Alt til hus og bolig Feil i offentlige kart

T

TT.

Gjest
Dengang huset mitt og naboens ble bygget i 1998/99, tror jeg naboen "tok seg til rette" og valgte selv at ytterste hus, der jeg bor, skulle være nr 13A og hans 13B. Greit nok sånn, tenkte ham. Greia er at alle andre, Get og offentlige kart mener at jeg bor i 13B.
Da jeg flyttet hit i 2009, bestilte jeg Get TV og bredbånd, men ingenting skjedde. Jeg tok kontakt med Get etter uker og de sjekket dette og gav tilbakemelding om at dette var koblet opp. Masse surr og venting i to nye uker før "feilen" ble oppdaget. Bestiller jeg noe for hjemlevering, ringer de på hos naboen osv osv.
Kan sikkert være en fordel noen ganger, men uansett, hva bør jeg gjøre eller hvem kontakter jeg for å få orden?

For ordens skyld er begge hus like.

image.jpg

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.034
Sted
Ytterst i havgapet...
Kommunens oppmålingskontor, i første omgang - deretter evt Statens Kartverk. For ordens skyld - da de gamle grunnbøkene ble overført til digitalbase, ble det fullt opp med feil og utelatelser, - feil merkinger, feil i tomtegrense, mangelende tinglysinger osv.osv. Har dessverre sjøl tvilsom erfaring med akkurat dette.

H

Hardingfele

Gjest
Du må ta kontakt med kommunen og få tillatelse til å be Statens Kartverk gjøre en offisiell endring. Alt du trenger er Plan & Byggs (eller Teknisks) bekreftelse på hva som er rett benevnelse på husene.

Med "ta seg til rette", regner jeg med at du mener at naboen kjøpte en bokstav og satte den på huset sitt?

Eventuelt kan du si til ham at dere må bytte bokstaver, dersom det er så enkelt at det handler om hva som står på hvilket hus.

Dersom ditt hus alt står med motsatt bokstav i Statens Kartverk, er naboen din en idiot.

T

TT.

Gjest
Kommunens oppmålingskontor, i første omgang - deretter evt Statens Kartverk. For ordens skyld - da de gamle grunnbøkene ble overført til digitalbase, ble det fullt opp med feil og utelatelser, - feil merkinger, feil i tomtegrense, mangelende tinglysinger osv.osv. Har dessverre sjøl tvilsom erfaring med akkurat dette.
Tror ikke kommunen min har en slik avdeling, men Teknisk etat kanskje?

H

Hardingfele

Gjest
^Forskjellig navn i ulike kommuner, av en eller annen grunn. Teknisk etat har svaret.

Men du kan slå opp adressen din hos Statens Kartverk, ta en skjermdump av resultatet og vise dette til din nabo, og be ham om at dere bytter bokstaver ... :)

T

TT.

Gjest
Du må ta kontakt med kommunen og få tillatelse til å be Statens Kartverk gjøre en offisiell endring. Alt du trenger er Plan & Byggs (eller Teknisks) bekreftelse på hva som er rett benevnelse på husene.

Med "ta seg til rette", regner jeg med at du mener at naboen kjøpte en bokstav og satte den på huset sitt?

Eventuelt kan du si til ham at dere må bytte bokstaver, dersom det er så enkelt at det handler om hva som står på hvilket hus.

Dersom ditt hus alt står med motsatt bokstav i Statens Kartverk, er naboen din en idiot.
Som du ser av kartbildet i første innlegg, så etter søking på mitt navn hos 1881.no, så viser den som du ser at jeg bor i venstre hus, men jeg bor altså i høyre

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.034
Sted
Ytterst i havgapet...
DErsom du går inn på kommunens web-sider, bør du finne en link til kartdatabasen for din kommune. Da kan du sjekke sjøl først..... Norgeskart og kart på Finn skal også gi deg det som ligger inne pr. nå, dersom du zoomer inn på huset ditt.

H

Hardingfele

Gjest
^Og det trykker du som sagt en skjermdump av, som du viser til din nabo.

Det er utgangspunktet for gps-navigasjon, etc., og derfor det som skal følges.

T

TT.

Gjest
Får vel ikke naboen gjort så mye, men kartene er feil ift Statens Kartverk

H

Hardingfele

Gjest
Når det gjelder kommersielle aktører, bruker de ofte 1881/Gule sider, etc., som kilde. Noen ganger må man ta kontakt med hver enkelt og gjøre rettelser.

• Liker
Reaksjoner: TT.
H

Hardingfele

Gjest
Legger til - Statens Kartverk er det eneste "offentlige kartet". De øvrige karttjenestene er kommersielle aktører. Noen av disse utvikler egne kart, for å slippe å betale avgifter til kartverkt. Det er grunnen til at man må ta kontakt med dem og selv be om rettelser. Da kan du bare sende dem samme skjermdump fra Statens Kartverk, med gateadresseinfo, så vil de gjøre en rettelse.

• Liker

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.034
Sted
Ytterst i havgapet...
Postene gikk litt om en annen her, - - sjekk på kartene til kommunen, bare for å forsikre deg om at det er samsvar, og ta det derfra...

• Liker
H

Hardingfele

Gjest
Så en telefon til 1881 og finn, så er saken grei?
Sjekk Googlemaps, Applemaps, 1881, 1880/Gulesider, finn.no, osv. De to første korrigerer opp mot Statens Kartverk, men sjekk likevel. De som har feil visning må du ta kontakt med - og de ber om å få kopi av skjermdump, dersom de ikke er villige til å selv slå opp i Statens Kartverk. Tar litt tid før rettelsene er på plass, men de er pålagt å rette, og ser det også i sin egen interesse å gjøre det.

• Liker
T

TT.

Gjest
Tusen takk. Skal ta en rundtur på kartene i morgen med laptopen. Er lettere enn denne iPhonen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Last ned Norkart sin kommunekart-app. Den funker bra, både på iPad og iPhone.

Du finner de offentlige kartene hos Statens Kartverk, men det er kommunen sitt ansvar å at kartverket og grunnboka er i samsvar.

Da jeg og brødrene mine (Aurora og et par andre hfs-medlemmer,) arva gamlingene for noen år tilbake, så var det en del å ta tak i mot kartverket, for å si det slik. Jeg tror det gikk nærmre 300kr bare i porto før skjøtene var på stell...

Der hjemgården vår ligger, var det et hovedbruk, som er stykket opp i masse mindre eiendommer, etter som folk har kjøpt tomt. Der har det vært en masse rot i eiendomsgrensene, som nå kom fram i dagslyset i forbindelse med et veiprosjekt og taksering av eiendomsskatt. Hele nabolaget har forsåvidt forholdt seg til grensene slik de alltid har vært, så vi har sluppet tilstander som der denne karen saga uthuset til naboen i to...

Johan-Kr

• Liker
T

TT.

Gjest
Sendte både Finn og 1881 epost for ca 1 uke siden, men har ikke hørt en lyd. Litt dårlig

T

TT.

Gjest
Du verden. Da har jeg fått svar at saken sendes over til kartavd hos 1881. Da har iallefall kverna startet.

T

TT.

Gjest
Sjekket i dag (ett år etter tråden ble startet) og nå er både Finn Kart og 1881 kartet korrekt. TTT, men endelig i orden. Da kan jeg nyte min tilkjørte pizza i fred fremover ;)

Topp Bunn