Ferdigmonterte anlegg i bil

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
82
Torget vurderinger
2
Da er det på tide å vurdere om det må kjøpes en ny bil. Som ivrig lurker på dette forumet vil selvfølgelig lydkvalitet på mulig ferdigmonterte anlegg i bil bety mye (alt ?). SIden dette skal være langkjøringsbilen i familien trengs det helst 600+ rekkevidde, AWD, heads-up display og god plass.

Jeg starter tråden for å få noen innspill.

I utgangspunktet har jeg sett på endel merker og deres oppgraderte anlegg:
BMW iX - B&W Diamond
BMW IX3 - Harman & Kardon
Mercedes GLC Electric - Burmester 3D evt Burmester 4D
Audi Q6 - B&O
VW ID.7 - Harman & Kardon
VW ID.4 - Harman & Kardon
Hyundai Ioniq 5 / 6- Bose Premium
Lexus - Mark Levinson?

Noen flere som kan anbefales for anlegget sitt?

Jeg har kun fått hørt på:
BMW IX - detaljert og klart. Full range uten å være boomete. Gode og levende mellomtone. Dårlig streaming
VW ID.7 - må ha vært noe galt med bilen, for det var den dårligste lyden jeg har hørt. Tidligere VW med Dynaudio var veldig bra til prisen.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.745
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Sånn litt på siden.

Jeg byttet basshøyttalere og diskanter i Transporteren min, samt dempet dørene og comfortveggen. Slikt er relativt enkelt. Tar et par timer, maks.
Kanskje dette er mulig for andre biler også?

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
82
Torget vurderinger
2
Sånn litt på siden.

Jeg byttet basshøyttalere og diskanter i Transporteren min, samt dempet dørene og comfortveggen. Slikt er relativt enkelt. Tar et par timer, maks.
Kanskje dette er mulig for andre biler også?
Det er vel ikke så enkelt lengre. Demping kan være en mulighet, men f.eks. BMW IXen har vel 30 høyttalere, derav 8 i setet.

ragwo

Sigbergianer
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
25.950
Sted
Isødet
Torget vurderinger
44
Kia EV6 og EV9 har et Meridiananlegg som jeg synes låter svært bra. Selv kjører jeg Ioniq 5, og Boseanlegget skuffer selv om de har lagt til Premium i navnet. Mulig en plug and play-oppgradering av forsterkerne/DSP hjelper på. Det får du kjøpt via forhandler/Hyundai sentralt når du konfigurerer bilen, så de vet nok selv at det låter dårlig originalt.

Ellers støttes opplevelsen din av ID.7 og også ID.4, det låter ikke bra. Skoda Enyaq har bedre anlegg.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.266
Har hørt Harman&Kardon i Polestar, Burmester i MB, B&O i Audi og Bose i Porsche og premium lyd i Tesla.

Tesla har absolutt den beste lyden etter min mening. Påpekes også i tester.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.068
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jobber med dette i en eldre audi jeg har. 8" i dørene foran, 6.5" bak, diskanter i dashen og en ny forsterker sammen med lyddemping gjorde masse. Kostnad under 10k
Stor forskjell på merker, men har aldri blitt imponert over orginal elementer når jeg har bytta. Små magneter og gjerne plastikk basket selv der det har vært kjente merker (b&o, alpine, infinity osv)
Kan tenke meg elementene koster 10kr å produsere og selges med en markup på 100x

Edit: i endel biler kan også orginalanlegget kodes, på audien fikk jeg fjernet filtre som lå der orginalt og får full signal jeg tar videre til forsterker. Kunne også koblet inn dsp og styra med det, men bilen står jo aldri stille og man har ørten variabler for eksterne lyderog eller alt annet som påvirker så vet ikke hvor lett eller hvor bra det blir.
Man kan sikkert få det til å måle bra når man setter det opp i garasjen, men hvordan er det på grus, grov asfalt, piggdekk, 150kmt, i tunneller osv

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
8.125
Har hørt Harman&Kardon i Polestar, Burmester i MB, B&O i Audi og Bose i Porsche og premium lyd i Tesla.

Sier meg enig, mye oppskrytte superanlegg i dyre biler, Tesla gruser det meste. Jeg har Mg4 selv og anlegget er dritt, så jeg sier ikke dette for at jeg eier en Tesla.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.755
Torget vurderinger
1
Alle ferdigmonterte anlegg jeg hørt er dårlige til elendige (med ett unntak). Mark Levinsonanlegget i Lexus er forferdelig. Krellanlegget i Hyundai er dårligste jeg har hørt. Harman kardon anlegget i ID7 er ikke bra. B&O anlegget i Audi e-tron er dårlig. Bose anlegget i min Audi A8 er forferdelig med en ropertmellomtone som skriker i ørene. Faktisk er det beste anlegget jeg har hørt ferdigmontert standardanlegget i min 2013 Audi A6 - Audi Concert. Det var ikke noe for bassnarkomane, men hadde faktisk en noenlunde nøytral frekvensrespons og gikk an å høre på uten at det dermed ble veldig bra; bare bra nok.
Hvorfor disse kjente firmaene setter navnet sitt på disse horrible anleggene er en gåte.

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
82
Torget vurderinger
2
Alle ferdigmonterte anlegg jeg hørt er dårlige til elendige (med ett unntak). Mark Levinsonanlegget i Lexus er forferdelig. Krellanlegget i Hyundai er dårligste jeg har hørt. Harman kardon anlegget i ID7 er ikke bra. B&O anlegget i Audi e-tron er dårlig. Bose anlegget i min Audi A8 er forferdelig med en ropertmellomtone som skriker i ørene. Faktisk er det beste anlegget jeg har hørt ferdigmontert standardanlegget i min 2013 Audi A6 - Audi Concert. Det var ikke noe for bassnarkomane, men hadde faktisk en noenlunde nøytral frekvensrespons og gikk an å høre på uten at det dermed ble veldig bra; bare bra nok.
Hvorfor disse kjente firmaene setter navnet sitt på disse horrible anleggene er en gåte.
Leit å høre om det til Lexus - har inntrykk av at mange skryter av det.

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
82
Torget vurderinger
2

Det lille jeg har hørt ordentlig på av Tesla (forrige Modell Y) låt greit - veldig åpnet og klart, men følte det manglet nerve og detaljer - det lille ekstra som gjør det moro å høre på. Allikevel helt klart noe jeg kunne levd med.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
10.584
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Litt på siden, men hvis du ikke er en av de få som faktisk kjører Oslo-Bergen uten å stoppe, så trenger du ikke i praksis 600km rekkevidde. Hvis rekkevidde er viktig er vel ellers den nye IX3 en no-brainer, og har så mange fordeler inkludert rekkevidde at jeg nok ikke ville valgt noe annet for å få bittelitt bedre lyd. :)

Jeg har ellers dagens/gamle IX3 (2022mod) med Harman/Kardon, og det er helt ok.

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
82
Torget vurderinger
2
Litt på siden, men hvis du ikke er en av de få som faktisk kjører Oslo-Bergen uten å stoppe, så trenger du ikke i praksis 600km rekkevidde. Hvis rekkevidde er viktig er vel ellers den nye IX3 en no-brainer, og har så mange fordeler inkludert rekkevidde at jeg nok ikke ville valgt noe annet for å få bittelitt bedre lyd. :)

Jeg har ellers dagens/gamle IX3 (2022mod) med Harman/Kardon, og det er helt ok.
Artig nok er jeg en av de som nesten pendler til Bergen :LOL:. Jeg lader riktignok på turene - rett før eller etter Bergen. Før - nok til småkjøring under opphold, etter - mens jeg spiser før jeg tar hjemveien.

600 km er nok tatt for andre formål. Jeg bor 170 km fra Oslo, og med 600 er det nok til å klare T/R om vinteren uten å måtte lade - kjekt ved konserter eller dagsturer.

Takk for tips om H&K. Harman International dekker vel nesten det meste av litt oppgradert bilstereo. Siden jeg henger her og samtidig har i snitt 1 til 1 1/2 time hver dag gjennom året i bilen er jeg urimelig og går ofte for det lille ekstra - cost be damned o_O (?).

IX3 har vært på radaren, men er ikke helt overbevist om løsningene. Den skal sjekkes når den presenteres til uken.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.266
600 km er nok tatt for andre formål. Jeg bor 170 km fra Oslo, og med 600 er det nok til å klare T/R om vinteren uten å måtte lade - kjekt ved konserter eller dagsturer.
Da bruker du veldig mye penger på å få en 600km bil for noen få dagsturer, kontra stå å smålade ved ankomst eller ta en 5 minutters ladestopp på hjemturen.

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
82
Torget vurderinger
2
Da bruker du veldig mye penger på å få en 600km bil for noen få dagsturer, kontra stå å smålade ved ankomst eller ta en 5 minutters ladestopp på hjemturen.
Enig, men 600 tilsvarer ca 360km (80% til 20%) og er også en grei avstand for en dags biltur /ferie om sommeren - mindre om vinteren. Det gjør at lading ikke er noe press eller reell begrensning for det aller meste av vårt bruk.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.266
Enig, men 600 tilsvarer ca 360km (80% til 20%) og er også en grei avstand for en dags biltur /ferie om sommeren - mindre om vinteren. Det gjør at lading ikke er noe press eller reell begrensning for det aller meste av vårt bruk.
Jo jo, men det gjør ingenting å bruke 100-0% 5 ganger i året så jeg tenker du bruker 300’ extra for å unngå noe helt hypotetisk. Men forstår du vurderer dette helt annerledes selvsagt!

Topp Bunn