Fasekorrekt

S

Syncrolux

Gjest
Jeg ser dette uttrykket dukker opp av og til i flere forskjellige sammenhenger. Men hva betyr det egentlig? Går det an å henge en troverdig vitenskapelig forklaring på uttrykket?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.256
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Det får de som bruker det forklare, den eneste betytningen jeg kan tolke utifra "fasekorrekt" er at alle frekvenser kommer fram samtidig, og at høye og venstre kanal er like i tid for all frekvenser. I praksis skjer det aldri. og folk har problemer med å høre fasefeil, ,em feil fase mellom H og V høyttaler er åpenbar å høre,
Mange DAC filter er IKKE fasekorrekte, og dype frekvenser er forsinket . Det teoretske riktige filteret er "linear fase"
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er det ikke forskjell på korrekt fase i elektronikk, og en fasekorrekt høyttaler? Det første burde være enkelt, mens det andre er betydelig mer komplisert?

Men jeg har skjønt at fase er noe vi vil ha. Og den skal helst være korrekt.
 
S

Syncrolux

Gjest
Sånn begrepet benyttes hist og her gir det jo ingen mening. Det bunner nok ut i at man ikke har helt god forståelse av hva fase er.

Forresten - i natt var månen fasekorrekt. 🙃
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg tror noen (eller mange) mener at signalet ikke er fasevendt.
Ut har samme fase som inn.
Nå har det seg slik at "alle" forsterkertrinn vender fasen 180 grader.
 
S

Syncrolux

Gjest
@MusicBear Et godt eksempel på bruken av ordet der ja. Dessverre bare tatt ut av lufta, siden det ikke på noen måte kan relateres til fase.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg tror noen (eller mange) mener at signalet ikke er fasevendt.
Ut har samme fase som inn.
Nå har det seg slik at "alle" forsterkertrinn vender fasen 180 grader.
Bare å snu pluss og minus på høyttalere det ...
 
M

MusicBear

Gjest
@MusicBear Et godt eksempel på bruken av ordet der ja. Dessverre bare tatt ut av lufta, siden det ikke på noen måte kan relateres til fase.
Jeg mente fasekorrekte, i form av viktigheten av fasekorekte delefiltere, kanskje på sidelinjen men så ufattelig viktig - når det er gjort riktig. Slettet innlegget.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.537
Sted
Langesund
Her er det også en god fasedreining fra bunn til topp

Låter helt fint i mine ører :D

phase 1.jpg
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg mente fasekorrekte, i form av viktigheten av fasekorekte delefiltere, kanskje på sidelinjen men så ufattelig viktig - når det er gjort riktig. Slettet innlegget.
Ikke nødvendigvis.. konstant fasedreining er også en løsning, slik som i Linkwitzfiltre... nettopp fordi vi ikke hører lineærfasedreining. Store ulineariteter i fasegang er derimot ofte hørbart.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Bare å snu pluss og minus på høyttalere det ...
Hvorfor gjør man bare ikke om på pluss og minus på forsterkerterminalene isteden? Eller kan pluss være i motfase uten å være minus, og minus i motfase uten å være pluss? Men hvis utgangstrinnet snur pluss til minus og vi kaller det minus i stedet for pluss, er det ikke plutselig fasekorrekt igjen da? 🤔🤪
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Det finnes jo de som påstår at de kan høre forskjell på absolutt fase - og ikke- dvs at anslaget eller attack i en tone absolutt skal få membranen til å bevege seg utover... derfor er det nokså mange som er innpå det sykelige opptatt av at ansolutt fase i forsterkerkjeden.. noe som vel i seg selv er greit nok, men problemet er at vi ikke veit en dritt om fasen i programmateriealet... lik fase på høyttalerne er en annen skål..

Såkalt faselineære delefiltre er vel bl.a. basert på Duelund sine tanker og ideer, og bl.a praktisert av B-O i det såkalte "filler-driver"-prinsippet, hvor man bl.a. tweaker 2.ordens HP-LP-filtre mot et 1.ordens mellomtone filter.... Jeg har selv simulert dette for flere år siden, og det summerer riktignok teoretisk til ens fase. Jeg bruker forøvrig selv dette i mine 3-veis høyttalere, og det høres nokså riktig ut... men så har vi meningskrigen, særlig med de som påstår å forstå - uten egentøi gå forstå hva de påstår....
 
S

Syncrolux

Gjest
Helt flat fase på en høyttaler er ikke mulig i den analoge verden. Med med DSP er det selvsagt mulig. Men er jevnt fasedrei hørbart? Tvilsomt.

Men hva fasekorrekt er, har vi vel ikke noe svar på enda.
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
529
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Katode og emitterfølgere er heller ikke forsterkere i klassisk forstand. Vel, ok da, strømforsterker.

R
 
Topp Bunn