Et par med høyttalere som senter...?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kjøpte meg forleden et par nye fronter som jeg håper skal spille opp og bare la meg nyte musikk. Funker det, så har jeg et par rf7 som er arbeidsledig. Fikk et tips om å kjøpe meg et 2kanals trinn, koble yledd fra senter preout og begge RF 7 og bruke de som senter. Gulvstående og med litt avstand. Har selv tenkt å sette den ene oppå den andre, koble ut hornet i en. Og bruke de som senter på den måten

Hva tror dere?

Høyttalere jeg har kjøpt er et par Klipsch Belle.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bruk i så fall bar en. To stykker vil gi interferens og lobe problematikk så sant du ikke bare bruker basselementet i øverste med lav deling.

Sist redigert:

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Antall liker
2.087
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Det perfekte ville vært 1 stk Heresy som senter. men sikkert gøy å prøve med RF7 når du tross alt har denne. 1 stk bør vel være veldig bra uten at du trenger gjøre noe med høyttaleren.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Skal denne stå bak lerret?

Du har jo høyttalerene, så det er jo bare på prøve.
Prøv også med to (stående ved siden avc hverandre), prøv gjerne med forskjellig avstand.
Dette vil gi håpløs lobing i horisontalplanet, men hvordan er lyden?
I senter skulle det bli greit, mens off-axis vil bli rar.

Senter er typisk problematisk, det blir som regel alltid bedre for off-axis, mens det er vanskelig å få det like bra i midtposisjonen som en får med gode front-ht og fantom.
Å prøve ut forskjellige alternativer kan derfor være interessant.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ja, det blir til at de/den skal stå bak lerret om jeg bruker den/de.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Da er det jo egentlig fritt valg, prøve med en, to, forskjellig avstand, kanskje forskjellig avstand i dybden?
Poenget var at selv om det konsvensjonelle konseptet er EN senter, så kan det være andre konfigurasjoner kan gi et annerledes lydbilde.
Målet må jo være å få det til å bli like bra som uten senter - i midten, samtidig som det blir en helt vesentlig forbedring off-axis.

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Jeg ville bare prøvd med en enkel rf 7 høytaler. Det er mer enn nok. Tror det vil gi det beste resultatet.

Topp Bunn