Et salongbord til besvær!

L

lark

Gjest
Jeg har ofte hatt følelsen av at stemmer og detaljer som skal være solid plasssert midt mellom høyttalerene havner godt til venstre i lydbildet. I og med at venstre høyttaler står ca. 45 cm. fra sidevegg og høyre høyttaler står nærmest fritt sidelengs, har jeg ment at det var veggen som var synderen. 3 stk cd-søyler fra IKEA er imidlertid plassert i førsterefleksjonspunktet for å kurere fenomenet, men det har nå likevel vært der. Og nå fant jeg synderen ;D Legg merke til det diffuse speilbildet av mellomtone og diskant i venstre hjørne av salongbordet som er plassert litt til venstre for lytteposisjon!! Flytting av bordet 40 cm. til høyre slik at det står midt foran lytteposisjonen og ingen speilbilder av noen høyttaler vises, kurerte effektivt fenomenet med venstredreining av stereoperspektivet, og førte til en markant forbedring når det gjelder å plassere detaljer i bredde og dybde. Et spor på en demo-cd fra Kringlyd (Flageborg) starter med en stemme utenfor venstre høyttaler. Før befant denne stemmen seg ca 1/2 meter utenfor høyttaleren, men nå er den mellom 1 og 1 1/2 meter utenfor. Morsom oppdagelse :) Et skarve salongborg er vel ikke det første man tenker på når det gjelder akustikk og refleksjoner. Men når man en sjelden gang bestemmer seg for å polere bordet, dukker det minsanten opp ting man ikke la merke til før 8) 8)

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Ser du renser titt og støtt med CRC..! ;)

-Salongbordet, eller stuebordet, er faktisk nokså undervurdert del av "lydmøblene" i mange lytterom. Man kan faktisk få heldige akustiske utslag av å ha det foran seg, kanskje med duk på. Eller det kan ødelegge lydbildet (og forholdet til kjæresten/samboeren/kona -har alltid lurt på om man opphører å være kjærester når man blir gift...).

Mvh. Bjørn

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Prøv å ta det helt bort, evt sett det helt inntil racket ditt slik at det kommer utenfor "trekanten" din.....

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.695
Torget vurderinger
1
Jeg pleide å slenge et pledd over mitt gamle salongbord når jeg skulle lytte kritisk. Det kan du med fordel også gjøre med flatskjermen din.

Er det et sjakkspill oppå CD-spilleren?

L

lark

Gjest
pedal skrev:
Jeg pleide å slenge et pledd over mitt gamle salongbord når jeg skulle lytte kritisk. Det kan du med fordel også gjøre med flatskjermen din.

Er det et sjakkspill oppå CD-spilleren?
Jepp! Sjakkbrett og brikker i marmor for å dempe topplokket, og en ekstra Audio Technica dempefot midt under drivverket. Litt mindre rabalder når skuffen kjører ut og inn, men jeg kan ikke registrere noen forandring på lyden.
Flatskjermen kan dreies til begge sider. Vil det teoretisk kunne påvirke lyden i lytteposisjon?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.695
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Flatskjermen kan dreies til begge sider. Vil det teoretisk kunne påvirke lyden i lytteposisjon?
Flatskjerm midt mellom høyttalerne degenererer lyden. Den blanke flaten øker mengen av tidlige refleksjoner. Legg et pledd over og du hører at lydbildet "roer seg". Du får mer fokus på instrumentene midt i lydbildet. Stemmer blir mindre utflytende. Prøv selv!

L

lark

Gjest
pedal skrev:
lark skrev:
Flatskjerm midt mellom høyttalerne degenererer lyden. Den blanke flaten øker mengen av tidlige refleksjoner. Legg et pledd over og du hører at lydbildet "roer seg". Du får mer fokus på instrumentene midt i lydbildet. Stemmer blir mindre utflytende. Prøv selv!
Jeg får prøve ;D Men det blir et helvete når jeg skal se på musikk-DVD ;D ;D
Men vil det ikke hjelpe å vinkle skjermen f.eks. 30 grader ut mot den åpne delen av rommet?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg skulle mene at hovedproblemet ditt lark er et akustisk ganske skjevt oppsett ift veggene i rommet. Salongbordet står også til siden, slik at det bare er lyden fra den ene høyttaleren (som også er nærmest sidevegg) som reflekteres mens den andre dempes ekstra pga. den sjeselongliknende sofaen.

TVen er et mindre problem mener altså jeg.

L

lark

Gjest
Valentino skrev:
Jeg skulle mene at hovedproblemet ditt lark er et akustisk ganske skjevt oppsett ift veggene i rommet. Salongbordet står også til siden, slik at det bare er lyden fra den ene høyttaleren (som også er nærmest sidevegg) som reflekteres mens den andre dempes ekstra pga. den sjeselongliknende sofaen.

TVen er et mindre problem mener altså jeg.
Du har nok rett i det. Stua er L-formet, og jeg holder til inne i L-en slik at høyre høyttaler i praksis ikke har sidevegg å forholde seg til. Det fører til en forskjell i klangbalansen mellom høyttalerene. Jeg har prøvd med høyttalerene plassert slik at begge har sidevegg, og avstanden til bakvegg blir dobbelt så lang, men fikk ikke kontroll på bassgjengivelsen med den plasseringen. Men det låter nå ikke så galt slik det står nå likevel........ :) Etter oppdagelsen av salongbord-fenomenet (beskrevet i første innlegg) foregår nå all kritisk lytting med salongbordet sentrert eller fjernet!!!

Topp Bunn