EU

G

Gjestemedlem

Gjest
Mye sutring hos bønder og deres likesinnede om EU og EØS. Spesielt fremheves overføringer av penger til EU land gjennom EØS avtalen som noe negativt. Men for de som kan telle til lenger enn 10 har dn.no en interessant artikkel som er kort nok til å siteres i sin helhet:

Får hele EØS-kontingenten tilbake

Norsk forskning og utvikling får like mye i støtte fra EU som Norge betaler i EØS-kontingent hvert år.

Penger fra EUs rammeprogram blir stadig viktigere for norsk forskning og utvikling. Hele 820 ulike prosjekter med norsk deltakelse er finansiert med støtte fra EU, og for mange institusjoner er finansieringen helt avgjørende, melder TV 2.

Kanalen har funnet ut at Norge nå får like mye i støtte til forskning som vi betaler i EØS-kontingent hvert år. Til sammen mottar vi én milliard kroner per år.

Norge er også flinkere enn EUs egne medlemsland til å skaffe seg EU-penger. Mens EUs forskere kun får godtkjent en av ti søknader, får norske forskere godkjent hele tre av ti søknader, melder TV 2.

For de som blir skremt av slikt, kan vi jo trøste med litt hjemlig lektyre:

"Hva gjør du for noe?" sa kalven.

"Jeg teller," sa geitekillingen. "Skal jeg telle deg også?"

"Hvis det ikke gjør vondt så," sa kalven.

"Det gjør det vel ikke, stå stille så skal jeg telle deg."

"Nei, jeg tør ikke, kanskje jeg ikke får lov av mora mi engang," sa kalven og trakk seg unna.

Resten husker dere sikkert

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Hva mener du om hjemfallsretten da, Gjestemedlem?

S

Slubbert

Gjest
Hjemfallsretten smaker av totalitarisme og burde selvfølgelig blitt fjernet øyeblikkelig. Det var leit at høyesterett ikke fant den grunnlovsstridig allerede i 1917.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Det som er situasjonen i den saken er at private og offentlige konsesjonsholdere blir pålagt å ha like vilkår. Hvis man vil beholde ordningen som i dag er det bare å la de samme regler gjelde for de offentlige selskapene som driver kraftproduksjon. Mao. la hjemfallsretten gjelde dem også.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.925
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Gjest skrev:
Det som er situasjonen i den saken er at private og offentlige konsesjonsholdere blir pålagt å ha like vilkår. Hvis man vil beholde ordningen som i dag er det bare å la de samme regler gjelde for de offentlige selskapene som driver kraftproduksjon. Mao. la hjemfallsretten gjelde dem også.
Det er nok akkurat dette som kjem til å skje også.... og det er like greitt, spør du meg.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.602
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
I så fall blir det slutt på at norsk ungdom kan kalle seg arbeidssøkere og motta stønad mens de er på badeferie i Hellas eller Spania.:cool:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.602
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Det er vel ingen som tror at den bobla av demokrati, frihet og velstandsutvikling vi har levd i siden 1945 kommer til å vare? Stabile perioder har bestandig blitt avløst av ustabile perioder opp gjennom historien. Europa er nok ikke noe unntak. Men la oss nå tviholde på EØS så lenge det er mulig, alternativene ser ikke lystige ut.

Topp Bunn