- Ble medlem
- 28.11.2002
- Antall liker
- 397
+1.HC skrev:Dette forslaget er en krenkelse av individets frihet etter min mening. Staten har ingenting med hva vi har på hodet.
Det er da tradisjon for sånt i reguleringsriket, Moss Kommune la ned forbud mot hettegensere i 1997. Det har vel imidlertid (forhåpentligvis) blitt hevet siden.KJ skrev:Forslaget burde evt også supåpleres med forslag om å forby hettegenser, solbriller og annen tildekking av hode og ansikt ... dvs det er ganske «hodeløst».
Enhver er seg selv nærmest.Audiophile-Arve skrev:Då eg sjeldan eller aldri brukar burkha, ser eg ikkje dette som noko stort problem.
Tull. Hvis min religion fordrer ofring av jomfruer, skulle jeg ha lov til å utøve den?wotg skrev:Det er jo relgionsfrihet i Norge så sånn sett så skal man jo ha muligheten til å utøve sin relgion som det passer en.
Jeg lærer stadig nye ting om min tro som ikke var slik jeg trodde. Takk for at du opplyser meg, deph, skal skaffe med en nihalet katt i god tid til påskefeiringen...Gjestemedlem skrev:Om en kristen vil piske seg til blods for å feire påsken, en muslim gå rundt som spøkelseskladden eller en jødetro streiker hver gang det blir lørdag... toskete javel, men det er nå opp til dem likevel.
Jeg vil nok tippe at det er nok minst like vanlig med selvpisking til påske for kristne, som det er å gå med burka for kvinner i vestlige land. Begge deler er for spesielt interesserte.cybervision_ skrev:Jeg lærer stadig nye ting om min tro som ikke var slik jeg trodde. Takk for at du opplyser meg, deph, skal skaffe med en nihalet katt i god tid til påskefeiringen...Gjestemedlem skrev:Om en kristen vil piske seg til blods for å feire påsken, en muslim gå rundt som spøkelseskladden eller en jødetro streiker hver gang det blir lørdag... toskete javel, men det er nå opp til dem likevel.
1. Tykkjer det framleis skal vere påbode med pent tøy 17.mai. Og så er det (iallfall for nokre av oss) sjenerande med topplause damer ved slektsstemne m.m. Verneutstyr er påbode på mange arbeidsplassar, og uniform må ein ha i forsvaret og på skulekorps, elles vert det lett dumt.Gjestemedlem skrev:1. Strenge regler og lover for riktig og sømmelig påkledning i det offentlige rom er noe som hører hjemme i Iran og Saudi Arabia. Ikke i et fritt land som Norge.
2. Selv om religion og gudedyrking med og uten kostymer, er aldri så åndssvakt, så er det ethvert menneskes rett å kle seg som det vil, gå med de symboler de måtte ønske å drive tilbeding av det de måtte finne på. At noen synes de er dumme, uinformerte og gammeldagse får nå så være, det må de bare leve med, men vi har ingen rett til å bestemme hvordan folk skal kle seg i det private likevel.
3. Jeg støtter dog et forbud når det gjelder barn. Det bør være 16-års grense på religion. Jeg støtter også et forbud mot religiøse symboler og kostymer for offentlige tjenestemenn og kvinner.
4. Om en kristen vil piske seg til blods for å feire påsken, en muslim gå rundt som spøkelseskladden eller en jødetro streiker hver gang det blir lørdag... toskete javel, men det er nå opp til dem likevel.
Krav til anstendig tøy for å hylle grunnloven... vet ikke helt jeg. Det er jo god kotyme i enhvær anledning å være pent kledd, men noe forbud mot andre klær er noe som smaker vel fascistisk.. selv for en nasjonaldag.Audiophile-Arve skrev:1. Tykkjer det framleis skal vere påbode med pent tøy 17.mai. Og så er det (iallfall for nokre av oss) sjenerande med topplause damer ved slektsstemne m.m. Verneutstyr er påbode på mange arbeidsplassar, og uniform må ein ha i forsvaret og på skulekorps, elles vert det lett dumt.
Joda, rene klær bør være et krav.2. Eg veit kollegaer som sender diskret melding heim til elevar som kjem med same, skitne genseren på skulen for tredje veka...
hør hør3. Religion er like farleg som alkohol. Så eg går for 18-årsgrense (20 år for sektmedlemskap, fundamentalisme, og andre ekstreme tilfelle)
Ikke enig. Hvis en gjeng med inspirerte kristne vil lage et tog gjennom Oslo der de pisker seg selv og andre og synger jesussanger, så skal det være plass til dette. Men ikke hver dag.4. Slikt bør uansett gå føre seg utanfor det offentlege rom.