Etiske hensyn ved kjøp - bør man?

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Bør man ta etiske hensyn ved kjøp av f.eks hi-fi produkter.

Som et eksempel, bør man la være å kjøpe produkter fra Kina eller USA fordi de praktiserer dødsstraff?

A

Affa

Gjest
Selvsagt. Bare idioter handler kinesisk. Leve Vesten!

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Ikke overraskende kom det raskt svar fra Affa. Ei heller svaret var overraskende.

Er det andre som har litt mere ikke fullt så primitive svar.

K

kbwh

Gjest
Mn skal selvfølgelig holde seg til Europeiske produkter. Underleverandører skal man også holde kontroll på.

Paranoid skal man være. Melde seg inn i Sosialistisk Ungdom kan man også gjøre. Nå er heldigvis Affa og jeg for gamle til det siste da.

T

timc

Gjest
Dersom man bare skal kjøpe elektronikk ikke har vært delprodusert i USA eller Kina vil jeg tro utvalget blir tynt.

Blir jo lettere å bestemme seg da ;)

Mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ja, man bør ikke eie komponenter utviklet og produsert av mennesker som bor i et land hvor andre mennesker har laget lover som vi ikke liker.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
For øvrig bør vi sjekke alderen til de som har produsert norske varer også. Det kan jo hende noen av dem levde da vi også praktiserte dødsstraff.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Så klart man bør tenke etisk når man handler, men det er ikke lett. Man kan ikke drive med research for hver lille ting man kjøper.
Jeg hadde egentlig planer om å kjøpe Aurum Cantus høyttalere, men valgte å ikke kjøpe nettopp pga. de er lagd i kina. Kjøpte JMlab istedenfor, men hva ser jeg når jeg går inn på jmlab.com? Dongjuav corp! :mad:

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Så klart man bør tenke etisk når man handler, men det er ikke lett. Man kan ikke drive med research for hver lille ting man kjøper.
Jeg hadde egentlig planer om å kjøpe Aurum Cantus høyttalere, men valgte å ikke kjøpe nettopp pga. de er lagd i kina. Kjøpte JMlab istedenfor, men hva ser jeg når jeg går inn på jmlab.com? Dongjuav corp!  :mad:
HE HE HE HE. Dersom man ikke skal kjøpe hi-fi som er laget i Kina eller hi-fi med komponenter fra Kina sliter man Big Time. Tipper at mange ville fått hakeslepp dersom de viste hvor "godsakene" var laget.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
HE HE HE HE. Dersom man ikke skal kjøpe hi-fi som er laget i Kina eller hi-fi med komponenter fra Kina sliter man Big Time. Tipper at mange ville fått hakeslepp dersom de viste hvor "godsakene" var laget.
Det bør komme tydligere frem hvem som eier et selskap og hvor de holder til. Hvor en vare er produsert kunne også vært tydligere.
Min Parasound A52 tror jeg er lagd i Hong Kong. Parasound som har brukt så mye krefter på å legitimere seg som en Amerikansk produsent...
Krellen min (tror jeg) er lagd i USA?
Men det hadde ikke forundret meg om denne egentlig var produsert i mexico

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis man ønsker å ta "etiske hensyn" skal man bidra til økonomisk vekst, eller skal man sulte ut et helt land fordi man ikke vil "støtte" makthaverne?

Hva med barnearbeid? Skal vi gjøre det umulig å tjene penger på det? Eller skal vi kjøpe fra "sweatshopen" og håpe at den økonomiske utviklingen på sikt vil gi barna bedre levekår på sikt?

Jeg lurer på hva slags effekt de forskjellige handlingsalternativene gir.

Barnearbeid har hatt sin plass hos oss også. Min bestefar var med som kokk på Lofotfisket som 13-åring. Det var neppe en idèell barndomsopplevelse, men et bidrag til den rikdommen som i dag finansierer barnas skolegang.

Hva sier samfunnsøkonomene?

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Bør man ta etiske hensyn ved kjøp av f.eks hi-fi produkter.

Som et eksempel, bør man la være å kjøpe produkter fra Kina eller USA fordi de praktiserer dødsstraff?
Veldig mange av produktene fra USA er også produsert i Kina, da kan man slå to fluer i en smekk ved å boikotte produkter fra USA.

Nå er det da opp til de enkelte statene i USA å bestemme om dødsstraff eller ikke, så da kan man jo boikotte varer fra f.eks Flordia og Texas mens man kan kjøpe varer fra f.eks Wyoming og Utah.

Mange europeiske produsenter produserer også varer eller har underleverandører i Kina. Det er ikke lett å kjøpe etisk i forhold til menneskerettigheter.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det er stor forskjell på å kjøpe et Amerikansk og et Kinesisk produkt, ja begge har dødsstraff, men det er da store forskjeller i samfunnsstrukturen og ikke minst individets rettigheter.
Er forøvrig helt enig i at H&M, Lindex, Dressmann osv. trenger å bli gått etter i sømmene (høhø) Det er liten tvil om at de benytter seg av endel tvilsomme buisniss metoder for å presse prisene ned og profitten opp.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Min "etiske handel" begrenser seg til å så langt det lar seg gjøre unngå å kjøpe produkter av selskaper som er statseid eller delvis statseid (Tine, Telenor osv). Det gjelder såvidt meg bekjent ingen produsenter av hifi.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
"Så langt det lar seg gjøre"...monopoler er dessverre noe man i 2006 fortsatt må forholde seg til.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Jeg kan ikke si at jeg har en spesiell etikk jeg følger. Så lenge de ikke direkte utnytter små barn til å arbeide 20t i døgnet så er jeg vel fornøyd..

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Etiske hensyn ved kjøp - jeg vet altså ikke... Ihvertfall ikke hvis en skal gjøre det på grunnlag av dødsstraff. Ærlig talt finnes det altfor mange mennesker som fortjener en god dose vekselspenning/noen meter tau osv. At kineserne er nokså rundhånda i så måter er selvfølgelig ikke bra.

En annen sak jeg har fundert litt på er måten mange importerer selv fra Kina/Hong Kong merker som allerede har representasjon her på berget. Så vidt jeg har sett, så er det nå noen stykker som sitter der med et apparat som er gått i stykker og ingen garanti/reklamasjonsmulighet...

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En sak som også er betenkelig er hvordan all mat skal fraktes så sinnsykt mye, for å spare noen grunker.

Jeg registrerte for litt siden en sak i avisene der fisk tas opp utenfor Norge, taes frossen i land, lastes om i frakteskip og sendes til Kina, der det fileteres og blokkpakkes for så å fraktes tilbake til Norge for å legges i frysediskene til butikkene. Dette er et av de kjente merkene også - ikke noe "billigmerke" a la Euroshopper o.l.

Når en begynner å se på hva dette gjør i forhold til CO2- og NOX-utslipp, så driter jeg ærlig talt i hva bilen min slipper ut, for all denne matfraktinga er ikke en kjeft som snakker noe særlig høyt om, nettopp fordi folk nileser handleposebarometeret til VG og ser hvor de får handleposen sin billigst.

Johan-Kr

Z

Zomby_Woof

Gjest
Min "etiske handel" begrenser seg til å så langt det lar seg gjøre unngå å kjøpe produkter av selskaper som er statseid eller delvis statseid (Tine, Telenor osv). Det gjelder såvidt meg bekjent ingen produsenter av hifi.
Staten hadde blandet hell med å blande Radionette og Tandberg. De sluttet vel med HIFI etter det...

;)

Topp Bunn