får ikke bass fra platespiller

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Jeg har lenge drevet og flyttet hit og dit på anlegget/høyttalere for å finne bass. Har endelig fått god og fyldig bassrepons fra cd. Ble en trist opplevelse når vinylriggen ble satt opp, med dårlig bassrespons (dvs lite bass) ... Forventet igrunn mer varmtlåtende fra vinylen også. Har drevet og spilt inn pickupen uten å kjørt lyd til høyttalerene - eller blir den da spilt inn??

Kan dette være feilinstillinger av platespiller tro?? Men finner ikke helt hvor jeg skal lete lenger da jeg mener jeg har gjort det meste rett

Har accoustic solid classic wood drivverk med Rega 301 arm og Ortofon rondo blue. Har jobbet maange timer med innstillinger, men kan jo selvfølgelig ha gjort noe feil.. Har forresten project tubebox2 se, som står på byttelisten. Kan det ligge i RIIA trinnet/mismatch eller lignenede. Er veldig ny på vinylverden..

Det var flere spørsmål dette:) Noen som har innspill på noe som kan testes, eller som umiddelbart synes opplagt??

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Audiophile-Arve skrev:
Kan det tenkjast at du har kopla leidningane i pickuphuset motpols?
Sjekka nettopp, men fargene på ledningene matcher fargene på kontaktene på pickup..

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
emotikon skrev:
VTA er sjekket og i "orden"?
Det var vel kanskje akkurat denne innstillingen jeg var mest usikker påja Stilte inn ifht undersiden av arm og da ser den rimelig parallell ut. Når jeg måler i helt øverst på pickup så er det 1 mm forskjell på bakdel og front målt mot plate på tallerken. Er ikke dette innenfor toleransegrensen??? - og kan det gi slike "symptomer??

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.028
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg hadde en gang ProJect Tubebox II RIAA, og den skal ikke låte tynt i bassen.
Såvidt jeg husker har den en inngang og bryter bak for valg MC/MM, og et subsonisk filter. Du er vel sikker på at den står på MC? (beklager litt dumt spørsmål, men .. :) )

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
ottone skrev:
Såvidt jeg husker har den en inngang og bryter bak for valg MC/MM, og et subsonisk filter. Du er vel sikker på at den står på MC? (beklager litt dumt spørsmål, men .. :) )
Det er riktig- det har den, og den står på MC :)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
RIAA-en kan påvirke bassen, men om den påvirker mer eller mindre enn platespilleren skal jeg ikke mene for mye om.
Mulig en transistor-RIIA gir en strammere bass?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
vidarn skrev:
ottone skrev:
Hei,den PUen e vel MM,e den ikkje ::)

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
vidarn skrev:
ottone skrev:

mvh Filip
Sorry,husket feil her :p Her e noen data http://www.needledoctor.com/Ortofon-Rondo-Blue-Low-Output-MC-Phono-Cartridge Du skriver tidligere at VTA ikkje e 100%,du har 1mm høydeforskjell sier du,e den lavere i forkant enn i bakkant av PU,det gir vel den effekten,dvs lite bass..

mvh Filip

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Ortofon Rondo Blue er en low output mc.

Står phonotrinnet i nærheten,oppå en annen kilde som kan påvirke den.Jeg plasserte en gang en tv dekoder oppå en forforsterker som hadde phonotrinn innebygget og omtrent all bass forsvant og når jeg løftet dekoderen opp kom bassen tilbake. Bare en tanke :p

P

Parelius

Gjest
vidarn skrev:
emotikon skrev:
Det var vel kanskje akkurat denne innstillingen jeg var mest usikker påja Stilte inn ifht undersiden av arm og da ser den rimelig parallell ut. Når jeg måler i helt øverst på pickup så er det 1 mm forskjell på bakdel og front målt mot plate på tallerken. Er ikke dette innenfor toleransegrensen??? - og kan det gi slike "symptomer??
Uklart hva du egentlig sier her, men hvis det er 1mm forskjell mellom fremre og bakre del av selv PU-huset, så er du vel ganske mye ute å kjøre.

Det enkleste er nok å se på armrøret såfremt det har lik diameter over hele linjen. Hvis ikke er det lett å bli litt lurt.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
F.E. skrev:
F.E. skrev:
vidarn skrev:
ottone skrev:

mvh Filip
Sorry,husket feil her :p Her e noen data http://www.needledoctor.com/Ortofon-Rondo-Blue-Low-Output-MC-Phono-Cartridge Du skriver tidligere at VTA ikkje e 100%,du har 1mm høydeforskjell sier du,e den lavere i forkant enn i bakkant av PU,det gir vel den effekten,dvs lite bass..

mvh Filip
JA den er nok 1 mm lavere i forkant. Trodde dog det var innenfor toleransegrensen, men det er det kanskje ikke da. Litt styrete med VTA, men får finne fram verktøy igjen da

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Viktig å få VTA på stell :) Og dette e også viktig:

The Rondo Blue cartridge sound is defined to be more expressive and will distinguish higher from lower pitched instruments- yet well controlled by the influence of wooden material. The Nude FG 70 diamond is here mounted on a cylindrical aluminum cantilever again revealing a very flat frequency response passing 20 kHz including very high tracking ability at recommended tracking force of just 2, 3 gram. We find the sound picture will tend to suit customers liking orchestral music as well as smaller groups of instruments like chamber music smaller choirs and solo instruments. Recommended load- depending on volume or dynamic in music might be around 50 Ohm or even lower.

Hvilken last kjøre du på ?

mvh Filip

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Parelius skrev:
vidarn skrev:
emotikon skrev:
Uklart hva du egentlig sier her, men hvis det er 1mm forskjell mellom fremre og bakre del av selv PU-huset, så er du vel ganske mye ute å kjøre.

Det enkleste er nok å se på armrøret såfremt det har lik diameter over hele linjen. Hvis ikke er det lett å bli litt lurt.
Vel, nå føler jeg meg som en liten unge her i alder av 47. Beklager å skape en uryddig tråd. Har målt på på selve pickupen overside og den var ikke 1 mm forskjell, men den ligger helt parallell mot plate

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Hei
Jeg vil anbefale deg først å gå videre med VTA. Prøv å senk høyde litt i bakkant sli at arnen 1/2 til 1 mm lavere i bakkant av armen. Dette gir ofte en noe kraftigere bass. Er laveste punkt på armen ved pickupen vil dette ofte være negativt for lyden og bassen.

Du vil også kunne forbedre bassgjengivelsen ved å bytte riaa, men forsøk å justere VTA først.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
vanvittig bra respons her!! Flyttet på RIIA vekk fra motor, og ikke noe annet som kan skape støy der nå. Ikke noe bedring. Kjørte på last 100 ohm. Juster til 22 ohm etter tips fra Filip, og det bedret endel parametere kanskje spesielt med at lydbilde åpnet seg og ble noe større. Ikke så mye mer bass, men en klar bedring:)

Jeg takker for tips, og det ser ut til at VTA justering er sporet og følge. Får prøve det i morgen. Om noen andre kommer på noen flere tips så fyr løs!!

Takker for hjelp så langt
Vidar

L

Lars.N

Gjest
Sjekk med denne husk det skal være 222mm fra senter armbase til senter spindel , ellers skal denne ikke brukes.

Tips : skriv den ut på photo papir på printer bedre å jobbe med :)

Mvh

Lars

( denne er rappet fra vinylengine.com )

Vedlegg

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Antall liker
1.781
Sted
Fredrikstad
Hva med å prøvebytte rørene i din riaa til et annet merke.
Slet med samme problem som deg. Hadde klart mer tyngde i bassen fra cd spilleren, men etter et rørbytte i min riaa fra JAN Philips 6922, til Testla fra 70 tallet, ble det samme nivå på bassen fra cd og vinyl.

/Rubyred

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Ut fra det trådstarter sier er jeg rimelig overbevist om at dette ikke bare handler om vta. Det høres ut som om armen er rimelig i vater, og en liten justering av vta kan gjøre noe men ikke underverker med en bass som er omtrent fraværende i utgangspunktet. Jeg ville dobbelsjekket kontaktpunktene, både mot PU og mot arm. Selv om fargekodingen er korrekt mot PU, så kan det være koblet feil mot armen. Ellers så er min erfaring at for lavt stifttrykk har større betydning for bassen enn marginalt feil vta.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Birdman skrev:
Ut fra det trådstarter sier er jeg rimelig overbevist om at dette ikke bare handler om vta. Det høres ut som om armen er rimelig i vater, og en liten justering av vta kan gjøre noe men ikke underverker med en bass som er omtrent fraværende i utgangspunktet. Jeg ville dobbelsjekket kontaktpunktene, både mot PU og mot arm. Selv om fargekodingen er korrekt mot PU, så kan det være koblet feil mot armen. Ellers så er min erfaring at for lavt stifttrykk har større betydning for bassen enn marginalt feil vta.
Jeg har dobbeltsjekket kontaktpunktene mot pu. Men det er ikke noe mer å sjekke idet kablene er "hel" gjennomgående fra kontaktpunktene PU til RCA plugger til RIIA. Noe jeg ikke har fått med meg tro??

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Hei igjen :) Flott at tuning av last hjalp :) Her er manual til P3-24(som bruker samme arm) http://www.rega.co.uk/downloads/P3-24 Instrcutions Eng.pdf Nederst står fargekodene til ledningene og hva de er til. Ellers,hva har du av stifttrykk,kjøre du på 2,3gram som anbefalt? Hvis 301armen har justeringratt for VTF som f.eks min 600,så ville æ ikke stolt på vektjusteringen via rattet,det stemmer ikke helt på min,måtte opp på 3gram for å få 2,5gram som min tidligere Denon103R skulle ha.Bruk stiftvekt!
Edit: hvilke rør bruke du i RIIA?

mvh Filip

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
F.E. skrev:
Hei igjen :) Flott at tuning av last hjalp :) Her er manual til P3-24(som bruker samme arm) http://www.rega.co.uk/downloads/P3-24 Instrcutions Eng.pdf Nederst står fargekodene til ledningene og hva de er til. Ellers,hva har du av stifttrykk,kjøre du på 2,3gram som anbefalt? Hvis 301armen har justeringratt for VTF som f.eks min 600,så ville æ ikke stolt på vektjusteringen via rattet,det stemmer ikke helt på min,måtte opp på 3gram for å få 2,5gram som min tidligere Denon103R skulle ha.Bruk stiftvekt!
Edit: hvilke rør bruke du i RIIA?

mvh Filip
Har digital stiftvekt, måler nøyaktig 2,3 gram. Litt usikker på de rørene. Det er standard medfølgende rør, men klarer ikke få av en hardplast ring som slutter om rørene. Har du noen nye rør og anbefale??

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.095
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Tviler sterkt på at det hjelper med rør bytte i og med at du mangler bass.
hadde samme riaaen og synes ikke det var store utslag ved rør bytte,
høres ut som det er en feil på riaaen din.

har du mulighet for å prøve en annen riaa?

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.793
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
motoren skrev:
Tviler sterkt på at det hjelper med rør bytte i og med at du mangler bass.
hadde samme riaaen og synes ikke det var store utslag ved rør bytte,
høres ut som det er en feil på riaaen din.

har du mulighet for å prøve en annen riaa?

mvh
Tiltredes. Å prøve en annen RIAA høres ut som en veldig god ide.
mvh

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.028
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvis du røper omtrent hvor i landet du befinner deg ser jeg ikke bort fra at det melder seg hjelpsomme utlånere. Mange som har flere gode RIAA liggende og slenge, det vet jeg. Sånn er det når HFS fungerer på sitt beste. :)

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
ottone skrev:
Hvis du røper omtrent hvor i landet du befinner deg ser jeg ikke bort fra at det melder seg hjelpsomme utlånere. Mange som har flere gode RIAA liggende og slenge, det vet jeg. Sånn er det når HFS fungerer på sitt beste. :)
Planen var nok å bytte Riia ja. Bor i Bergen, og har tenkt meg en tur innom Roald Mikkelsen- han er grei på utlån:) Budsjett på 10-15.000,- Har ikke hatt tid til å justere VTA ennå..

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Har selv Rondo Blue.
Den spiller med bass, på nivå med Marantz SA-11S1, gjennom Rotel RHQ-10, EAR 834 og Audionet RIAA-card.
Stiller meg bak forslaget om å prøve en annen RIAA.
Jeg laster forresten min Rondo Blue med 100 Ohm.

Mvh
Rolf

Topp Bunn