Farlig mye DC ?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Jeg har en avtrekksvifte på kjøkkenet som jeg lenge har mistenkt for å forpeste strømmen. Har en tv på samme kurs som skurrer når hastigheten på viften reguleres, i tilegg så hadde jeg en 12v transformator på samme kurs for endel halogen spotter. Denne tok kvelden etter et par dager.

Så idag tok jeg endelig mål av meg til å måle denne DCn. Når viften går måler jeg ca 0.22v dc i kontakten der tvn er plugget i. Når hastigheten på viften reguleres i et kort øyeblikk kanskje 0.5 sekunder måler jeg mellom 11 og 14 volt DC. Jeg er ingen elektrikker men dette kan UMULIG være hverken bra eller normalt. Så hvordan løser man så dette problemet på en enkel måte, et slags filter på viften som fjerner dette hadde vært fint.

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
Er du sikker på at du har riktig dimmer.. det er 2 typer dimmere en for elektronisk trafo og en for elektromagnetisk trafo.. har du den første på en elektromagnetisk trafo så brenner du den opp garantert!! Dessuten så skulle en TV være ganske imun mot DC på nettet, den forstyrrelsen er nok mer RFI/EMI relatert fra gnist dannelser i motoren på vifta,, et par små støy-kondesatorer over kontaktene eller nettstøyfilter på vifta skulle vel løse dette problemet..

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Et spørsmål til: Er du sikker på at du måler riktig?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Om dimmeren er riktig vet jeg ikke, men det er da en avtreksvifte kjøpt på elkjøp så om ikke må det da være en produksjonsfeil, noe jeg tviler på.

Og ja målingene er riktige, sjekket flere ganger.

R

Ronny_D

Gjest
høyfrekvent støy har samme oppførsel for enkle ins

dcdc er det det ? regulatoeren og motoren skaper ganske mye radiostøy. Siden de fleste tv'r i dag bruker switch mode forsyninger skulle ikke dc'n i seg selv bety noe som helst. radiostøyen kan også være så kraftig at den overstyrer flere kretser i tv'n... akkurat som en fjernstyrt radiobil, walkie talkie, radioamatør, radiofyr, mobiltelefoner.... om viften har tilstrekkelig filtrering er vel enkelt, sett ett billig nettfilter inn i tilførselen til vifta.
Dersom tv'n har for dårlig immunitet mot radiostøy kan det være vanskelig å vise uten hjelp fra radiostøykontrollen.

Topp Bunn