Festmat

G

Gjestemedlem

Gjest
Skal på en fest på lørdag der alle skal ta med seg noe spiselig. Til slike anledninger lager jeg gjerne en god tortilla og noe jodbær/chilli/reker men har lyst til å finne på noe annet nå. Noen som har noen gode forslag til noe spennede? Har god tid til å lage noe men gidder ikke bruke timesvis på å spore opp ingredienser.

Maten skal servers kald (eller evt. varmes opp på stedet om nødvendig) og ikke være for komplisert å transportere. Flytende mat er derfor vanskelig. Men vil gjerne ha med noe mer spennende enn en salat, muffins eller en røykelaks.... er ikke glad i å bake, det blir for mye griseri og jeg må rydde selv...

Får begynne å bla i kokebøkene, men vet ikke halt hva jeg har lyst til å lage.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har ikke noen oppskrift, men risnudler med diverse wokgrønnsaker med søtlig chilisaus og stekte scampi er godt synes jeg.

Kommer ikke på så mye spennende i farten, men gode oppskrifter er alltid kjekt å få tips om, har savnet noe nytt å lage selv og begynner å gå lei de vanlige oppskriftene.

Pai kanskje?

A

Atle Kristiansen

Gjest
Pølse, makaroni, ketchup og ost?

Sett over vann i en kjele, skru på vannkokeren, la vannet koke, putt pølsene i vannkokeren, hell makaroni i kjelen, la det hele koke i 5 min.

Sil makaronien, putt den tilbake i kjelen, sett kjelen på platen og hell i ketchup mens du rører rundt, ta makaronien av platen og hell den ut på fat, strø over Mozarella, hent pølser i vannkokeren, tada!!!

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Har ikke noen oppskrift, men risnudler med diverse wokgrønnsaker med søtlig chilisaus og stekte scampi er godt synes jeg.

Wok mat med scampi er jeg glad i men det fordrer at man lager det på stedet, det er ikke mye stas oppvarmet eller kaldt. Grønn curry paste, scampi og kokosmelk er godt utgangspunkt for en wok etter min smak.

Kommer ikke på så mye spennende i farten, men gode oppskrifter er alltid kjekt å få tips om, har savnet noe nytt å lage selv og begynner å gå lei de vanlige oppskriftene.

Pai kanskje?
Pai er også best når den er nysteikt. Kunne sikkert tatt med en form og satt den i ovnen når jeg kom frem, men jeg liker å se at ting er blitt vellykket før jeg tar det med. Kald pai er ok hvis den er av dessertsorten.

Pølser og ketchup med makaroni er ikke mat etter min smak er jeg redd. Det er nok helst noe man kan bli utsatt for på hyttetur hvis noen har glemt å handle ordentlig og det har begynt å snø for mye, noen har sølt lampeolje i chipsposen og kwiklunsjen har smeltet i baklommen på noen med en fuktig vadmelsbukse.

Mozarella er derimot en hyggelig ingrediens. Spesielt den som er laget av bøffelmelk. Noe godt brød, panini f.eks. med en krydderpaste gode tomater og mozarella grillet hurtig i ovnene er snop, men de må serveres rett fra ovnen og er derfor best til hjemmebruk.

V

villov

Gjest
Eggesalat.
Hardkok mange egg, og hakke de i småbiter. En stor løk som finhakkes. Pisket krem og majones i passe mengde til hvor mange egg som brukes. Litt salt, og rør det hele sammen og la det stå et døgn i kjølen for å godgjøre seg.
Mange som jeg forteller dette prater alltid om å tilsette et eller annet, men eggesalaten i seg selv er en vinner, alene eller som tilbehør til noe.
Serveres gjerne med ferskt brød.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.493
The Atl skrev:

Sett over vann i en kjele, skru på vannkokeren, la vannet koke, putt pølsene i vannkokeren, hell makaroni i kjelen, la det hele koke i 5 min.

Sil makaronien, putt den tilbake i kjelen, sett kjelen på platen og hell i ketchup mens du rører rundt, ta makaronien av platen og hell den ut på fat, strø over Mozarella, hent pølser i vannkokeren, tada!!!
Du glemte salt og pepper. Hvorfor bruke Mozarella, Synnøve Pizza-topping er billigere ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kva med ganske enkelt spekemat, salat og raudvin? Men eg ville ikkje tatt kvasomhelst spekekjøt, kanskje jamon serrano som du skjer opp på staden med ein skarp kniv (om du er god).
For du har litt for knapp tid til å lage ein av mine favorittar: grava indrefilet av hjort (eller geit)...då må du ha starta i går.
Har du lyst på gravlaks, men tykkjer det er for kjedeleg, kan eg også tipse om spekelaks som marinerast med din favorittsprit. Dersom du får fatt i spekelaks, altså.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.146
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Carpaccio?
Løvtynne skiver av storfekjøtt, gjerne indrefilet, lagt på et fat. Man tager extra virgin olivenolje og heller over, strør så parmesan over, og bruker mozarella og plommetomater som garnityr.
Serveres med hvitt brød, gjerne ciabatta, og en god rødvin.
mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hjemmelagde kjøttboller! Ser/høres enkelt ut, men jeg garanterer deg at det blir populært!

Bland:
Karbonade-deig, hakket sylteagurk, finhakket chilli, rødløk, Regiano parmesan, brødsmuler, spe litt med en fyldig rødvin som ikke er alt for tørr, og smak til med maldon salt/nykvernet pepper.

Bland det sammen og rull små kjøttboller av blandingen.

Hell gjerne en skvett rødvin i panna når du steker.

Brunes i panne, og stekes deretter 10-15 min i stekovn på 180 grader.

Minst like god kalde som varme!

Tilbehør/dip:
Rød pesto
Grønn pesto
Aioli

Server med samme rødvin som du blandet i kjøttet og grovt brunt steinovnsbrød som du faktisk kan "juksa lite" å kjøpe ferdig på Meny ;D

Kjøttboller høres kanskje ikke mest spennende ut, men jeg kan nesten garantere deg hvilkt fat som blir tomt først!

Lykke til og husk;
Ikke spis alle før du kommer på festen ;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
The Atl skrev:

Tar dette som en god spøk (noe det sikkert er), men jeg har vært på slike "ta-med" fester hvor folk har med alt fra ferdigstekt grandiosa til rullekake fra Rema1000 (som fortsatt ligger i plasten slik at de kan ta med restene hjem). Det får meg til å undres hva slags selvrespekt folk har?

Hva man har med, gir mulighet for å si en hel del:
-Takk for invitasjonen det var veldig hyggelig å bli invitert
-Jeg har tatt meg bryet med å lage noe godt til mine venner som jeg setter pris på
eller
-uff for en tåpelig idè med slike ta-med invitasjoner, dette gjør jeg så enkelt som mulig for å slippe unna - (håper det servers mye gratis brennevin).

Et tips til eneboende hifi-nerder fra en gammel luring;
-Tenk i gjennom og gjør dere flid med det dere tar med.
-Litt kontroll med inntak av fludium og oppfør deg sånn nogenlude
-Så er det ikke sikkert du går alene hjem ;)

PS -Full før fem og vannlating i blomsterpotter pleier ikke å være det ultimate tweak på damefronten!

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
902
Torget vurderinger
35
villov skrev:
Eggesalat.
Hardkok mange egg, og hakke de i småbiter. En stor løk som finhakkes. Pisket krem og majones i passe mengde til hvor mange egg som brukes. Litt salt, og rør det hele sammen og la det stå et døgn i kjølen for å godgjøre seg.
Mange som jeg forteller dette prater alltid om å tilsette et eller annet, men eggesalaten i seg selv er en vinner, alene eller som tilbehør til noe.
Serveres gjerne med ferskt brød.
prøv denne med purreløk istedenfor løk + litt grov sennep!

mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:

Wok mat med scampi er jeg glad i men det fordrer at man lager det på stedet, det er ikke mye stas oppvarmet eller kaldt. Grønn curry paste, scampi og kokosmelk er godt utgangspunkt for en wok etter min smak.

Pai kanskje?
Pai er også best når den er nysteikt. Kunne sikkert tatt med en form og satt den i ovnen når jeg kom frem, men jeg liker å se at ting er blitt vellykket før jeg tar det med. Kald pai er ok hvis den er av dessertsorten.

Har fått scampiretten servert lunken, og det går greit, men helt kald er vel neppe godt. Spørs jo hvor langt du skal reise, og om du har mulighet til å pakke den inn så den holder på varmen.

N

nb

Gjest
Festmat er lett:

Man tager
- et fenalår
- en tollekniv
- et par sixpack med øl.

Om det blir for lite feminint, støttes forslaget om kjøttboller. Personling ville jeg lagd de på en noe annen måte, men fremgangsmåten til Erland høres forsåvidt godt ut.

G

Gjestemedlem

Gjest
Erland skrev:
Hjemmelagde kjøttboller! Ser/høres enkelt ut, men jeg garanterer deg at det blir populært!

Bland:
Karbonade-deig, hakket sylteagurk, finhakket chilli, rødløk, Regiano parmesan, brødsmuler, spe litt med en fyldig rødvin som ikke er alt for tørr, og smak til med maldon salt/nykvernet pepper.

Bland det sammen og rull små kjøttboller av blandingen.

Hell gjerne en skvett rødvin i panna når du steker.

Brunes i panne, og stekes deretter 10-15 min i stekovn på 180 grader.

Tilbehør/dip:
Rød pesto
Grønn pesto
Aioli

Server med samme rødvin som du blandet i kjøttet og grovt brunt steinovnsbrød som du faktisk kan "juksa lite" å kjøpe ferdig på Meny ;D

Kjøttboller høres kanskje ikke mest spennende ut, men jeg kan nesten garantere deg hvilkt fat som blir tomt først!

Lykke til og husk;
Ikke spis alle før du kommer på festen ;)
Denne så slett ikke dum ut. Jeg lurte litt på spanske lammekjøttboller eller tyrkiske köfte men disse ser egentlig like gode ut. Jeg kan lage en habil grønn pestovariant og en god aioli av kaldpresset rapsolje, og Lidl selger en super rød pesto som er nydelig kald.

Skal se om jeg klarer å spore opp noe brukbar deig eller malt kjøtt.

Regner med disse klarer å holde på saftigheten? Jeg er ikke glad i tørre kjøttboller...

At det er en enkel oppskrit er et bra tegn. En av mine favoritter, spansk potettortilla lages kun med 5 ingredienser: god olivenolje, salt, gode egg og egnede faste poteter og løk. Smaken av disse sammen hvis tilberedt riktig er yummy.

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Festmat er lett:

Man tager
- et fenalår
- en tollekniv
- et par sixpack med øl.

Om det blir for lite feminint, støttes forslaget om kjøttboller. Personling ville jeg lagd de på en noe annen måte, men fremgangsmåten til Erland høres forsåvidt godt ut.
Kaller du slikt for machomat din frøken? Skal du ha mat for menn er det RSP og brygg (fra brødskalker, sukkerposer og tyttebær) godgjort i radiatoren på en GMC som gjelder.

N

nb

Gjest
Gjestemedlem skrev:
nb skrev:
Festmat er lett:

Man tager
- et fenalår
- en tollekniv
- et par sixpack med øl.

Kaller du slikt for machomat din frøken? Skal du ha mat for menn er det RSP og brygg (fra brødskalker, sukkerposer og tyttebær) godgjort i radiatoren på en GMC som gjelder.
Uenig. Mannemat har fokus på god, damemat på "sunn" "slankende" og annet tull, det synes jeg er det fundamentale skillelinjen.

En annen sikker vinner er gåseleverterrine, toast og f.eks. sancerregélé. Grunnet prisen funker dog dette nok kun i mindre forsamlinger...

Ellers kan du kjøpe noen gode oster i en ostedisk nær deg samt noe fikensyltetøy. Minimalt med innsats og veldig godt.

Skagenrøre er godt og kan lages ferdig på forhånd. Oppskrifter finnes på nettet.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:
nb skrev:
Festmat er lett:

Man tager
- et fenalår
- en tollekniv
- et par sixpack med øl.

Har no RSP fra 1947 heme.. Fortsatt utmerket på smak.
Nammemat, ikke mannemat ;D

PK

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
I Russland har man noe man kaller for Olivje. Det er en slags salat som spises med litt brød. Den er selvskreven til fest, og man lager da en stor bolle, og folk spiser av den etterhvert som de føler for.

Kokte grønnsaker: 3-4 poteter, 1 gulrot.
1-2 syltede agurker. De skal egentlig være salte, ikke sure, 1&1 fra Iran er bra, men vanlige sure går også.
2-3 hardkokte egg
ca 200g Kokt skinke eller kylling.
kuttes i små terninger (1/2 cm ca, bør være ca like store):

1 boks erter
Litt gressløk f.eks.
200-300 g majones.
Salt, pepper

Røres sammen. Ferdig.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Fransk pai med bacon eller flesk.: Quiche lorraine, kjempelett å lage!

G

Gjestemedlem

Gjest
Erland skrev:

Bland:
Fant ikke noe karbonadedeig som virket troverdig. Var innom Bønes Gårdsmat men de var utsolgt, og de norske oppmalte melkekyrne i butikkene har jeg liten tro på, men jeg fant noe bra deig fra Namibia. De kjøttet har jeg god erfaring med både som filet og deig, og den den har veldig lavt fettinnhold, som er bra når de skal spises kalde. (5-10% og ikke tilsatt salt eller vann, og økologisk). Satser på det duger til boller.

Chili og rødløk er på plass, men jeg valgte en Grana Padano i mangel på Pecorino (so jeg foretrekker). Regiano er litt overkill i boller. Fikk tak i noe rødvin som skal egne seg og noe italiensk brød som jeg kan lage smuler av. Har ikke maldon salt i huset og gidder ikke kjøpe en boks bare for dette, så det blir mineralsalt fra Himalaya.

Tilbehør/dip:
Rød pesto
Grønn pesto
Aioli
Har kjøpt noen ferdigglass med rød og grønn pesto, og lager en god aïoli fra grunnen av (men liker bedre en mer nøytral olje enn oliven, så kaldpresset raps blir brukt) . I tillegg tenkte jeg å sette frem en oste dip (ferdigkjøpt) og en pepperrot/sitron/Crème fraîche dip som Jaime Oliver laget i et av sine programmer.

Sender regningen til deg hvis dette smaker hoppetau.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Mye bra pesto å få kjøpt, men ingenting er som den man har "mekka sjæl"
Siden du åpenbart kan å lage grønn pesto, er det bare å erstatte en del av basillikumen med soltørkede tomater.
Jeg bruker gjerne de som ligger i olje på glass, og bruker dette oljen i pestoen.

I fjord sommer var vi på en veldig hyggelig konsert i hjembyen, og etterpå inviterte vi hjem en del av artistene for litt mat og musikk. Da serverte jeg denne komboen.

Om det var kjøttbollene eller musikken som ut i de sene timer resulterte i at vi fikk live-opptreden i stua med prismekronen som "lekemikrofon" vites ikke ;D

PS - glemte også å skrive at de kjøttbollene slett ikke tar skade av litt hvitløk.......

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Kan du ikke lage noen kule tapas spyd?
Fres choritzo pølse i panna og tre de på pinner sammen med marinerte oliven, noen gode ostebiter, cherrytomater, ovnsbakte vitløksbåter, hardkokte vaktelegg osv.
Enkelt å lage og lager du noen bra marinader får du sikkert litt cred også.

G

Gjestemedlem

Gjest
wotg skrev:
Kan du ikke lage noen kule tapas spyd?
Fres choritzo pølse i panna og tre de på pinner sammen med marinerte oliven, noen gode ostebiter, cherrytomater, ovnsbakte vitløksbåter, hardkokte vaktelegg osv.
Enkelt å lage og lager du noen bra marinader får du sikkert litt cred også.
Slett ikke så dumt dette heller. Men nå har jeg handlet inn til kjøttboller denne gangen. Det er en annen som skal ha med grillspyd av et eller annet slag, og det blir nok flere tapa retter også. Bla.a. en som jeg liker godt selv: Dadler suret i bacon som er stekt på panne eller i ovn. En variant har chorizo stenger inni, med dadler og bacon utenpå. Serveres helst varm eller iallefall mens de ennå er lunkne.

K

knutinh

Gjest
Blank potetsalat
Nykokte poteter i passe store terninger - lunkne
Masse hakket persille
hakket rød løk
olivenolje
grovt salt og pepper
rør rundt

Kan serveres med Spansk spekeskinke eller chorizo.

grønt med dip
Bland like deler rød lodderogn og creme fraiche
Ha i finhakket rødløk
finhakket dill
smak til med salt og pepper

Skjær opp det du kan finne av gulrot, stangseleri og annet som får Ingrid Espelid til å vri seg i glede.

Klassisk
Ta med et vaffeljern, røre og jordbærsyltetøy

Jeg har enda ikke møtt den forsamlingen som ikke lar seg sjarmere av nystekte vafler

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
knutinh skrev:
Klassisk

Jeg har enda ikke møtt den forsamlingen som ikke lar seg sjarmere av nystekte vafler

-k
Da har du ikke møtt meg, spiser ikke vafler om jeg kan slippe... 8)

Herremåltidet med fenalår og tollekniv kunne jeg derimot heller ha tenkt meg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
knutinh skrev:
Klassisk

-k
Det er ikkje alltid vafler passar. Til dømes i konfirmasjon og gravferd ville eg nok tilrå anna mat. Men likevel er det eit poeng, vaffelstabelen kan roe ned ei relativt bråkete horde. Men det er udrygt og tidkrevjande å lage, om det satsast på at folk skal bli mette. Mitt gamle ikkje-elektriske turjern på 7 kg er helst ubrukeleg til turbruk, og iallfall til å stette svolten til Deffe sine turkameratar. Kompo sitt framlegg om spekemat er heilt utmerka, og eg tykkjer vi må planlegge ein fjelltur med slik niste snarast.

Da har du ikke møtt meg, spiser ikke vafler om jeg kan slippe... 8)

Herremåltidet med fenalår og tollekniv kunne jeg derimot heller ha tenkt meg.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Med fare for å trampe i klaveret, trø noen på tærne eller bidra til å påføre noen søvnproblemer tar jeg sjansen på å spørre om kjøttbollene ble vellykket Gjestemedlem. Vil bare på forhånd unnskylde om du skulle synes at spørsmålet er upassende, og du står selvsagt fritt til å nekte å svare. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Med fare for å trampe i klaveret, trø noen på tærne eller bidra til å påføre noen søvnproblemer tar jeg sjansen på å spørre om kjøttbollene ble vellykket Gjestemedlem. Vil bare på forhånd unnskylde om du skulle synes at spørsmålet er upassende, og du står selvsagt fritt til å nekte å svare. ;)
De ble bra. Men jeg gjorde noen feil i prosessen som jeg skal forbedre neste gang. Jeg stekte dem litt for mye slik at de ikke lenger var rosa og safige inni, og jeg burde ha funnet en litt bedre deig. Jeg var også litt for lat når jeg hakket opp løken slik at bitene blie litt for store slik at mange ramlet ut når jeg skulle rulle sammen bollene før bruning. Ikke sikker på om forholdet mellom deig og brødsmuler og vin var ideelt heller. Brødsmulene var greie i og med at de søg til seg vinen. Neste gang skal jeg være mer nøye med prosessen. Men alt i alt var de godt spiselige og dipsene var også vellykkede. Og de det sto ikke noen igjen når det led litt utpå natten. Mye annen god mat også forøvrig.

Så:
oppskrift: 7/10 Har ikke funnet det beste forholdet mellom ingrediensene
utførelse: 5/10 Litt slurv fra min side, alt for mye steking ødela en del.
egnethet: 8/10 Passer bra til slike anledninger, men kanskje enda bedre når de ennå er varme

Men absolutt noe jeg kommer til å prøve meg på igjen, med overnevnte justeringer.

En enkel dip som ble riktig god og som anbefales til andre ting (dip, saus til stekt fisk/kjøtt etc.) også er:

1 boks creme fraiche
2 store SS sterk pepperrot (fra tube eller glass)
Saften av en halv sitron
salt
pepper

Topp Bunn