første målinger med REW

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Da er de første målingene i boks , har brukt endel til på WWW men føler vel at det er endel igjen før jeg har litt kontroll på denne vitenskapen,

hva mener folket om grafenene, har prøvd å måle flere plasser og dette er den plassen som måler best mht kanselering i + 100HZ området (dvs det føste bildet)
lyttemessig er plasseringe helt ok ligger ca 30 cm lengre fram enn den plasseringen jeg normalt har brukt, jeg har målt i 2 ulike høyder 106 cm (blå graf) og 94 cm (grønn graf) avstand til høytalerne er i begge tilfeller 200cm (målt diagonalt) høytalerne står 132cm C/C

De oprinnelige plasseringe er som sagt ca 30 cm lengre bak og høyde 106cm se bilde 2 lilla graf der er kanseleringen i +100HZ området mye større men den har mindre kanselering i lengre opp mellom 200 - 300HZ

Noen kommentarer før jeg begynner å flytte på ting?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.397
Torget vurderinger
1
Vet ikke om jeg forstod helt……. Du målte i lyttepossisjon og med begge kanaler i drift?

Du kan du godt gjøre dB skalaen litt grovere og poste bildene rett på sentralen…

Er rommet/ plasseringen symmetrisk er dette en grei start

1. plasser mic stabilt i ørehøyde
2. kjør måling
3. vurder hva du ønsker og forbedre
4. flytt
5. kjør ny måling
6. vurder endringene
7. flytt
8. ny måling
9. vurder endringene
10. slik fortsetter du til du får en grei oversikt
11. lytt

Ting jeg ville prøvd og forbedre: lit lavt nivå mellom 150- 500hz, tidlig avrulling oppover(skjevdempet dårlig spredning, vinkle de litt mer mot ss) muligens få litt mer hjelp av rommet nedover jevnere og høyere nivå

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Antall liker
3
Frekvensresponsen er summen av en myriad refleksjoner. Plassering av høytalere i forhold til veggene rundt er lett å se i slike grafer. Ellers sier det egentlig ikke så mye om hvordan det står til med rommet. Er mer interessant å se strukturen til refleksjonene, det som utgjør grunnlaget som senere kan summeres til en enkelt frekvensrespons. Da kan det sees hvor kraftige refleksjonene er, når de kommer i forhold til direktelyd og det gir et overblikk på generel kompleksitet og adferd i rommets klangstruktur. Bytt til impuls vindu i REW, fjern de andre boksene (windowed og impulse er standard) og slå på ETC visning i stedet. Lag så en graf som viser alt, fra direktelyden smeller til klangen når støygulvet. Pluss en graf som zoomer inn på de tidlige refleksjonene, f.eks. 40dB skala og 30ms tid.

Spectral decay grafene med f.eks. 50ms vindu og 50ms intervall er greit for å se hvordan bassen klinger ut. Pass på å ha lineær frekvensskala da dette gjør det enklere å skille stående bølger fra andre fenomener. Vannfall er en annen form for graf som viser stående bølger på en bra måte. Igjen, lineær frekvensskala, og så kan du eksperimentere med "window length". Ca 50-100 millisekunder er minimum for å få stående bølger til å stikke seg ut i grafen, (husk også å bruke et langt sveip så bassen får resonert skikkelig). Lengre vindu gjør dem tydeligere, på bekostning av mindre informasjon om hvordan de endrer seg over tid.

Sikkert grovt underforklart det her.. Fyr løs med spørsmål der det trengs!

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Roald skrev:
Vet ikke om jeg forstod helt……. Du målte i lyttepossisjon og med begge kanaler i drift?

Du kan du godt gjøre dB skalaen litt grovere og poste bildene rett på sentralen…

Er rommet/ plasseringen symmetrisk er dette en grei start

1. plasser mic stabilt i ørehøyde
2. kjør måling
3. vurder hva du ønsker og forbedre
4. flytt
5. kjør ny måling
6. vurder endringene
7. flytt
8. ny måling
9. vurder endringene
10. slik fortsetter du til du får en grei oversikt
11. lytt

Ting jeg ville prøvd og forbedre: lit lavt nivå mellom 150- 500hz, tidlig avrulling oppover(skjevdempet dårlig spredning, vinkle de litt mer mot ss) muligens få litt mer hjelp av rommet nedover jevnere og høyere nivå
takk for svar og beklager at jeg ikke har vært helt klar her (skal poste litt mere bilder og info senere)
ja jeg målte i lyttepossisjon og med begge kanaler i drift
rommet er selfølgelig ikke symetrisk pga trappeoppgang :(
har noe begrensede muligheter pga ganske høy WAF
Jeg har nettopp pakket ned utstyret og har litt målepause mens jeg forsker litt mere på REW.

P.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Nordenstam skrev:
Frekvensresponsen er summen av en myriad refleksjoner. Plassering av høytalere i forhold til veggene rundt er lett å se i slike grafer. Ellers sier det egentlig ikke så mye om hvordan det står til med rommet. Er mer interessant å se strukturen til refleksjonene, det som utgjør grunnlaget som senere kan summeres til en enkelt frekvensrespons. Da kan det sees hvor kraftige refleksjonene er, når de kommer i forhold til direktelyd og det gir et overblikk på generel kompleksitet og adferd i rommets klangstruktur. Bytt til impuls vindu i REW, fjern de andre boksene (windowed og impulse er standard) og slå på ETC visning i stedet. Lag så en graf som viser alt, fra direktelyden smeller til klangen når støygulvet. Pluss en graf som zoomer inn på de tidlige refleksjonene, f.eks. 40dB skala og 30ms tid.

Spectral decay grafene med f.eks. 50ms vindu og 50ms intervall er greit for å se hvordan bassen klinger ut. Pass på å ha lineær frekvensskala da dette gjør det enklere å skille stående bølger fra andre fenomener. Vannfall er en annen form for graf som viser stående bølger på en bra måte. Igjen, lineær frekvensskala, og så kan du eksperimentere med "window length". Ca 50-100 millisekunder er minimum for å få stående bølger til å stikke seg ut i grafen, (husk også å bruke et langt sveip så bassen får resonert skikkelig). Lengre vindu gjør dem tydeligere, på bekostning av mindre informasjon om hvordan de endrer seg over tid.

Sikkert grovt underforklart det her.. Fyr løs med spørsmål der det trengs!
Takk for utfyllende info :)
Jeg har som sagt måle fri og skal kose meg med musikken mens jeg følger rådene dine, selv om jeg har lest brukarveledningen til REW er det ingenting som slår tips fra erfarne brukere

P

Topp Bunn