Fasedreining fra ulike delefiltre

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg prøver å sette opp en regnearkmodell av amplitude og fase som funksjon av frekvens for ulike delefiltertyper. Det er lett å finne generelle formler for amplitude, som f eks G(f) = 1/(1+(f/fc)2n) for lavpassdelen av et Butterworth-filter av orden n og delefrekvens fc.

Det er ikke så lett å finne tilsvarende formler for fasegangen. Den er gitt ved Theta(w) = arg(H(jw)), så det lar seg gjøre å utlede en brukbar formel med litt arbeid, men det hadde altså vært hendig om dette fantes "ferdigtygd" noe sted. Noen som vet om en slik?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tydeligvis ikke. Løsningen var å bruke Excel's funksjoner for å regne med komplekse tall direkte.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Det at Excel kan det skulle jeg ønske jeg visste tidligere.
Jeg gikk til innkjøp av en Casio sak til rundt 2000 kroner for å kunne regne komplekse tall direkte.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Alternativt kan man bruke SPICE.

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Spice gjør jobben, det er sikkert, men her forsøkte jeg å flette inn virkningen av delefilteret i en eksisterende Excel-modell av hvordan høyttaleren oppfører seg i rommet. Det fungerer, men jeg vet jo ikke om det blir riktig. ;)

Excel har forøvrig ganske kraftfulle funksjoner i Analysis ToolPak for å regne med komplekse tall. Se "Engineering Functions" i Excel help, eller her: http://office.microsoft.com/en-us/excel/CH062528241033.aspx

Topp Bunn