Vel, mitt siste verkstedsbesøk i Tyskland er mindre enn 2 måneder siden- på Audi er iallfall prisforskjellene ift. Norge vesentlige. Vil jo tro at det finnes et og annet MB- merkeverksted i Tyskland også.Vidar P skrev:Tyskland har vært billigere på verksted enn Norge, men montro om ikke (t)euro har gjort noen forholdsvise forskyvninger i det de siste år. Vær obs på at det (etter sigende) ikke er bare-bare å ettermontere hengerfeste på en slik bil med mye elektronikk, især om det ryggesensorer og slikt, så du bør sjekke grundig at alt virker før du reiser hjem til Norge, og at ikke varsellamper begynner å plinge når du hekter på henger og drar avgårde.
Jeg hadde kjøpt hengerfeste hos auto trio i Norge og fått et verksted her til og montere,ikke noe stress på en 210noruego skrev:Noen som vet hvor mye jeg må regne med å måtte legge ut for å få montert tilhengerfeste på en MB W210, og om det eventuelt er noe å spare på å få dette gjort i Tyskland?
Og jeg betalte sånn rundt 800 på min Audi i Tyskland i 2007.Voff skrev:Jeg betalte 12.000 kr for ettermotering av hengerfeste på en Audi i 2006....
Det var akkurat det jeg mente du burde være obs på; det er ikke sikkert det er så enkelt som det høres ut. Det er angivelig en hel masse potensielle feller med elektronikken har jeg blitt fortalt. Nevnte det bare siden det har vært et tema i caravansammenheng. Eiere har fortalt om blinkende varsellamper, ryggesensorer som ikke kobler ut når de skal osv. Jeg hadde iallefall sjekket sakene før jeg kjørte hjem.noruego skrev:.. Burde vel ellers være unødvendig å gå for merkeverksted for noe som burde være såpass enkelt som montering av tilhengerfeste, skulle jeg tro?
Det er ikke så mye feller og gå i på en W210,på Auto Trio har de kunskap og orginale deler som er laaangt under BOS.Vidar P skrev:Det var akkurat det jeg mente du burde være obs på; det er ikke sikkert det er så enkelt som det høres ut. Det er angivelig en hel masse potensielle feller med elektronikken har jeg blitt fortalt. Nevnte det bare siden det har vært et tema i caravansammenheng. Eiere har fortalt om blinkende varsellamper, ryggesensorer som ikke kobler ut når de skal osv. Jeg hadde iallefall sjekket sakene før jeg kjørte hjem.noruego skrev:.. Burde vel ellers være unødvendig å gå for merkeverksted for noe som burde være såpass enkelt som montering av tilhengerfeste, skulle jeg tro?
Stemmer. Har lest at Audi har en A6 på fabrikken i Tyskland for opplæringsformål. Bilen er importert fra Canada der noen hadde enkelt og greit montert hengerfeste. Alt av elektronikk på bilen ble crazy.Vidar P skrev:Det var akkurat det jeg mente du burde være obs på; det er ikke sikkert det er så enkelt som det høres ut. Det er angivelig en hel masse potensielle feller med elektronikken har jeg blitt fortalt. Nevnte det bare siden det har vært et tema i caravansammenheng. Eiere har fortalt om blinkende varsellamper, ryggesensorer som ikke kobler ut når de skal osv. Jeg hadde iallefall sjekket sakene før jeg kjørte hjem.
Da jeg skulle ha hengerfeste på min 2001 Passat for noen år siden skulle Møller ha snaue 9000 kr for jobben. Jeg ble på det sterkeste advart mot å gjøre det selv pga kobling av svært komplisert elektronikk etc. Men siden Møller også trengte 8-10 uker før de kunne gjøre jobben var valget enkelt. Jeg kjørte til Kongsberg (Steglet Bil eller noe slikt?). De solgte selve hengerfeste for rundt 1000 kr. Kabling var det 2 valg: 95 kr for den enkle varianten hvor man klipser seg innpå eksisterende kabling, eller 600 for ferdig kabel. Tok den siste. Hjemme igjen kjøpte jeg en pose wienerbrød, og dro til en kamerat som liker slikt... straks over 3 timer senere var bakervarene fortært og hengerfeste montert. Kablingen var i nøytral forpakning, men alle deler var merket VAG. Totalsum 1800 kr.Voff skrev:Stemmer. Har lest at Audi har en A6 på fabrikken i Tyskland for opplæringsformål. Bilen er importert fra Canada der noen hadde enkelt og greit montert hengerfeste. Alt av elektronikk på bilen ble crazy.Vidar P skrev:Det var akkurat det jeg mente du burde være obs på; det er ikke sikkert det er så enkelt som det høres ut. Det er angivelig en hel masse potensielle feller med elektronikken har jeg blitt fortalt. Nevnte det bare siden det har vært et tema i caravansammenheng. Eiere har fortalt om blinkende varsellamper, ryggesensorer som ikke kobler ut når de skal osv. Jeg hadde iallefall sjekket sakene før jeg kjørte hjem.
Jeg mener bestemt at de demonterte halve interiøret på min da de monterte hengerfestet med trekking av ledninger fram til dashbordet og sikringsboks. Tror det var over 10.000kr bare i arbeidspenger. Dette er ikke plug and play som i gamle dager.