Hva, du er vel ikke for en statig regulering av det frie organmarkedet? Det er jo bare et spørsmål om kompensasjon. Dette kan gjøres i ordnede former der uteliggeren skiver en kontrakt om at om 2 år kan de høste hans organer, mens de på sin side sørger for at han får et behagelig og rusfritt liv og god helsebehandling til da. Så har han jo et selvstendig valg å ta... Kanskje en bonus etter innhøstingen til personer eller en sak som betydde mye for personen. Slik at han kan gjøre noe godt for dem han kanskje har skuffet eller skadet gjennom sine valg. Er han religøs kan han sikkert også få gullfisk i boken og avlat for selvoppofrelse.Slubbert skrev:Et samfunnets overgrep mot individet er, uansett begrunnelse, helt uakseptabelt og kan ikke rettferdiggjøres. Å stjele fra én for å gi til andre er likefullt tyveri. Å drepe én for å redde andre er likefullt mord.
Jeg blir ikke overrasket om svarene på dette korrelerer med det generelle synet på beskatning.
I ditt opprinnelige innlegg skrev du noe som at " det forundrer meg ikke at svar alternativ 1, henger sammen med de som er for høy beskatning". Ja jeg leste det, før du omformulerte og pakket inn poenget ditt.Slubbert skrev:Et samfunnets overgrep mot individet er, uansett begrunnelse, helt uakseptabelt og kan ikke rettferdiggjøres. Å stjele fra én for å gi til andre er likefullt tyveri. Å drepe én for å redde andre er likefullt mord.
Jeg blir ikke overrasket om svarene på dette korrelerer med det generelle synet på beskatning.
Det er nå konsekvent de rike som stjeler fra de fattige. En trenger ikke å være historieforsker for å komme til den konklusjonen. Dine uttalelser forundrer meg stadig. Hele ligningen involverte også en (økonomisk ubetydelig?) som ingen ville bry seg om. Det er nok heller - av subjektiv erfaring - de med blind tro på markedsfundamentalismen og følgelig at markedet avgjør verdien som i størst grad vil kjøpe eller forsvare kjøp av ulovlige organer, gjerne fra den tredje verden. Det kan også gjøres et poeng ut av at det er den samme økonomiske undertrykkelse som gjør den tredje verden til et marked for slik handel.Slubbert skrev:De samme som synes at det er greit å stjele fra rike for å gi til fattige?
Et marked basert på vold, tvang eller svindel er ikke et fritt marked. Et fritt marked er basert på frivillig og rasjonell utveksling av varer og tjenester mellom frie individer. Utforming og håndheving av lover for å forhindre vold, tvang og svindel er en stats legitime eksistensberettigelse. Å 1) stjele fra A for å gi til B eller 2) drepe A for å redde B (og C,D og E) er ikke legitimt. Det vil være naturlig om de som synes at 1) er legitimt også synes at 2) er legitimt.The Atl skrev:Dine uttalelser forundrer meg stadig. Hele ligningen involverte også en (økonomisk ubetydelig?) som ingen ville bry seg om. Det er nok heller - av subjektiv erfaring - de med blind tro på markedsfundamentalismen og følgelig at markedet avgjør verdien som i størst grad vil kjøpe eller forsvare kjøp av ulovlige organer, gjerne fra den tredje verden.
Men tvang i en markedssammengen kan da også ha utspring i den enes posisjon i markedet? Og desto høyere posisjon en aktør oppnår i markedet desto lettere er det å utnytte denne makten til å anskaffe stadig mer makt og posisjon? På den måten får man beviselig en ekstrem konsentrasjon av makt om en i det hele tatt nærmer seg et "fritt marked" etter hva jeg mener å oppfatte er din posisjon. Og følgelig mindre frihet, spesielt for de stadig voksende massene av underbemidlede (jevnfør latinamerika). Og resultatet blir fort hva en refererer til som "bourgeois anarchism", høyst undertrykkende heller enn frihetlig. Det hele krever balansegang, kompromisser og svelging av en hel del kameler for i det hele tatt å være opportunt for mer enn et lite fåtall aka den økonomiske elite og deres stadig økende makt over flertallet.Slubbert skrev:Utforming og håndheving av lover for å forhindre vold, tvang og svindel er en stats legitime eksistensberettigelse.
Denne passer vel best i Bush tråden, men siden Churchill er manet frem her kan vi jo ta med en av hans andre gullkorn:Slubbert skrev:Et marked basert på vold, tvang eller svindel er ikke et fritt marked. Et fritt marked er basert på frivillig og rasjonell utveksling av varer og tjenester mellom frie individer. Utforming og håndheving av lover for å forhindre vold, tvang og svindel er en stats legitime eksistensberettigelse. Å 1) stjele fra A for å gi til B eller 2) drepe A for å redde B (og C,D og E) er ikke legitimt. Det vil være naturlig om de som synes at 1) er legitimt også synes at 2) er legitimt.The Atl skrev:Dine uttalelser forundrer meg stadig. Hele ligningen involverte også en (økonomisk ubetydelig?) som ingen ville bry seg om. Det er nok heller - av subjektiv erfaring - de med blind tro på markedsfundamentalismen og følgelig at markedet avgjør verdien som i størst grad vil kjøpe eller forsvare kjøp av ulovlige organer, gjerne fra den tredje verden.
"Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery." - Winston Churchill
Og der har du kortversjonen av hvorfor England til slutt dro hjem gullmedalje i WWII. ;D ;DGjestemedlem skrev:"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm." - Sir Winston Churchill
