Førsteinntrykket av mine IMF høyttalere, hørte dem for første gang i går...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Som sikkert noen har fått med seg, så har jeg et lidenskapelig forhold til høyttalere av merket IMF Electronics. Har eid relativt mange par av dette merket nå etter hvert, litt for mange kanskje, og flere vil det nok også bli. Eide fire par samtidig på det meste, hvorav tre ble stående uten å være i bruk eller ble lånt bort til venner etc., nå eier jeg derimot bare ett par av merket og dem er det ikke alt for lenge siden jeg kjøpte. Disse er av modellen "Professional Monitor", og er store transmissionline høyttalere.

Inntil i går hadde jeg aldri hørt dem, de har altså bare stått her ubrukt en periode. Derfor var den første prøvelytten i går en meget spennende affære, dog hadde jeg bare anledning til å lytte til dem et lite kvarter i går. Den umiddelbare tanken som slo meg med en gang jeg hørte dem var noe a'la dette;

"Hva pokker har jeg kjøpt meg nå, dem låter jo helt forferdelig. Er noe galt med dem?" For å si det mildt så gikk det mange tanker gjennom hodet der og da, og jeg måtte si til meg selv at det hele ikke kunne stemme, IMF'er skal ikke låte slik om dem da ikke er ødelagt. Jeg spurte meg altså om hva som var galt, var det høyttalerne som var ødelagt eller kunne den forferdelige lyden ha andre årsaker?

Jeg skal ikke skrive så mye om hvordan lyden opplevdes, det var så ille at jeg kunne skrevet mye om det. Skal jeg oppsummere med få ord får det bli noe som dette. Det var alt for mye bass, noe hinsides alt som er naturlig. Noe så basstungt kunne sågar ikke dem som liker loudness-knapp på forsterkere og som har den inne konstant slå seg til ro med, sågar ikke dem som supplerer litt ekstra ved å justere basskontrollen i tillegg. Hva gjelder mellomtonen så lurte jeg på hvor i alle dager den hadde gjemt seg, den låt nær like lite som bassen overdøvet alt annet. Så var det de høyeste tonene da, de gjorde skrikende mye av seg og ville virkelig gjøre seg lydhør på et vis der man nesten ble anstrengt og irritert av det hele. Musikalsk låt det for å si det mildt ikke.

T

timc

Gjest
Hørte jo nesten ut som defekte mellomtoner, eller at de er koblet i motfase.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
I går kveld tenkte jeg over hva den dårlige lyden kunne skyldes. Tankene var MANGE... Hva jeg håpet at det var kan jeg si med en gang, jeg håpet på at det var kilden og ikke høyttalerne eller forsterkeren. Men samtidig trodde jeg ikke det var kilden heller, da høyttalerne og forsterkeren var det eneste nye for meg.

Alle mine CD-plater befinner seg på vestlandet, der de står oppbevart hos en kamerat. Har altså ikke hentet dem over fjellet enda etter at jeg flyttet hit til Oslo. Derfor var det ikke aktuelt å bruke CD-spiller, men heller ty til en nødløsning fordi nysgjerrigheten var for stor. Dessuten måtte jeg kjøpt meg signalkabler dersom jeg skulle ha lyd, dem jeg har er også hos min kamerat på vestlandet... Derfor koblet jeg det hele til min lille mini-PC, minijack fra hodetelefonutgangene på denne og tre meter med lakrissnører til forsterkeren... Ville jo bare teste om det kom noe fra høyttalerne og få en liten indikasjon på hvordan dette kunne bli, i så måte fikk de store komprimisser dette var være ok og noe jeg fikk ta til takke med.

Da jeg ikke pleier å høre musikk på denne mini-PC'en så hadde jeg ei heller musikkfiler på den (Mp3, Flac etc.), så det var rett på Youtube spent som jeg var... Med det skremmende resultatet jeg opplevde!!

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Jeg hentet så frem mine AKG-hodetelefoner, koblet dem til maskinen og kjørte alt nullstilt (innstillingene), noe jeg regnet med måtte være et så nøytralt signal som maskinen kan prestere ut. Det siste skulle vise seg å være meget feil, da denne maskinen er utstyrt med programvare som heter "SRS Premium Sound", som visstnok skal gjøre lyden bedre.

Da jeg ikke har brukt maskinen lydmessig til særlig annet enn film på toget etc,. eller for å snakke med en kamerat på Skype (begge deler i dårlig headset, ikke AKG'ene) så har jeg ikke gjort noe med innstillingene for lyden - denne er som da jeg kjøpte maskinen. Sant jeg nullstilte "SRS Premium Sound" programvaren mens jeg lyttet i går, slik at signalet skulle være nøytralt...

Litt om SRS Premium Sound sine innstillinger kan dere få se her (nullstilt er det som følgende)...

SRS® Center (60%)
SRS® Space (70%)
TruBass® Level (60%)
TruBass® Speaker Size (60Hz)
FOCUS™ Level (40%)
SRS® Definition (50%)

Ellers har programmet lydeffekter som milljø (hall, Arena, Steinrom m.m.) og forhåndsinnstillinger (Pop, Rock, Jazz m.m.). Alt dette var også selvfølgelig nullstilt, jeg sjekket dette...

Vell... Plutselig så jeg en aktiver/deaktiver funksjon for SRS Premium Sound. Det skadet jo ikke å prøve denne... Du verden for en åpenbaring, både AKG'ene og ikke minst høyttalerne låt slik de skulle da (elendig kilde og MP3 kvalitet tatt i betraktning).

Så i dag har jeg hatt en helt annen opplevelse av høyttalerne, for å si det MILDT!!

flippin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
141
Torget vurderinger
1
Hehe, er det en ASUS PC? Samme programmet var installert på min når jeg kjøpte den, verste møkkaprogrammet jeg har vært borti...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Forøvrig er jeg veldig fornøyd med mine nyervervede IMF'er, lastet ned FLAC filer og testet med dette i dag og det spilte overbevisende med tanke på til dels store komprimisser med kilde etc. og at veldig mye kan forbedres nå... Dog forventer jeg en del utfordringer med rommet her, har ikke all verdens muligheter med plassering av høyttalere etc. og det preget lyden i dag - vet ikke om slikt kan bedres med bedre kilde (kan ikke mye teknisk om lyd jeg). Men jeg fikk da det inntrykk i dag, at høyttalerne har stort potensiale og det skal bli fint når dem skal få vise litt mer av det. Første steg blir i så måte å hente CD-platene mine samt kablene mellom CD-spiller og forsterker.

Jeg gleder meg alt, men blir nok levende med dette komprimisset noen uker til... Men vil ikke bli spilt særlig musikk i den perioden uansett, da jeg ikke gidder å begynne å laste ned dette.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Asus ja... Har du prøvd å koble maskinen til høyttalerne?

Om ikke, så prøv dette, så har du en ide om hvordan det låt her - forferdelig.

Og var neimen ikke lett å se den aktiver-funksjonen, da jeg jo fortvilet så på innstillinger og trykket den mye større og mer synlige knappen som gjør at du kan gjøre programmet aktivt eller ei...

Fatter ikke hva dem skal med et program, som hverken hørtes bra ut i AKG'ene eller på høyttalerne... Snarere vil jeg kalle lyden en forferdelse begge steder. Men tenkte jo ikke over dette før jeg koblet til AKG'ene, var med dem jeg ble klar over forskjellen og kom til å prøve IMF'ene igjen. Har bare brukt et par billige dritt-hodetelefoner før, som jeg tenkte at aldri var bedre enn den lyden som kom - for alt var jo nullstilt slik jeg pleier å like det - altså et nøytralt signal. Mye nøytralt var det dog IKKE!!

flippin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
141
Torget vurderinger
1
made4u skrev:
Asus ja... Har du prøvd å koble maskinen til høyttalerne?

Om ikke, så prøv dette, så har du en ide om hvordan det låt her - forferdelig.
Har koblet den til høyttalerne ja, skrekk og gru, det programmet ble fort avinnstallert. Skjønner ikke at noen kan lage noe sånt..

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Skal sjekke om jeg ikke får til å avinstallere det jeg også, om det finnes på lista over installerte programmer vil jo dette gå greit. Om ikke så er det noe mer komplisert og jeg står over...

Forresten, jeg risikerer vel ikke å avinstallere lyddriverene også vel, dersom jeg avinstallerer drittet...??

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Bruker ingen optimal forsterker, låner meg en Yamaha A-700 fra 1983 eller 1984 eller deromkring.

Denne veier i overkant av 10 kilo, yter 2x100W eller deromkring (hvorav kjører i klasse A opp til 20W).

Jeg skal etter hvert få meg noe bedre, dog står noen gode objektiver og en del utstyr til mitt speilreflekskamera på handlelista før den tid, jeg kan nesten ikke vente på å kjøpe meg fotoutstyr.

Så i sommer/høst vil det kanskje komme noe nytt på forsterkerfronten, men er villig til å omprioritere på handlelisten dersom det riktige tilbudet dukker opp og jeg MÅ slå til. Dog ligger det også ca 1-2 mnd. frem i tid, da jeg like sikkert som det alltid har vært har en tendens til å komme på etterskudd. Sågar en mnd for ca 13-14 år siden da jeg fikk en "gigant-utbetaling" (i alle fall sett i lys av hva jeg normalt har)... Tok meg en dag før jeg måtte gå på sparebluss igjen og ting var som normalt, men så er da pengene til for å brukes også og jeg er svak for duppedingser og mye annet som kan gjøre innhogg i økonomien.

Men skal prøve å legge av penger så jeg kan slå til på et spennende tilbud når som helst, uten å måtte prioritere så mye...

----

Forresten Niels, bor du ikke ganske nær meg?

I så fall er du velkommen for å høre IMF'ene en gang... :)

C

Cyber

Gjest
Hehe, opplevde det samme på denne PCen også, av med alt av justeringer og eq, av med alt - ahhhhh...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gratulerer med supre høytalere.
Om rommet og forsterker spiller med, er disse noe å ta vare på.
Her er en flik av mine- som forøvrig står stuet på ett av soverommene i påvente av deres skjebne- hvor de skal få utfolde seg:

Vedlegg

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Fyttigrisen for et lekkert bilde!

Her er et eldre bilde med RSPM og to stk Compact II (TLS80 som surroundkanaler) og et bord med en Sony D50 crt i..det var tider det.

Vedlegg

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
emotikon skrev:
Gratulerer med supre høytalere.
Om rommet og forsterker spiller med, er disse noe å ta vare på.
Her er en flik av mine- som forøvrig står stuet på ett av soverommene i påvente av deres skjebne- hvor de skal få utfolde seg:
Når skal vi ha retrokveld, Æemoteikon?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ah, dette vekker minner om gutterommet til den onde doktoren i hine hårde. Herlig! :)

Topp Bunn