Et rack som funker! Fort!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
I går kveld gikk det kaldt nedover ryggen min. Det fine AV-racket fra ROOM (ikke akkurat en kreditert produsent nei, men fruen har jo også sitt å si....)
viser tegn til å gå opp i liminga, og må nok byttes ut. Fort!
Og det som skulle tåle langt over 100 kg! Ren bløff, ser det ut som.
Her må det handles raskt, og jeg leter derfor etter et rack av den "brede" AV-typen, helst med bredde på over en meter. Jeg har sett at både Audio Magic, Quadraspire og Aavik har typer som kan passe, og hadde jeg hatt penger nok, hadde det nok stått noe digert fra Finite Elemente i stua. Nå har det seg slik at lommeboka ikke er helt frisk etter julerushet.
Derfor, kjære medentusiaster, er det noen som har tips og erfaringer å komme med? Eller som kanskje til og med har noe de skal selge??

Jeg venter med hjertet i halsen....

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Denne, men med sorte hyller, bør tilfredstille de fleste WAF krav

Litt usikker på pris, men så extremt mye over 6 tror jeg ikke det havner på.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.493
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Kanskje OHFC har noe Aavik igjen til 40% rabatt?

O

om.s

Gjest
Du har sagt det selv, Quadrasphire Q4 som kan utvides etter behov, meget praktisk da jeg nå er oppe i 7 hyller fra de 4 første, ikke så allerværst pris heller.....

mvh

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Quadrasphire Q4 er nok ikke stort nok, han kvittet seg med Quadrasphire QAV for et år siden, det har jeg hjemme i stua..

Du må vel ha en bredde opp mot 120cm om jeg ikke husker helt galt impulse.?

PS: det er mye snadder som står i de hyllene der, så ta det VEEEELDIG pent.!
Hvis du trenger en lagerplass så kan jeg alltids ta vare på dette for deg ;)

RL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2004
Antall liker
1

Denne var det skreve om på forumet i går,selges av Jusk til 800kr.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Oj! Solid Tech så jo griselekkert ut! Det må bare sjekkes ut! Det hasdde nok gått hjem hos frua, ja...
Og du har helt rett Hr. Rotekrok, 120 hadde vært aller best, men jeg tror Quadraspire har en større modell på programmet nå...kanskje det blir en telefon til Terje på Audioaktøren i morgen. Godt du liker anlegget mitt, forresten, jeg skal huske på det der med lagerplass.... :)
Jysk-varianten var jo rørende rimelig, men ser den egentlig solid nok ut....?
Takk for overveldende respons! :) Keeep them coming!

O

om.s

Gjest
Oj! Solid Tech så jo griselekkert ut! Det må bare sjekkes ut! Det hasdde nok gått hjem hos frua, ja...
Og du har helt rett Hr. Rotekrok, 120 hadde vært aller best, men jeg tror Quadraspire har en større modell på programmet nå...kanskje det blir en telefon til Terje på Audioaktøren i morgen. Godt du liker anlegget mitt, forresten, jeg skal huske på det der med lagerplass.... :)
Jysk-varianten var jo rørende rimelig, men ser den egentlig solid nok ut....?
Takk for overveldende respons! :) Keeep them coming!
Jysk? snakker vi dun og pute pusher´n her? brrrrr det klør på hele HiFi kroppen...

mvh

T

tst

Gjest
Quadraspire rack får du hos Audioaktøren nå til meget lave priser. Store muligheter til å bygge om senere også.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
først av alt, sett komponentene i gulvet! Noe du sikkert har gjort :)

Så, til Ikea! Kjøp deg benkeplater, biltema for gjengestag og muttere. Hjem for litt snekkerkunster, eller snakk med noen som er mer hendig, OM du er utstyrt med tommeltotter midt i hånda.
Du kommer _langt_ under 6k, selv om du må betale noen kroner for "jobben"

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jeg drev å satte sammen et Apollo møbel når jeg fikk tilbud om Quadraspire, husker godt jeg holdt på med dette sammen med John på JFS Sound Systems..
Har litt tro på å sette sammen et Apollo møbel, men vet ikke om dette er godt nok for fruen og alt det som skal stå der.?
De har MDF hyller også, selv om det ikke ser slik ut på sidene :-/

www.apollohifi.co.uk/

Mine tidligere erfaringer med Apollo rack når Hi-Fi Klubben førte dem var bare positive, meget solide og gjennomførte, men dette er 10-12 år siden..

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Italiensk stram minimalisme, SolidSteel:

eller american av-tables, VTI:

eller Atacama da...som er veldig bra, og da helst uten glasshyller.

Lykke til!

O.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Lekkert, Dog! :) Takk for tipsene! I møbleringssammenheng bekjenner jeg meg nok til den stramme minimalismen, og er det i tillegg italiensk, er det så å si avgjort..men jeg må likevel innrømme at VTI-racket ser ut til å kunne være "just my ticket..."
Hvem er det som sørger for å få sånt til landet?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har vurdert VTI selv :), men det er ingen som importerer desverre. Men det er en fyr som selger fra USA til oss her i nord, skal se om jeg finner linken - sender den i så fall på PM. Det er ganske rimelige greier også!

O.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
...og du har rett, glasshyller er å betrakte som bannlyst! Ellers, Ikealøsningen er på shortlist, Ivar. Vel har jeg ikke tommelen midt i hånda, men sløyd har ikke topprioritet.
Apollo skal sjekkes ut, og selv om Jyskløsningen så grei ut og bare kostet småpoteter, så vet jeg endel om hva en gjennomtenkt rackløsning kan gjøre for lyden, ettter å ha eid ting fra både Apollo, Quadraspire, Mana og Aavik.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
kan du ikke være litt mer sleppehendt med den linken? :) googlet litt og vti-rackene var jo skikkelig bra.
jakr

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Lekkert, Dog! :) Takk for tipsene! I møbleringssammenheng bekjenner jeg meg nok til den stramme minimalismen, og er det i tillegg italiensk, er det så å si avgjort..men jeg må likevel innrømme at VTI-racket ser ut til å kunne være "just my ticket..."
Hvem er det som sørger for å få sånt til landet?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ok da! ;)

Her linken til et sted som shipper hit:

http://www.newquestsound.com/

Fyren bak dette heter Jason Peng og holder til i west LA...det var VTI som satte meg i kontakt med ham, så det er nok safe. Regn med et par hundre dollar i frakt. Tror dette er bra greier faktisk.

Mailadressen hans:
JSPHT8338@aol.com

O.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
I går kveld gikk det kaldt nedover ryggen min. Det fine AV-racket fra ROOM (ikke akkurat en kreditert produsent nei, men fruen har jo også sitt å si....)
viser tegn til å gå opp i liminga, og må nok byttes ut. Fort!
Og det som skulle tåle langt over 100 kg! Ren bløff, ser det ut som.
Her må det handles raskt, og jeg leter derfor etter et rack av den "brede" AV-typen, helst med bredde på over en meter. Jeg har sett at både Audio Magic, Quadraspire og Aavik har typer som kan passe, og hadde jeg hatt penger nok, hadde det nok stått noe digert fra Finite Elemente i stua. Nå har det seg slik at lommeboka ikke er helt frisk etter julerushet.
Derfor, kjære medentusiaster, er det noen som har tips og erfaringer å komme med? Eller som kanskje til og med har noe de skal selge??

Jeg venter med hjertet i halsen....
:) :) :)
Mit råd er at bygge selv i træ. Træ er det bedst materiale. Køb en køkkenbordsplade i bøgetræ f.eks., stavlimet. Limen modvirker nogle af vibrationerne og træ er et material med diemagnetiske egenskaber.
Jern er ikke godt, fordi det er magnetisk. Ferromagnetisk. Jern kan også synge med.
Aluminium er paramagnetisk og kan synge med.
MDF plader synger med.
Jeg brugte før Imperier med tre ben i jern med sand i rørrene. Lyden fra MDF blev dæmpet med en tung tyk Slagterblok fra IKEA, men det gav et løft at skifte det hele ud til træ.
Nej tykt massivt træ det dur.
Mvh. Sven Palvig

vih

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2002
Antall liker
5
Sted
Slemmestad
Jeg har vurdert VTI selv , men det er ingen som importerer desverre. Men det er en fyr som selger fra USA til oss her i nord, skal se om jeg finner linken - sender den i så fall på PM. Det er ganske rimelige greier også!

Fint hvis du ville være brydd å sende linken til meg også.

Viggo

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvis du leser LITT ovenfor så har jeg postet den allerede...

O.

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.509
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Italiensk stram minimalisme, SolidSteel:

eller american av-tables, VTI:

eller Atacama da...som er veldig bra, og da helst uten glasshyller.

Lykke til!

O.
Et VTI-rack som vist vil koste 540 dollars inkludert flyfrakt. (275,- frakt + 265,- produktpris)

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Mit råd er at bygge selv i træ. Træ er det bedst materiale. Køb en køkkenbordsplade i bøgetræ f.eks., stavlimet. Limen modvirker nogle af vibrationerne og træ er et material med diemagnetiske egenskaber.
Jern er ikke godt, fordi det er magnetisk. Ferromagnetisk. Jern kan også synge med.
Aluminium er paramagnetisk og kan synge med.
MDF plader synger med.
Jeg brugte før Imperier med tre ben i jern med sand i rørrene. Lyden fra MDF blev dæmpet med en tung tyk Slagterblok fra IKEA, men det gav et løft at skifte det hele ud til træ.
Nej tykt massivt træ det dur.
Mvh. Sven Palvig
Etter min mening er det svært lien forsjell på hva man bruker som materiale, her er det mye fordommer ute å går, som vanlig i hifi-sammenheng. Det viktigste er at racken er solid, og det er vanskelig nok å finne på markede, selv om de ser aldri så vakre ut. Det trenger ikke å bli så veldig dyrt å få en snekker eller mekanikker til å lage en rack etter mål. Jeg har forsøkt både limt tre, MDF, glass med bra resultat, men har nå en rack laget av black-galaxi-granitt med solide stålbein. Denne gir heller ingen egenlyd og er dessuten flott å se på.
up

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Hvilke rack kan du bruke til laaaange forsterkere?

Mastersound Reference 845;
Dimensions: 64 x 26 x 40 cm.

Weight: 50 Kg.

Lf

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.664
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Underlag på audiokomponenter farger lyden forskjellig. Underlag som er mer omfattende og utviklet, demper mer spesifikt. Hvis en klarer å definere resonans rundt/i eget audioutstyr og temme/ tilpasse disse blir ofte lyden "bedre".

Og bastant si at det ene underlaget er bedre en det andre vitner om liten erfaring.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Underlaget /Racket blir jo en del av helheten, og skal således matche resten av oppsettet. Så langt er jeg enig med deg, Cable Guy. Derimot synes jeg nok resonnementet ditt er litt i overkant...ja netopp bastant. Du har dine erfaringer, jeg har mine, andre har sine.
Så til deg, Alshus; Grunnen til at jeg ikke vil sette utstyret på glasshyller handler delvis om vekt, men samtidig har jeg ikke de beste erfaringer med glass rent lydmessig. Husker enda den store forbedringen i bassrespons og ro da jeg i sin tid byttet ut glasshyllene i Apollo-racket med MDF.

Ellef, du må nok kjøpe noe ytterst solid til den italienske forsterkerskjønnheten din. Hva med å sjekke ut Dogs link ? VTI ser jo ut til å kunne motstå atomkrig, omtrent. Dessuten er det jo ikke værst å se på. Vi har jo stilbevisste samboere begge to, så vi har litt å strekke oss etter.;-)

Takk for matnyttig tilbakemelding, Palvig, jeg undersøker materialer og byggemuligheter senere i dag. DIY er en definitiv mulighet. Eller egentlig DIWALHFMF! ("do it with a little help from my friends").
Så kan jeg påvirke både pris, størrelse, hylleløsninger og finish. Den som lever får se. Nå har jeg endelig gått over til "fienden" og kjøpt meg digitalkamera, så kanskje det blir en billedtråd av dette her etterhvert.....?
Og til dere alle sammen: Takk for overveldende respons! Det varmer! ;-)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
De som evt bestiller et VTI-rack må poste erfaringer og inntrykk! Og bilder selvsagt :D Spent på kvaliteten her...tror det er meget bra til prisen.

O.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
Impulse; hvor tykke var glasshyllene du hadde så dårlige erfaringer med? Har nettopp anskaffet Apollo Mezzo Sporano rack med 12 mm glasshyller, men ikke fått det montert opp og lyttet enda.

mvh.
Ketil

klodrik

Medlem
Ble medlem
07.02.2005
Antall liker
0
Et VTI-rack som vist vil koste 540 dollars inkludert flyfrakt. (275,- frakt + 265,- produktpris)
De 265$ som racket koster, er det uten amerikansk moms? For dette er jo import og da slenger Kristin Halvorsen på litt ekstra skulle jeg tro.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Etter min mening er det svært lien forsjell på hva man bruker som materiale, her er det mye fordommer ute å går, som vanlig i hifi-sammenheng. Det viktigste er at racken er solid, og det er vanskelig nok å  finne på markede, selv om de ser aldri så vakre ut. Det trenger ikke å bli så veldig dyrt å få en snekker eller mekanikker til å lage en rack etter mål. Jeg har forsøkt både limt tre, MDF, glass med bra resultat, men har nå en rack laget av black-galaxi-granitt med solide stålbein. Denne gir heller ingen egenlyd og er dessuten flott å se på.
up
Hvis du har en tynd MDF plade i dit rack og slår på den med dine knoer. Er den så tavs eller kan du høre den tone ud? Apparatet på hylden vil dæmpe det, hvis det er tungt, men er det let så.
Min erfaring er at alting under apparaterne påvirker lydbilledet. Det lyder forskelligt.
Mvh.
Sven Palvig

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.344
Torget vurderinger
1
Og bastant si at det ene underlaget er bedre en det andre vitner om liten erfaring.

Tja... man kan vel være rimelig bastant og si et materiale som demper vibrasjoner godt er det beste valget. Karbonfiber skulle jo være perfekt ;D , deretter etterfulgt av tre. Den sistnevnte løsningen burde ikke være dyr.....
Ellers burde stål og glass være totalt uegnet til formålet da de er resonante materialer.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.493
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Joaquin, du vet jo at stål og glass ikke har noe med god lyd å gjøre. ;)

Steike, hva skal jeg gjøre med tallerkenen på Ragaen min da?

Topp Bunn