L
lark
Gjest
Jeg har ofte hatt følelsen av at stemmer og detaljer som skal være solid plasssert midt mellom høyttalerene havner godt til venstre i lydbildet. I og med at venstre høyttaler står ca. 45 cm. fra sidevegg og høyre høyttaler står nærmest fritt sidelengs, har jeg ment at det var veggen som var synderen. 3 stk cd-søyler fra IKEA er imidlertid plassert i førsterefleksjonspunktet for å kurere fenomenet, men det har nå likevel vært der. Og nå fant jeg synderen ;D Legg merke til det diffuse speilbildet av mellomtone og diskant i venstre hjørne av salongbordet som er plassert litt til venstre for lytteposisjon!! Flytting av bordet 40 cm. til høyre slik at det står midt foran lytteposisjonen og ingen speilbilder av noen høyttaler vises, kurerte effektivt fenomenet med venstredreining av stereoperspektivet, og førte til en markant forbedring når det gjelder å plassere detaljer i bredde og dybde. Et spor på en demo-cd fra Kringlyd (Flageborg) starter med en stemme utenfor venstre høyttaler. Før befant denne stemmen seg ca 1/2 meter utenfor høyttaleren, men nå er den mellom 1 og 1 1/2 meter utenfor. Morsom oppdagelse
Et skarve salongborg er vel ikke det første man tenker på når det gjelder akustikk og refleksjoner. Men når man en sjelden gang bestemmer seg for å polere bordet, dukker det minsanten opp ting man ikke la merke til før 8) 8)
Vedlegg
-
218.3 KB Visninger: 199