Eu kontroll med komplikasjoner

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Min sønn's bil har nettopp vært på EU kontroll. Bare noe småtteri som var feil og grønt lys ble gitt fra vår side mtp reparasjon. Fikser mye selv men noen ganger må det proffer til, så den biten var grei.

Dagen etter skulle bilen hentes hos verkstedet, men dengang ei. Når de skulle starte bilen var det ikke tegn til liv. Dette har aldri vært noe problem tidligere, bilen har startet som en drøm den tiden vi har hatt den.

For å ta kortversjonen så ser det ut til at verkstedet vil belaste oss for å finne denne feilen som aldri har vært der tidligere. Er ikke det da rett og rimelig at en som kunde kan forvente å få tilbake bilen i den stand den var ved innlevering ?

Uansett, får vite i morgen hva som skjer hvis de greier å finne feilen da. En mekaniker har drevet med feilsøking i hele dag uten å finne noe.

Noe positivt må nevnes. Junior fikk låne bil i morgen og event Fredag hvis behov.

Noen med peiling på jussen her, eller med samme erfaring ?

Mvh

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
221
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Det kommer ann på hva som er gjort med bilen.Har de byttet bremseveske og hjernen er gåen er det neppe verstedet sin feil.Har de derimot har sveiset noe ....

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Ingen sveising. Skifta noen pakninger på hjelpesnekka.

Fikk melding fra verkstedet nå, og bilen er fiksa. Da gjenstår det om vi blir enige 8)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis det ikke er noen direkte årsakssammenheng mellom den opprinnelige jobben som ble gjort på verkstedet og det nye problemet som oppsto, så er det bare å betale og se glad ut, tror jeg. Hva var diagnosen denne gangen?

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Vet ikke, får vite i morgen.

Er vel bare å hoste opp gryn

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.857
Sted
Sølvbyen
Syns det er fullt forståelig at man blir skeptisk i en sånn situasjon, er jo de som påstår at verkstedene alltid prøver å finne noe som kan repareres når bilen først er inne til EU kontroll. Og vi har vel alle lest Pondus og fått med oss hvordan f.eks. en liten feil på grizzlegaffelen kan være med å finansiere mekanikerens luksusyacht og andre eksesser.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jo, men samtidig er det ikke helt utenkelig at en halvgammel bil som står ute under et væromslag fra kaldt til varmt kan få litt kondens både her og der, med kontaktfeil og startvansker som resultat. Hvis verkstedet først var ute etter å skrive en ekstraregning kunne de bare krysset av noen ekstra 2-ere på kontrollskjemaet ved å tolke alle tvilstilfeller strengest mulig, heller enn å irritere kunden med en bil som ikke starter når den skal hentes. Det henger ikke på greip som ekstrainntekt.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.857
Sted
Sølvbyen
Jeg mente ikke å antyde at verkstedet faktisk har sabotert bilen, jeg ville simpelthen bare gi uttrykk for at jeg forstod skepsisen. Syns jo det er påfallende at en bil som etter sigende har startet uten problemer plutselig slutter med det med en gang den havner på et verksted.

Men kan jo også legge til at jeg aldri har hatt en bil på EU kontroll uten at verkstedet har funnet noe galt, og selv om det ikke har vært direkte mangler så har jeg blitt anbefalt å bytte ting som på ingen måte har trengt utskifting, eller fått mangel på f.eks. feiljustert frontlys hvorpå jeg stakk innom et spesialverksted for lys som bare ristet på hodet når jeg fortalte hva som hadde skjedd. De gadd ikke fikse det en gang, for de mente at det ikke var noe å fikse. Når jeg reiste tilbake til verkstedet jeg først hadde fått mangelen og den samme mekanikeren skulle ha etterkontroll, så var plutselig lyset i orden. Uten at det hadde blitt gjort noe med det. Så det er klart det er mye rart, selv om de aller fleste nok er redelige.

Direkte ubegrunnete 2'er feil tviler jeg forøvrig på at noen krysser av bare for å få en ekstrainntekt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
blitzkrieg skrev:
Direkte ubegrunnete 2'er feil tviler jeg forøvrig på at noen krysser av bare for å få en ekstrainntekt.
Det har skjedd. Noen historier her: http://www.dagbladet.no/dinside/2004/08/26/406489.html

Selv har jeg blitt anbefalt å bytte automatgirkasse, eventuelt overhale den ("bare 30000" i stedet for de 50000 som et bytte ville koste), for å løse et problem med at bilen ikke ville i gir på morgenen. Det var da jeg begynte å feilsøke selv og fant dårlig kontakt i bryteren for bremselyset under pedalen. Det er en solenoide på girkassen som skal hindre at velgeren flyttes ut av Park med mindre foten er på bremsepedalen, og signalet for den funksjonen kommer fra kretsen for bremselyset, så det var kanskje ikke så rart at den var vanskelig å få ut av gir. Pris for ny bryter var kr 120,- hvis jeg ikke husker helt feil, og problemet forsvant.

Det kan være grunn til skepsis, men dette tilfellet virket ikke helt logisk.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Eg har hatt bilen på verksted for å bytte en ting, neste dag ryker ein annen.
Sånt skjer.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.857
Sted
Sølvbyen
Asbjørn skrev:
blitzkrieg skrev:
Det har skjedd.

Selv har jeg blitt anbefalt å bytte automatgirkasse, eventuelt overhale den ("bare 30000" i stedet for de 50000 som et bytte ville koste), for å løse et problem med at bilen ikke ville i gir på morgenen. Det var da jeg begynte å feilsøke selv og fant dårlig kontakt i bryteren for bremselyset under pedalen. Det er en solenoide på girkassen som skal hindre at velgeren flyttes ut av Park med mindre foten er på bremsepedalen, og signalet for den funksjonen kommer fra kretsen for bremselyset, så det var kanskje ikke så rart at den var vanskelig å få ut av gir. Pris for ny bryter var kr 120,- hvis jeg ikke husker helt feil, og problemet forsvant.

Ting som det du beskriver her er kanskje det som forbløffer meg mest innimellom, når bilmekanikere er så dårlige til å feilsøke at de ikke finner det faktiske problemet før etter at de har "reparert" alle omkringliggende omstendigheter for flerfoldige tusen. ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Eg har hatt bilen på verksted for å bytte en ting, neste dag ryker ein annen.
Sånt skjer.
Jeg kjører gammel Citroën. Jeg vil si at det du beskriver der er helt normalt. ;)

V

vredensgnag

Gjest
blitzkrieg skrev:
Asbjørn skrev:
blitzkrieg skrev:
Det har skjedd.

Selv har jeg blitt anbefalt å bytte automatgirkasse, eventuelt overhale den ("bare 30000" i stedet for de 50000 som et bytte ville koste), for å løse et problem med at bilen ikke ville i gir på morgenen. Det var da jeg begynte å feilsøke selv og fant dårlig kontakt i bryteren for bremselyset under pedalen. Det er en solenoide på girkassen som skal hindre at velgeren flyttes ut av Park med mindre foten er på bremsepedalen, og signalet for den funksjonen kommer fra kretsen for bremselyset, så det var kanskje ikke så rart at den var vanskelig å få ut av gir. Pris for ny bryter var kr 120,- hvis jeg ikke husker helt feil, og problemet forsvQant.

Ting som det du beskriver her er kanskje det som forbløffer meg mest innimellom, når bilmekanikere er så dårlige til å feilsøke at de ikke finner det faktiske problemet før etter at de har "reparert" alle omkringliggende omstendigheter for flerfoldige tusen. ;D
Fikk overslag på 18.000 for å fikse varmeanlegget på min gamle Jeep. De hadde bilen inne og hadde registrert at varmeanlegget ikke fungerte. Det andre som skulle gjøres var etter avtale, ting jeg hadde bedt om.
"Skal vi ta den jobben med det samme?"
"Jeg tror det går kjappere å bytte sikring."

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Når bilen skal hentes senere i dag og hvis det viser seg at feilen kan relateres til det som er reparert, da blir jeg vanskelig å ha med å gjøre hvis det må betales noe mer utover det som var avtalt.

Er det motsatte tilfelle, er det greit nok å gjøre opp for seg. Kan legge til at det er snakk om ett kjent merkeverksted som jeg har brukt noen år. Mistenker de overhode ikke for å konstruere en feil, men kanskje en uheldig lærling har rotet til noe og ikke tør å fortelle det til formannen ?

Ja ja,ingen vits i å spekulere noe mer. Får se senere i dag

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
461
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Biler er noe hærk, jeg holder meg mest mulig til buss og beina. Hadde nettopp vår 5 år gamle bil på EU kontroll og selv om det er kurante slitasjedeler så koster det mye å få det fiksa. Men de fleste husstander trenger iallefall èn bil i dette landet. Lykke til.

Topp Bunn