og efedrin, er at du ikke får sove. Man blir litt "Duracell kanin"
Efedrin blir jo faktisk solgt lovlig i Sverige.

Ellers er det jo som alle sier. Mindre inntak og større utslipp er jo en sikker vei å gå.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
oddgeir skrev:
Kutt ut poteter, pasta, alt som inneholder sukker og alt som inneholder hvetemel. (brød, sauser, etc.)

Istedet for hvetebrød spiser du rugbrød, speltbrød eller knekkebrød. I stedet for poteter spis stekte strimlede grønnsaker.

Du tar av 0,5 - 1 kg pr dag.

Enkelt og greit. Jeg garanterer resultatet.

:eek: :eek: :eek:

Om jeg hadde helt sluttet å spise tror jeg ikke jeg hadde klart å ta av så mye...

Har siden oktober gått ca 230 km ++ , kuttet colaen (med sukker og gått over til Zero) Spiser omtrent ikke sukker, baker speltbrød + spiser litt knekkebrød.
Har tatt av 2-3 kilo.

Hvis jeg også kutter poteter og pasta vil jeg da ta av flere kilo i uken??

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Om man velger å spise lav karbo mat...husk å spise nok proteiner dvs. mye egg evt. bruke soyamel i matlagingen. Hele poenget med lav karbo kosthold er å lære kroppen å forbrenne fett/ tvinge kroppen å forbrenne fett ved å nekte kroppen karbohydrater.
Proteinrik mat er viktig på grunn av at det er vanskelig å tilføre kroppen nok energi uten karbohydrater slik at man kan risikere å ødelegge forbrenningen. Kan være lurt å starte ganske intensivt å målrettet med lav karbo i en liten måned for så å gå over til et vanlig sunt kosthold når man har fått kroppen til å forbrenne fett, når man så går over til et normalt kosthold er det viktig å ha minimum 5-6 måltider om dagen + ekstremt viktig å spise nok slik at man får fart på forbrenningen.
Angående trening og vekt reduksjon: varm opp- styrke- kondisjon...på den måten får man brukt kondisjonstreningen til å forbrenne fett da karbohydratene er forbrent under styrke treningen...husk spis mat rett etter trening. Musklene vokser når de hviler etter trening, de trenger da energi og masse proteiner.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.926
Torget vurderinger
1
Om du kutter ut alle karbohydrater vil du gå fort ned i vekt, men det er ikkje berre feitt som forsvinn. Mesteparten av vektnedgongen kjem av at du tømmer karbohydratlagra, og vatnet det binder i kroppen. Eitt kilo feitt er rundt 9000 kcal,so om du heldt vekta stabil på eit inntak av 2500 Kcal om dagen går det nesten 4 dager å bruka opp energien frå denne kiloen. Det gode gamle rådet om maks 0,5 kilo i veka kan vera smart å fylgja om du ynskjer å halda på muskelmassen og basalforbrenninga di. Om du tykkjer det hørest lite ut so vert det faktisk 26 kg på eit år.

O

OivindJ

Gjest
Jurassic skrev:
Finnes faktisk noe som brenner fett bedre enn det og (mens en sitter på ræva), noe særlig å anbefale er det ikke men.

G

Gjestemedlem

Gjest
OivindJ skrev:
Jurassic skrev:
Finnes faktisk noe som brenner fett bedre enn det og (mens en sitter på ræva), noe særlig å anbefale er det ikke men.
Muskelmasse brenner fett mens du sitter på ræven. Jo mer muskler en har jo mer energi bruker man selv i hvileposisjon. Så regelmessige måltider, gjerne med mye proteiner slik at man holder seg mett lengre, kombinert med litt aktivitet er en vanlig oppskrift.

Kroppen trenger ikke karbohydrater, så det er det lureste og letteste å kutte ned på hvis kostholdet må justeres. Det er også mat med høyt innhold av kh som fordøyes og opptas hurtigst, og alt overskudd blir lagret som fett. Karbohydrater fremmer prosessen med lagring som fett ved at den stimulerer insulinprodusjonen som styrer nettopp dette.

Man kan fint ha et vanlig kosthold med høyt kh innhold også, men det er litt vanskeligere å holde seg innenfor det energinivået man skal ligge på. Dette avhenger av høyde og alder. Men ligger du typisk på rundt 2.000Kcal om dagen +/- og er aktiv vil det justere seg bra etterhvert. Den store fordelen med proteinrik mat er at det er mye lettere å holde seg innefor denne grensen da.

Spiser du 400 gram ren biff eller kyllingfilet til middag holder du deg mett i mange mange timer. Mens det er omtrent samme energimengde i en liten skolebolle.

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Fin tråd dette her, mange gode inspill på trening og riktig kosthold.
som en direkte følge av att jeg tok en pause i røykinga,(har holdt meg i 15 mnd.)
Har desverre matchvekta steget i fra lettungvekt til....??( + 18 kg i dag.)
Begynte med trening og "riktig" kosthold for ca. 14dg. siden.
Litt skuffet er jeg over, at min vektreduksjon i denne perioden, kun er på magre 2kg, og humøret vil jeg ikke nevne en gang.
Sliter litt med motivasjonen nå, har jo tross alt "pint" meg med selvpålagt tvangsforing i hele 2 uker nå, (grønnsaker, knekkebrød og det som verre er).

Denne tråden kan være til god hjelp for meg i kampen mot kiloene, så bare pøs på
med gode forslag fremover.
Helt til slutt: et korrekt daglig protein intak skal vel ligge på en 70-100 gram?
ved et for høyt intak av protein, kan vel dette også omdannes til fett, og lagres i kroppen?

mvh Kurt

G

Gjestemedlem

Gjest
kns skrev:
Helt til slutt: et korrekt daglig protein intak skal vel ligge på en 70-100 gram?
ved et for høyt intak av protein, kan vel dette også omdannes til fett, og lagres i kroppen?

mvh Kurt

Dette er tilstrekkelig for å dekke kroppens dagsbehov for proteiner, selv ved trening. Proteiner inneholder like mye energi som karbohydrater (ca 4 KCal/g) og spiser man for mye vil dette brytes ned for energiformål og lagres hvis det er overskudd på energi. Men det skal mye mer til før du greier å spise så mye proteiner at det blir så mye at det lagres som fett. Tenk på forskjellen mellom å spise 1kg kyllingbryst og en 200 grams chipspose.

Så hvid man ønsker å redusere energimengden er det lettere å kutte ned på karbohydrater og fett og likevel være mett og tifreds enn å tilpasse mengene karbohydrater akkurat.

100 gram hvetemel inneholder nesten like mye kalorier som 100 gram rent sukker. (370 og 400) Så når du spiser en lys hvetebolle kunne du like gjerne spist en skål med sukker.

O

OivindJ

Gjest
kns skrev:
Begynte med trening og "riktig" kosthold for ca. 14dg. siden.
Litt skuffet er jeg over, at min vektreduksjon i denne perioden, kun er på magre 2kg, og humøret vil jeg ikke nevne en gang.
Sliter litt med motivasjonen nå, har jo tross alt "pint" meg med selvpålagt tvangsforing i hele 2 uker nå, (grønnsaker, knekkebrød og det som verre er).
Vet ikke om dette er noe som gjelder for alle generelt, men når jeg starter opp igjen med trening etter en lengere pause så har kroppen lett for å binde endel ekstra veske i starten(første par ukene). Støle muskler blir lett litt "oppblåste", og noe veske legger seg gjerne under huden rundt de samme områdene også.

Ville i alle fall ikke forundre meg mye om du allerede har brent mere fett enn hva bare vekta skulle indikere kns.

T

Thomas1

Gjest
Men det skal mye mer til før du greier å spise så mye proteiner at det blir så mye at det lagres som fett. Tenk på forskjellen mellom å spise 1kg kyllingbryst og en 200 grams chipspose.
Alle energigivende næringstoffer blir lagret som fett om man ikke bruker opp overskuddet. får man i seg 4000 kalorier og bruker 2000 av de, blir resterende omdannet til fettstoffer.
Fett er igrunn ikke noe negativt før det legger seg i blodbanen og blir tromboser. Løsner disse og blir trombolitter kan man få infarctus cordis. Det ønsker du vanligvis ikke fler enn 3 av. ( gjennomsnitlig )
Da er det penalet neste.
Til dere som lever av maten til Kalle kanin...Gi dere selv en dag med skikkelig kaloriinntak, for å så ikke spise nevnverdig mye dagen etterpå. Da gir man kroppen startskuddet det trenger igjen. Da kan man miste opptil 1 kilo på en dag.

O

OivindJ

Gjest
Alt fordøyes ikke like raskt/lett og en får en lengere metthetfølelse av å spise proteinrik mat. 1 kcal er så definitivt ikke en 1 kcal når det gjelder mengden insulin kroppen produserer heller.

I tillegg til det inneholder gjerne mat som er rik på karbo dobbelt så mye karbo/100g mat, i forhold til mengden proteiner i "proteinrik" mat.

G

Gjestemedlem

Gjest
Thomas1 skrev:
Men det skal mye mer til før du greier å spise så mye proteiner at det blir så mye at det lagres som fett. Tenk på forskjellen mellom å spise 1kg kyllingbryst og en 200 grams chipspose.
Alle energigivende næringstoffer blir lagret som fett om man ikke bruker opp overskuddet. får man i seg 4000 kalorier og bruker 2000 av de, blir resterende omdannet til fettstoffer.
Rikig det. Men du skal slite godt hvis du skal få i deg 4000 kalorier fra rent kjøtt eller fisk i løpet av den dag. Vi snakker flere kilo svinefilet da. Men spiser man sukkerholdig og fet mat i stedet kan man nesten klare dette i et enkelt måltid hvas man er glupsk nok.

200g chips, 200g sjokolade, en stor cola og noen tebrød og en pizza kan man fort klare på en lørdagskveld uten problemer og da er man godt over det tallet.

Til dere som lever av maten til Kalle kanin...Gi dere selv en dag med skikkelig kaloriinntak, for å så ikke spise nevnverdig mye dagen etterpå. Da gir man kroppen startskuddet det trenger igjen. Da kan man miste opptil 1 kilo på en dag.

Dette er en svært dårlig løsning. Det er viktig å spise regelmessig og ofte for å holde oppe forbrenningen. Gjerne 5-6 måltider for dagen.

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Takker for alle gode svar, liten antydning til uenighet her også,
men det får så være, regner med at alt er velment.

Til Øyvind J, takker for motiverende ord, håper teorien din stemmer da.

Vi trenger jo ikke å gjøre dette til en,( hvem går mest ned i vekt tevling)
Men hvis flere ønsker det kan vi jo en gang i blant svinge innom denne tråden,
for og dermed utveksle erfaringer, eller rett og slett bare for å motivere hverandre.

mvh Kurt

T

Thomas1

Gjest
Dette er en svært dårlig løsning. Det er viktig å spise regelmessig og ofte for å holde oppe forbrenningen. Gjerne 5-6 måltider for dagen.
Du har rett i at det holder oppe forbrenningen. Forbrenningen blir tilogmed stabil av det. Men man kommer til et punkt hvor forbrenningen er så stabil at vekten forblir stabil også. Jeg sier ikke at man skal gi kroppen kalorisjokk for ofte. Da venner kroppen seg til det også, og vekten øker. Vi snakker tross alt om å ta av seg kilo, ikke bare forbrenne kalorier.

Når man skal trene for å miste kilo, vil jeg anbefaleå komme i form først. Jo større anstrengelser man greier, jo mer forbrenner man av kroppens energilager. Det hjelper jo ikke stort når man blir sliten etter 10 minutter med trening. Det er ikke å være sliten man mister vekten.
Jogg 1 time på tredemøllen ( til du kjenner febersymptomer ) deretter 1 time med vektløfting. ;D

O

OivindJ

Gjest
kns skrev:
Til Øyvind J, takker for motiverende ord, håper teorien din stemmer da.
Snakket ikke om de største mengdene, men jeg regner også med at minus 1-2Kg ekstra på vekta hadde hjulpet godt på motivasjonen(?), og den vekta forundrer det meg svært lite om er erstattet med veske nå mens kroppen reparerer seg selv etter de nye belastningene som treningen medfører.

kns skrev:
Bruker du "shakes"? Likt karbohydrater finnes det proteiner som brytes ned og taes opp raskere enn andre. "Whey"-proteiner vil jeg selv bare bruke rundt frokost tider og rett etter trening, for å hindre at dette lagres som fett. Kyllingfileet, tunfisk, ect er nok langt bedre utover kvelden.

Ellers så er det også enda en grunn til at 1 kcal ikke er 1 kcal når det gjelder fettlagring: Både fett og proteiner må brytes ned til "sukker arter" før kaloriene kan lagres som fett i kroppen, dette krever arbeid(/energi). Sukker og siktet hvetemel derimot er nærmest klart til å lagres direkte (Noe den ekstra produksjonen av insulin også svært effektivt hjelper til med). Ingen boller og brus foran Tv`n om kveldene altså.. :)

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Takker for gode inspill Thomas 1.

Men det siste du skriver angående trenings opplegg høres fryktelig risikabelt ut, vil bare nevne et par stikkord: mann over sinn beste alder, bmi(tror jeg det heter) på ca. 30. 1+1 time med løping/styrke, får du ikke meg til å prøve på, uten kvalifisert helsepersonell til stede utstyrt med hjertestarter og diverse andre livreddende hjelpemidler.

Nå lurer jeg virkelig på om kona har tegnet ny livsforsikring på meg.

Oivind J: ja jeg bruker litt protein(Noka dietten), skjønte hintet da fruen kom med pakken.

Er eller rettere sagt var, storspiser av både søtt og salt på kveldene.
Men merkelig nok har denne søt trangen avtatt for kvar dag som går.
Så det er kanskje et håp for meg likevel.

Du får ha lykke til selv Oivind J.

mvh Kurt

Ø

Øivind

Gjest
Uff, "Infernoet" varte ikke særlig lenge. :-\

..men nnnnnnnnnnnNU er jeg i gang igjen :) (3 treninger iløpet av de siste fem dagene)

Har veldig få "regler" utenom at det skal svettes en del og at kosten gradvis skal bedres.

Første delmål blir vel at det etterhvert skal passeres 4km og 500kcal hver gang på det programmet jeg kjører på mølla (Mye bakker, stiller farten selv. 30min, pluss 5min "cooldown")

Noen flere som er i "oppstarten" nå?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Stadig vekk... :-\
Var tydeligvis flink i januar, det skar seg rundt bursdagen da det ble litt for mye feiring og litt for mye god mat, så var vi på galeien igjen.. :-[

Stadig planer om å begynne et nytt og bedre liv. De siste ukene har jeg og en bekjent gått til fjells to ganger i uken. Problemet er at man spiser for mye... :-\

Men nå skal jeg spise mindre og trimme mer, tror jeg... :)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Null sukker er "bankers" i hvertfall for meg, styrer jeg unna "leskedrikker" formelig renner kiloene av. Problemet er at man "sprekker" en gang i året, i anledningen da julebrusen fra hamar bryggeri kommer( den kommer tidligere og tidligere hvert år)

Men styrer jeg unna alt sukker utenom det som finnes i vanlig mat går vekten jevnt nedover, en annen ting er at etter et par uker uten sukker føles kroppen mye mer harmonisk, dumt uttrykk, kanskje fysisk velvære er et bedre ord.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja man blir litt avhengig av sukker. Hadde en periode hvor jeg klarte å holde meg unna alt søtt og spiste havregrøt og syntes i grunn det var greit og ikke hadde snopesug i det hele tatt. Men når man først sprekker er det vel litt som med røykere, da er det gjort..

Klarer ikke å kutte colaen helt, dessuten er det litt for godt med sjokolade, ellers er jeg ikke glad i kaker, syltetøy, søtt pålegg, vafler og den slags, heldigivs, så det klarer jeg å styre unna.

Topp Bunn