Ettermontering av tilhengerfeste

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.612
Noen som vet hvor mye jeg må regne med å måtte legge ut for å få montert tilhengerfeste på en MB W210, og om det eventuelt er noe å spare på å få dette gjort i Tyskland?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.961
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kortversjonen er: Ja!

Kjører bilen regelmessig til Tyskland og lar den fikses der. Verkstedkostnadene er ca. 50% av de norske.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vet ikke med MB, men jeg betalte ca.11.000,- for å ettermontere et originalt avtagbart feste på en BMW 5-serie på merkeverksted i Norge for noen år siden. Bare for å gi et hint på hva iallefall jeg betalte på en tilsvarende bil i Norge.

Tyskland har vært billigere på verksted enn Norge, men montro om ikke (t)euro har gjort noen forholdsvise forskyvninger i det de siste år. Vær obs på at det (etter sigende) ikke er bare-bare å ettermontere hengerfeste på en slik bil med mye elektronikk, især om det ryggesensorer og slikt, så du bør sjekke grundig at alt virker før du reiser hjem til Norge, og at ikke varsellamper begynner å plinge når du hekter på henger og drar avgårde.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.612
Ok, skal innom Tyskland noen dager med bilen i desember, så da kan jeg jo se om jeg ikke kan få gjort det da. Burde vel ellers være unødvendig å gå for merkeverksted for noe som burde være såpass enkelt som montering av tilhengerfeste, skulle jeg tro?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.961
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Tyskland har vært billigere på verksted enn Norge, men montro om ikke (t)euro har gjort noen forholdsvise forskyvninger i det de siste år. Vær obs på at det (etter sigende) ikke er bare-bare å ettermontere hengerfeste på en slik bil med mye elektronikk, især om det ryggesensorer og slikt, så du bør sjekke grundig at alt virker før du reiser hjem til Norge, og at ikke varsellamper begynner å plinge når du hekter på henger og drar avgårde.
Vel, mitt siste verkstedsbesøk i Tyskland er mindre enn 2 måneder siden- på Audi er iallfall prisforskjellene ift. Norge vesentlige. Vil jo tro at det finnes et og annet MB- merkeverksted i Tyskland også.

mvh

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
64.085
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
84
noruego skrev:
Noen som vet hvor mye jeg må regne med å måtte legge ut for å få montert tilhengerfeste på en MB W210, og om det eventuelt er noe å spare på å få dette gjort i Tyskland?
Jeg hadde kjøpt hengerfeste hos auto trio i Norge og fått et verksted her til og montere,ikke noe stress på en 210
Har selv montert på W 124 og flere MBer

Mvh Ove

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.177
Torget vurderinger
1
Jeg betalte 12.000 kr for ettermotering av hengerfeste på en Audi i 2006....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
noruego skrev:
.. Burde vel ellers være unødvendig å gå for merkeverksted for noe som burde være såpass enkelt som montering av tilhengerfeste, skulle jeg tro?
Det var akkurat det jeg mente du burde være obs på; det er ikke sikkert det er så enkelt som det høres ut. Det er angivelig en hel masse potensielle feller med elektronikken har jeg blitt fortalt. Nevnte det bare siden det har vært et tema i caravansammenheng. Eiere har fortalt om blinkende varsellamper, ryggesensorer som ikke kobler ut når de skal osv. Jeg hadde iallefall sjekket sakene før jeg kjørte hjem.

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
64.085
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
84
Vidar P skrev:
noruego skrev:
.. Burde vel ellers være unødvendig å gå for merkeverksted for noe som burde være såpass enkelt som montering av tilhengerfeste, skulle jeg tro?
Det var akkurat det jeg mente du burde være obs på; det er ikke sikkert det er så enkelt som det høres ut. Det er angivelig en hel masse potensielle feller med elektronikken har jeg blitt fortalt. Nevnte det bare siden det har vært et tema i caravansammenheng. Eiere har fortalt om blinkende varsellamper, ryggesensorer som ikke kobler ut når de skal osv. Jeg hadde iallefall sjekket sakene før jeg kjørte hjem.
Det er ikke så mye feller og gå i på en W210,på Auto Trio har de kunskap og orginale deler som er laaangt under BOS.

Mvh Ove

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.177
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Stemmer. Har lest at Audi har en A6 på fabrikken i Tyskland for opplæringsformål. Bilen er importert fra Canada der noen hadde enkelt og greit montert hengerfeste. Alt av elektronikk på bilen ble crazy.
Jeg mener bestemt at de demonterte halve interiøret på min da de monterte hengerfestet med trekking av ledninger fram til dashbordet og sikringsboks. Tror det var over 10.000kr bare i arbeidspenger. Dette er ikke plug and play som i gamle dager.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.493
Torget vurderinger
0
Min har avtagbart hengerfeste som orginalutstyr fra fabrikk. Det var IKKE billig, men når jeg ser det så forstår jeg det. Når det kobles kontakt i elboksen blir ryggesensorer koblet ut, når bilen settes i revers kommer det opp et bilde i displayet som viser en tegning av bilen med henger bak. Er nok litt mer enn bare å bolte på og "stjæle" strøm fra ledningene til baklysene!

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
540
Torget vurderinger
2
på en 210 skal ledningsnett trekkes frem til lysbryter++ Ikkje bare bare mao ::) Seff greit når man har gjort det noen ganger som æ har.Men tid e penger og defor koste det å montere på en 210,kobles ikkje bare på baklyktene som mange tror..

mvh Filip

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.612
Takker for alle innspill, får ta kontakt med MB i Hamburg der jeg i sin tid kjøpte den, og høre hva de skal ha og hvor lang tid jeg må påberegne.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.786
Sted
Holmestrand
Voff skrev:
Vidar P skrev:
Stemmer. Har lest at Audi har en A6 på fabrikken i Tyskland for opplæringsformål. Bilen er importert fra Canada der noen hadde enkelt og greit montert hengerfeste. Alt av elektronikk på bilen ble crazy.
Jeg mener bestemt at de demonterte halve interiøret på min da de monterte hengerfestet med trekking av ledninger fram til dashbordet og sikringsboks. Tror det var over 10.000kr bare i arbeidspenger. Dette er ikke plug and play som i gamle dager.
Da jeg skulle ha hengerfeste på min 2001 Passat for noen år siden skulle Møller ha snaue 9000 kr for jobben. Jeg ble på det sterkeste advart mot å gjøre det selv pga kobling av svært komplisert elektronikk etc. Men siden Møller også trengte 8-10 uker før de kunne gjøre jobben var valget enkelt. Jeg kjørte til Kongsberg (Steglet Bil eller noe slikt?). De solgte selve hengerfeste for rundt 1000 kr. Kabling var det 2 valg: 95 kr for den enkle varianten hvor man klipser seg innpå eksisterende kabling, eller 600 for ferdig kabel. Tok den siste. Hjemme igjen kjøpte jeg en pose wienerbrød, og dro til en kamerat som liker slikt... straks over 3 timer senere var bakervarene fortært og hengerfeste montert. Kablingen var i nøytral forpakning, men alle deler var merket VAG. Totalsum 1800 kr.

G ok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.08.2007
Antall liker
9
Monterte selv avtagbart hengerfeste på min BMW, og sparte ganske nøyaktig 10000.
Men det var ikke gjort på en time ;)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.675
Torget vurderinger
4
Betalte snaue 4000 kroner for avtagbart hengerfeste og gjorde jobben selv.
Dette var på en Audi A4 97 modell. Møller skulle ha 12000 kjappe.
Det var SÅ mye arbeid sa de.

Vel, jeg jobba i fem timer før alt var ferdig. Og det var første gang jeg gjorde noe sånt.
Mye arbeid, my ass.

Og dette med elektronikken. Det begynner å bli en klassiker å advare mot.
Har man litt peiling så går det vel helst bra.

Topp Bunn