Feedback i rørpre.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Preampen min er veldig mikrofonisk, eller vi kan vel si at rørene er mikrofoniske. Symptomene er at preampen fungerer som en mikrofon for lyder i rommet som stemmer, TV og musikk :p Jeg har prøvd med demperinger på rørene, men til ingen nytte. Jeg fant etterhvert ut at lyden kommer utenfra, entrer chassis enten direkte eller via racket, opp gjennom skruene som holder oppe printet

Inn i printet, gjennom rørsoklene og ut i rørene.

Jeg har prøvd å dempe bunnen med bitumen. Det eliminerte nesten all mikrofonien, men lyden ble fullstendig døll, så det kan jeg ikke leve med. Imidlertid bekreftet det hvor lydbølgene kommer fra.

Har også prøvd mange forskjellig rør(2c51/396A) av både type, årgang og merke, men det ser ikke ut til å ha noen nevneverdig effekt.

Så nå lurer jeg på om dere som har så kloke hoder har noen gode ideer til meg.

Rørsokler i Teflon kanskje?

Hilsen

Puma

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Ja nå har jeg testa litt ut her. Fant ut at det er kun 2 av de 8 pinnene som printet hviler på som brukes til jord, så jeg fjernet de andre, og det forbedret sakene betraktelig. men jeg trenger å komme frem til en sikker og solid permanent løsning.

Puma

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Kan hende det kan vere hjelp i å sette på skjermbokser av den skikkelige solide sorten som er av svart stål med indre klemmer som held fast på røret. Du får dei hos Demostenes www.demostenes.no og dei er ikkje så dyre.
Ei anna sak er om forsterkaren har så høg forsterking at han er på grensa til sjølvsving. Det kan også høyrest ut som mikrofoni nokre gonger. Er han mikrofonisk når volumkontrollen er nedskrudd også eller er det berre på full guffe?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Mikrofonien er endrer seg ikke med volum.
Skjermboksen er notert. Men hjelper det på mikrofoni som kommer inn gjennom pinnene?

Puma

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Nei, det gjer det nok ikkje, men viss du hadde klart å feste boksa skikkeleg i sjassis/printplata, så kanskje.
Grunnen til at eg spekulerer på det med for mykje gain er at eit rør kan godt vere svært mikrofonisk pga fabrikasjonsfeil eller skade på røret som har skjedd seinare. Du skreiv at du hadde prøvd mange ulike rør utan at det var hjelp i. Det kan tyde at det er ikkje røra som er problemet, men det kan vere så høg gain at forsterkaren er ustabil og på kanten til sjølvsving. Kva skjer viss du nappar ut første rør - det som er nærast inngangen? Då reduserer du gain med 20 - 50 ganger

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.394
Sted
'
Det kan tyde at det er ikkje røra som er problemet, men det kan vere så høg gain at forsterkaren er ustabil og på kanten til sjølvsving. Kva skjer viss du nappar ut første rør - det som er nærast inngangen?  Då reduserer du gain med 20 - 50 ganger
Det synes jeg hørtes mye ut. Total gain fra inngang til utgang skal i følge spesifikasjonene ikke være mer enn ~5x (13.5dB).

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Prøvde å nappe ut rørene nærmest utgangen, og mikrofonien forsvant.
Tok ut rørene nærmest inngangen og mikrofonien var den samme som med alle rørene i. Så det ser ut som problemet er rundt rørene nærmest utgangen. Ved ytterligere undersøkelser, fant jeg ut at når jeg banker forsiktig på røret nærmest utgangen på høyre kanal, høres det best i venstre kanal. (Jeg har ikke bytta om ledningene ;) ) Det samme gjelder hvis jeg banker litt på chassis. Lyd i venstre kanal.  Altså kan problemet lokaliseres rundt røret nærmest utgangen på venstre kanal.
Men hvordan skal jeg så komme problemet til livs?

Puma

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Ta utgangsrøret i høgre kanal og sett over til utgangen i venstre kanal og sjå om problemet framleis er i venstre kanal.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Bytta røra om, og det jevna seg litt ut høres det ut som. Nå er det omtrent like mye mikrofoni i begge kanalene :p Det viktig og huske på at jeg for øyeblikket kun har printet festet på to løftere, så mikrofonien er ikke av "prøvebilde" type lenger. Men jeg hører det veldig tydelig i begge kanaler hvis jeg tar i volumkontrollen.

Så status er at lyden forplanter seg via print til begge rørene på utgangen. Men oftest mest i venstre kanal.

Puma

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Det er litt vrient å drive feilsøking over internett, men det første ein må sjekke ved mikrofoni er røra. Viss ein er heilt sikker på at dei er i orden, må ein prøve å få vekk den mekaniske viberasjonen som forplantar seg i forsterkaren og endeleg til røra. Det kan ein gjere med solid innpakking av røra = skjermbokser o.l. og gummiopphenging av printplata/sjassis i forsterkaren eller av heile forsterkaren
Mikrofoni kjem av at elektrodane inne i røra 'flyttar' på seg altså vibererer på grunn av ytre, mekanisk påverknad. Dette gir ein heilt karakteristisk 'klangande, ekkoaktig' lyd i høgtalaren og kan best høyrast ved at ein kakkar på røra med t.d. ein blyant. Er du sikker på at det er mikrofoni du har?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Er det ikke 6922 i denne forsterkeren? Seks stykker? Burde være mulig å isolere problemet da. Setter en knapp på at det likevel må være feil med et eller flere rør.

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Han skreiv i eit innlegg over her at det var 2C51.
Enig Audiomix, eg trur også at det likevel er eit rørproblem.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.
Jeg har nå gått lit mer vitenskapelig til verks med hodetelefoner og blyant til a banke rundt på print, chassis og komponenter.

Jeg har i prosessen byttet rundt med i alt 8 forskjellige rør i diverse posisjoner.

Resultatene av undersøkelsen er:

Mikrofonien er der uansett hvilket rør som sitter hvor, men det kan også til en viss grad følge et enkelt rør. Så vi kan vel si at arbeidsforholdene ikke er så gode når det gjelder mikrofoni i utgangspunktet, og hvis et rør er litt mer mikrofonisk, blir det riktig ille.

Det er mikrofoni knyttet til alle rørene, men det er mest ved de to i midten av bildet som er de nærmest inngangen. Rørene til høyre er tape-loop.

Når jeg banker rundt på printet med blyanten, er det som avgjør graden av mikrofoni hvor tett jeg er på rørsokkelen/røret. Så derfor kan jeg utelukke andre komponenter som kondensatorer osv.

Hvis jeg banker på printplaten ca 3cm fra rørsokkelen, er mikrofonien like sterk som hvis jeg banker direkte på røret. Værst er det hvis jeg banker på selve rørsokkelen.

Dette gjelder ved alle soklene.

Det virker på meg som det er rørsokkelen som er (den største) synderen. Så jeg vurderer å prøve med noen nye sokler for å se om det kan bringe mikrofonien ned på et akseptabelt nivå. Jeg kan også merke at de soklene som står i begynner å bli litt løse i fisken.
Hva tror dere om den ideen?

Audiomix, skjønner godt at det blir litt mix med de rørtypene. GM-13.5 og GM-13.5B har 6 stk 2c51 rør og GM-13.5B MKII har 6 stk 6922 rør ;)

MK II kom sånn på slutten av nittitallet en gang. De ser nesten like ut utenpå, men er veldig forskjellig inni.

Asbjørn.

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Eit godt, vitenskapeleg arbeid!
Det kan hende du har rett at det er rørsoklane. Eg vil i så fall tru at det er klemmene som er blitt slakke. Frå biletet ser det ut til at det står i vanlege, kinesiske rørsoklar med forgylte pinnar. Desse er OK, men i ein del kinesiske soklar vert klemmene veldig fort svake og gir dårleg kontakt. Viss ein bytter ein del på røra, tek dei ut og inn, er det ei ekstra belasting på klemmene.
Det enklaste du kan gjere no er vel å sette i same type soklar som du har. Viss du skal oppgradere dei må du nok til å lage nye hol til pinnane i printplata og det vert det ganske mykje arbeid med.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Klemmene er litt slakke, men de i tape-loopen er ikke slakke, og mikrofonien er der også. Rett nok i vesentlig mindre grad, men det kan vel også være fordi det bare er en buffer uten forsterking.

Men hvis jeg skal prøve å bytte soklene må jeg altså finne den samme typen sokler, eller modifisere printet.
Det siste er ikke aktuelt, så det må eventuelt bli nye sokler. Jeg gikk her og hadde et lite håp om at størrelse osv. på rørsokler til PCB bruk var standarisert, men det må jeg altså skyte en hvit pil etter :-/

Men takk for hjelpen så langt. Det ser ut som jeg er kommet til veis ende i forskningen ;)

Jeg vil prøver å få byttet ut soklene først.

Kommer tilbake med resultater når det er gjort.

Asbjørn

Topp Bunn