Fastskruing av pickup, hvor hardt?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Hvilken erfaring har dere med hvor hardt man tighter til pickup-skurene? Jeg opplever at hvor hardt man drar disse til påvirker lyden i ganske stor grad.

Strammer jeg hardt så får lyden en tilsynelatende større "klarhet", men på bekostning av klang. Dette kan også hos meg gi tendenser til en hardhet i øvre mellomtone (ringing). Er skruene løsere festet så blir lyden varmere og mer avslappet.

Jeg lot mer for en tid siden fasinere av økene trykk her, men når jeg nå løsnet opp så mener jeg dette gir en mer avslappet spillestil.

Gleder meg til The Cartridge Mans Isolater skal testes ut.

Noen som har erfaring med tykk dobbeltsidig tape mellom headshell og pickup?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hvilken erfaring har dere med hvor hardt man tighter til pickup-skurene? Jeg opplever at hvor hardt man drar disse til påvirker lyden i ganske stor grad.

Strammer jeg hardt så får lyden en tilsynelatende større "klarhet", men på bekostning av klang. Dette kan også hos meg gi tendenser til en hardhet i øvre mellomtone (ringing). Er skruene løsere festet så blir lyden varmere og mer avslappet.

Jeg lot mer for en tid siden fasinere av økene trykk her, men når jeg nå løsnet opp så mener jeg dette gir en mer avslappet spillestil.

Gleder meg til The Cartridge Mans Isolater skal testes ut.

Noen som har erfaring med tykk dobbeltsidig tape mellom headshell og pickup?
Har du bestilt The Cartridge Mans Isolator? I så fall kan du fortelle oss hvor du har bestilt den? Ser meget spennende ut men litt heftig pris!

mvh,
OS

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Vil ikke stramme/slakke skruer utøve en viss justering på vta ?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Hvilken erfaring har dere med hvor hardt man tighter til pickup-skurene?
Jeg bruker Linn's filosofi, drar til så det holder 8)

Mao. drar skruene så hardt til jeg tør, vil jo helst ikke dra i filler gjengene i PU-huset.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Vil ikke stramme/slakke skruer utøve en viss justering på vta ?

Nei, dette blir i tilfelle bare teoretisk.

Hvilken effekt stramming av skruer har varierer sikkert noe med armrør og hva som skjer med hensyn til resonanser og demping.

Uansett, jeg anbefaler i hvert fall alle å eksperimentere litt med dette. I et avslørende oppsett og med en detaljert pickup så kan i hvert fall dette være lett hørbart.

OS, jeg har ikke bestillt enda, men planlegger å handler fra den norske importøren av The Cartridge Man,
http://www.stereolab.no/The_Cartridge_Man.htm

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lyden endrar seg med stramminga, det er sant. Men i min stormfulle ungdom stramma eg eingong ein pickup så kraftig at pickuphuset sprakk....eg limde det med Araldit, men vart aldri heilt fornøgd etterpå.
Generelt (med unntak, altså) er det slik at du får feitare, men mindre presis bass om du løyser skruane litt. Men eg teiter alltid sånn passeleg sterkt, slik at ting står dønn fast, utan at det brukast mykje muskelkraft.
Eg har ikkje brukt den isolatoren, men den vil heilt sikkert verke inn også pga. auka masse. Har av og til brukt pickuplodd og plastilin. Faktisk er plastilin eit utruleg godt materiale (blue-tack også) om du lagar ei snor langs armen, eller plasserar ein diger klump på den delen av armen som ikkje røyrer på seg. Det kan også vere gunstig å ha gugge rundt den indre delen av armen nærast opphengingsunktet, der vektstonga er kortast.
Men det meste sånt er som å bruke subsonisk filter - kan funke godt, men er i prinippet ei flikking og inga teoretisk fullgod løysing.

Av same grunn strammar eg altså pickupen ganske mykje, men (ikkje no lenger) aldri overdrive...

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Jeg bruker Linn's filosofi, drar til så det holder 8)

Mao. drar skruene så hardt til jeg tør, vil jo helst ikke dra i filler gjengene i PU-huset.
Ikke stram for hardt, man risikerer å ødelegge pickuphuset, skruene og i verste fall headshellet. Begge skruene bør strammes like mye.

Det er veldig viktig at armen er festet i holder når man strammer til skruene, hold også fast rundt armrøret når man strammer til pickupskruene. Man kan risikere skader på lagrene i armbasen hvis man bruker mye makt når man strammer skruene uten å holde fast armen.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Det er veldig viktig at armen er festet i holder når man strammer til skruene, hold også fast rundt armrøret når man strammer til pickupskruene. Man kan risikere skader på lagrene i armbasen hvis man bruker mye makt når man strammer skruene uten å holde fast armen.
Skal man dra til skikkelig må armen demonteres fra spilleren ellers kan lagrene gå fløyten....

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Skal man dra til skikkelig må armen demonteres fra spilleren ellers kan lagrene gå fløyten....
Det er selvsagt det beste, men det er jo litt kronglete. Man risikerer også at justeringen blir feil når man har fått armen på plass igjen, i tillegg er det fort gjort å ødelegge pickupen under en slik operasjon.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Men er det slik å forstå at alle her har erfart at hardest mulig låter best mulig?
(Jeg er egentlig ikke så opptatt av dette med hva de ulike komponentene tåler, man stopper selvsagt før man kommer så langt).

Etter hva jeg har forstått er det litt forskjellige filosofier ute og går her. Noen som vet om dette er arm- eller pickupavhengig?

Topp Bunn