Faglitteratur elektronikk

fatalataf

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
1.605
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg kan sånn omtrent ingenting om elektronikk, men lurer på om jeg skal starte så smått med å skaffe meg en grunnleggende forståelse for hvordan disse greiene funker, og på sikt kanskje forsøke litt enkel DIY.
Er det noen som har tips til hvilke bøker det er lurt å starte med?

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
587
Sted
Sandnes
Jeg er litt i samme situasjon, det vil si at jeg vil ta opp audio-relatert elektronikk som hobby om et år eller to, når jeg er ferdig med nåværende prosjekt.

En bok jeg allerede har skaffet meg, og som er gjenganger i anbefalinger i utenlandske fora, er Geier, Michael Jay - How to Diagnose and Fix Everything Electronic.
Den er også underholdende skrevet, og det er tydelig at den er beregnet på grunnleggende DIY.

Den er lett å få tak i elektronisk, til lesebrett. Det er også følgende bøker, som også blir gjentatt i anbefalinger:

Pease, Robert A. - Troubleshooting Analog Circuits
Scherz, Paul - Practical Electronics for Inventors
Self, Douglas - Small Signal Audio Design

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
587
Sted
Sandnes
Ellers så tenkte jeg rett og slett å kjøpe pensumet for første år elektronikk på videregående fagskole. Fagskulelitterratur burde gå greit å få inn, når man tar det fra begynnelsen.

fatalataf

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
1.605
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ellers så tenkte jeg rett og slett å kjøpe pensumet for første år elektronikk på videregående fagskole. Fagskulelitterratur burde gå greit å få inn, når man tar det fra begynnelsen.
Det er sant. (y)
Det er et bra sted å starte for grunnleggende forståelse.

atlechri

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
164
Sted
Undrumsdal
Bob Pease og Self (bøkene til Scherz og Geier kjenner jeg ikke) er langt langt over nivået til en som omtrent ikke kan noen ting. Da kan du like godt begynne med boka over alle (Horowitz - The art of Electronics).
Her er ei grei bok å begynne med: https://www.ae80.dk/wp-content/uploads/2019/08/Anvendt-elektronik-1977-8-udg-1-oplag.pdf
Det er også greit å gi en indikasjon på hva bakgrunnskunnskapene er. Ungdomsskolen eller en PhD i matematikk?

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
587
Sted
Sandnes
Har ikke rukket å orientere meg i markedet, men på prioriteringslista står det å skaffe meg noen sett for å lære grunnleggende lodding osv. Noen av disse settene kan man gjøre interessante ting med, og så kan man gå videre med mer avanserte sett innen automasjon, rasberry pi og lignende.

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
587
Sted
Sandnes
Det er Robert, ikke Bob. Slik jeg forstår det er Bob en legende, mens Robert er en annen kar. Roberts bok er mer populær/hobbyist-lityteratur, og blir ofte anbefalt til hobbyister.

Fra AI:

"Robert A. Pease's "Troubleshooting Analog Circuits" is a guide to debugging and solving problems in analog circuits. The book is based on his popular series in EDN Magazine and offers practical advice on using simple equipment, specific troubleshooting methods, and includes a wealth of Pease's unique insights, humor, and expanded content from the original articles. It covers component failure modes, preventive measures, and advice on selecting equipment.
  • Content: The book provides practical advice for troubleshooting analog circuits, including how to use simple equipment like an AM radio, and offers step-by-step procedures. It includes advice on selecting equipment, preventing problems, and general tips for analog circuit repair.
  • Source Material: It compiles many of Pease's popular EDN Magazine articles and adds new material, expanded chapters, and useful appendices."

fatalataf

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
1.605
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bob Pease og Self (bøkene til Scherz og Geier kjenner jeg ikke) er langt langt over nivået til en som omtrent ikke kan noen ting. Da kan du like godt begynne med boka over alle (Horowitz - The art of Electronics).
Her er ei grei bok å begynne med: https://www.ae80.dk/wp-content/uploads/2019/08/Anvendt-elektronik-1977-8-udg-1-oplag.pdf
Det er også greit å gi en indikasjon på hva bakgrunnskunnskapene er. Ungdomsskolen eller en PhD i matematikk?
Jeg har ingen relevante forkunnskaper, så VGS-nivå er nok et greit sted å begynne.
Takk for lenke, den så jo relativt grunnleggende ut (y)
Er vel ikke så mye som har endret seg siden 1977 når det kommer til det grunnleggende?

atlechri

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
164
Sted
Undrumsdal
Det er Robert, ikke Bob. Slik jeg forstår det er Bob en legende, mens Robert er en annen kar. Roberts bok er mer populær/hobbyist-lityteratur, og blir ofte anbefalt til hobbyister.

Fra AI:

"Robert A. Pease's "Troubleshooting Analog Circuits" is a guide to debugging and solving problems in analog circuits. The book is based on his popular series in EDN Magazine and offers practical advice on using simple equipment, specific troubleshooting methods, and includes a wealth of Pease's unique insights, humor, and expanded content from the original articles. It covers component failure modes, preventive measures, and advice on selecting equipment.
  • Content: The book provides practical advice for troubleshooting analog circuits, including how to use simple equipment like an AM radio, and offers step-by-step procedures. It includes advice on selecting equipment, preventing problems, and general tips for analog circuit repair.
  • Source Material: It compiles many of Pease's popular EDN Magazine articles and adds new material, expanded chapters, and useful appendices."
Ja, legenden Bob Pease. Robert var vel bare noe han skrev foran på bøker. Boka er en samling av artiklene i spalten han hadde i EDN. Kan anbefales varmt når man har et visst grep på det grunnleggende. Jeg har boka, og på baksiden kan man lese følgende:

Vedlegg

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
587
Sted
Sandnes
OK, skjønner!
Man får ta basic først, og så er jeg glad for å ha Bob/Robert boka når den tid kommer.

atlechri

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
164
Sted
Undrumsdal
Jeg har ingen relevante forkunnskaper, så VGS-nivå er nok et greit sted å begynne.
Takk for lenke, den så jo relativt grunnleggende ut (y)
Er vel ikke så mye som har endret seg siden 1977 når det kommer til det grunnleggende?
VGS er et fint sted å begynne. Elektronikken har ikke forandret seg noe siden 1977 grunnleggende. Det har skjedd mye innen komponentteknikk, kretsdesign osv, men mye har gått tapt også. Du finner også mye bra å lære av på youtube osv. Grupper på fb er vel stort sett bare å holde seg unna. DIYAUDIO er også en gullgruve hvis du lurer på noe.
Kan også varmt anbefale boka til Arvid Fløtre:
https://www.nb.no/items/941953c5e8c3ae6c2e671583c957a759?page=7
Rørboka hans er også svært bra om du vil lære om rør:
https://www.nb.no/items/36b562b55a214bfb2e9c25b3d699c4d1?page=0&searchText=arvid%20fl%C3%B8tre

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
587
Sted
Sandnes
Youtube-kanaler er gøy å følge med på, selv om man som meg ikke har noen egentlig forståelse er det likevel god infotainment. Jeg får en "warm & fuzzy feeling inside" av å se på restaureringer og slikt!

Kanaler jeg har begynt å følge:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.695
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis man er på begynnernivå bør bøkene starte der også...VGS, evt fagskole.... ingen vits i å gå løs på bøker for ingeniørnivå, - men mange som starter på ing. utdanning starter også grunnivå... Forskjellen er kanskje at ing. nivået i større grad bruker matte for å forklare virkemåte...
YT gir også mye info, - men beklageligvis også mye feil info... Noen enkle byggesett, hvor man også bruker tid på å sette seg inn i virkemåten, og ikke bare lodder i hop tingene... Å lære seg lodding er også viktig. KjellCo har en del rimelige loddestasjoner til OK priser, hvis man ikke vil ta den helt ut og gå for de kjente proffmerkene.... Jeg drev loddekurs for VGS i noen år... en enkel loddeforbindelse av normalt størrelse komponenter bør kunne gjennomføres innen 3 sek... Prv gjerne å få tak i noe blyholdig loddetinn å begynne med...det selges fortsatt..... blyfritt er litt mer tricky til å begynne med

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.373
Jeg har en bok som jeg brukte på studiet som het Analog Elektronikk som var ålreit, men det er ikke noen nybegynner-bok. Den er heller ikke særlig praktisk fokusert eller skal man si for «anvendt elektronikk». Det er teori og mye matematikk, gjerne tung for den som ikke har studert på høyere utdanning. Man skal jobbe mye med den før man ser sammenhengene i praksis.

Jeg har etter studiene ikke drevet med elektronikk da jeg gikk naturlig en annen vei mot reguleringsteknikk og kybernetikk, men blar i den innimellom. Særlig mtp. filterteori.
Jeg laget min egen DAC på den tiden med konstruksjon, simulering, kortutlegg, produksjon av kort, montering og lodding av overflate-monterte komponenter. Det var jo artig det.

Jeg gikk elektronikk på VGS, men jeg må si at det ikke var stort man lærte der med mindre man jobbet mye på egenhånd. Elektronikk er en forholdsvis dyr linje og pengene ble det mindre av den gangen, så «Data» delen av denne videregående opplæringen ble vektlagt i mye større grad, noe som er synd.

Topp Bunn