Et merkelig fenomen!

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Sitter å grubler om dagen.

Har noen høytalerkabler som er flettet 2x12 isolerte ledere disse kan splittes i den ene enden slik at jeg kan koble x anntall ledere til diskant terminal og x antall til bass/mellomtone, på min Euforiaer, kall det biwiring. Det oppstår da en merkelig støy som tilltar om jeg berører kobberkonet på et av basselementene. Denne støyen er overhodet ikke tilstede om jeg lasker sammen terminalene på høytalersiden av kabelen. Alltså i prinsippet: støy oppstår når jeg lasker terminalene sammen ved forsterkerutgangen, borte når de laskes sammen ved høytaleren. Forsterkeren jeg bruker er tvers igjenom balansert dvs begge polene fra inngang til utgangen beveger seg om 0.

Snodig....

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette må skyldes at kabelen din - når du bruker den uten kortslutningsskinner - fungerer som en antenne og fanger opp støy. I og med at lederne i kabelen er isolerte, oppstår det jo en slags antennesløyfe - sett fra høyttalerterminalenes side. Når du berører kobberkonen på høyttaleren endrer du litt på antennekarakteristikken - kroppen din påvirker antennen. Når du kortslutter høyttalerterminalene, slutter kabelen å fungere som antenne. Det hadde vært interessant å vite om du opplever det samme hvis du bruker andre kabler - f.eks. hvis du koblet opp et dobbelt sett med lampettledninger i stedet. Ikke det at du skal bruke disse permanent - slapp av! - men bare for å teste.

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Vel, disse kabelene har jeg kun for at de er pene å se på. Dette skjer også om jeg biamper. Antenneteorien er grei på en måte og har vært inne på tanken selv, men terminalen på forsterkeren representerer jo en ekstremt lav impedanse, på den annen side kanskje ikke for alle frekvenser og forsterkeren har en båndbredde på 4MHz.... og støyen er der. Kunne også være en eller annen reaktiv greie som skjedde, men igjen...utgangsimpedansen..... Skal koble opp noen lampeledninger, kanskje lage noen tørn med kobber inne i forsterkeren mellom kretskort og terminal.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Det høres mekrsnodig ut, jeg er heller ikke helt sikker på om jeg forstår «hendelsesforløpet». Kan det være at forsterkeriet ditt har problemer med stabilitet ift kablene? Dvs flettede kabler kan ha relativt høy kapasitans som kan gi forsterker stabilitetsproblemer.

mvh
KJ

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Problemet er størst når kun bassen er koblet til, en eller annen mismatch mellom delefilter til bassene og forsterker? Kan den det hende diskantfilteret utligner dette og at den lille økningen i impedanse som oppstår som følge av å koble sammen bass og diskant ved forsterker er nok til at problemet gjenoppstår i en mindre grad?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
AN-M skrev:
....Antenneteorien er grei på en måte og har vært inne på tanken selv, men terminalen på forsterkeren representerer jo en ekstremt lav impedanse, .....
Ja, men jeg ser dette fra høyttalerens synsvinkel, jeg - det kom kan hende ikke helt klart frem. I og med at utgangsimpdansen på forsterkeren er ekstremt lav, blir det ikke da en slags antennesløyfe hvis du tenker fra pluss til minus på høyttaleren - sett fra henholdsvis bassterminalene og diskantterminalene? En slags antenne som stikker ut fra baksiden av høyttaleren? Som kortsluttes - og dermed slutter å fungere som antenne - når du kobler på skinnen mellom bass- og diskantterminalene. Jeg bare tenker høyt her - men det må være noe slikt, i og med at støyen blir borte når du setter på skinnen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
AN-M skrev:
....Antenneteorien er grei på en måte og har vært inne på tanken selv, men terminalen på forsterkeren representerer jo en ekstremt lav impedanse, .....
Ja, men jeg ser dette fra høyttalerens synsvinkel, jeg - det kom kan hende ikke helt klart frem. I og med at utgangsimpdansen på forsterkeren er ekstremt lav, blir det ikke da en slags antennesløyfe hvis du tenker fra pluss til minus på høyttaleren - sett fra henholdsvis bassterminalene og diskantterminalene? En slags antenne som stikker ut fra baksiden av høyttaleren? Som kortsluttes - og dermed slutter å fungere som antenne - når du kobler på skinnen mellom bass- og diskantterminalene. Jeg bare tenker høyt her - men det må være noe slikt, i og med at støyen blir borte når du setter på skinnen.
Jeg har problemer med å se at det kan plukkes opp nok effekt i kabelen til at «antenneteorien» skal kunne ha driekte virkning på støynivået.

mvh
KJ

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg er forsåvidt helt enig i det - jeg sliter bare med å se noen annen annen mulighet. Når han korstlutter "antennen" - tar ondet ved roten, bokstavelig talt - forsvinner jo støyen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
AN-M skrev:
Vel, disse kabelene har jeg kun for at de er pene å se på. Dette skjer også om jeg biamper. Antenneteorien er grei på en måte og har vært inne på tanken selv, men terminalen på forsterkeren representerer jo en ekstremt lav impedanse,
Vær ikke så sikker på det der med impedansen.
Husk at det er impedansen som støyen ser som er av betydning her. Den vet du ikke noe om.
Det som mest sannsynlig skjer er en deteksjon av støyen og pga feed back blir det detekterte signalet (nå er det lavfrekvens) forsterket og du hører det som støy.
Vær også obs på at en del forsterkere er helt på grensen til å være ustabile. Et par "antenner" kan være nok til at de tipper over.

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Ja audiomix, det var det jeg spekulerte på litt videre i den setningen du siterte. Forsterkeren skilter med ekstrem båndbredde og ved en tidligere anledning,( for noen år siden), gikk forsterkeren i selvsving og zobelkretsen ved utgangen begynte å ryke. Kanskje noen tørn med kobber i serie ved utgangen kunne ha hjulpet?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
AN-M skrev:
Ja audiomix, det var det jeg spekulerte på litt videre i den setningen du siterte. Forsterkeren skilter med ekstrem båndbredde og ved en tidligere anledning,( for noen år siden), gikk forsterkeren i selvsving og zobelkretsen ved utgangen begynte å ryke. Kanskje noen tørn med kobber i serie ved utgangen kunne ha hjulpet?
Kanskje det.
Men vær forsiktig så du ikke filtrerer bort noe av HighEnd effekten ;D

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Audiomix skrev:
Kanskje det.
Men vær forsiktig så du ikke filtrerer bort noe av HighEnd effekten ;D
Nei slapp du av, har odlet frem no 16N monokrystal kobber som jeg bruker og kveiler med hensyn til fibonacci. ;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.236
Sted
Holmestrand
AN-M skrev:
Problemet er størst når kun bassen er koblet til, en eller annen mismatch mellom delefilter til bassene og forsterker? Kan den det hende diskantfilteret utligner dette og at den lille økningen i impedanse som oppstår som følge av å koble sammen bass og diskant ved forsterker er nok til at problemet gjenoppstår i en mindre grad?
Det viser ikke bare at toledning er en dårlig ide da?
Hvis det hele fungerer fint med lasker så er vel alt såre vel?

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Jo, akkurat nå er dette bare et teoretisk problem og det er løst som du sier. Men problemet eksiterer.....

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
1
Hei,
spennende 'problem' du har. Kan du poste et bilde av flettingen på høyttalerkablene dine? Har du skjema for delefilteret? Jeg antar at problemet ligger i terminering av høyrekvent støy som plukkes opp av talespolen på bassen. Når du kobler diskanten sammen med bassen i høyttalerenden kortsluttes høyfrekvent støy av zobel-nettverket i delefilteret for diskanten. Fasepluggen sitter jo midt i talespolen. Du får veldig god kobling av støy fra fasepluggen til talespolen! En brute-force løsning på problemet kan være å tre en jordingsflette rundt høyttalerkablene og koble fasepluggen til denne. Da blir kanskje ikke kablene så fine å se på likevel? hihi. Om du ønsker å kjøre ekte bi-amping bør du sikkert legge inn et zobel-nettverk på bassene dine.

Jeg mener ellers at forsterkeren burde være i stand til å undertrykke denne støyen, men det er nå en annen sak.

ØE

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Du har et godt innstinkt ØE! :)

Denne forsterkeren har sammen med en tilsvarende stått i biamp og støyproblemet gjorde seg gjeldende den gang også, kjappløsningen ble at jeg førte en leder fra den negative bassterminalen til sjassisen på forsterkeren, problemet løst. Prøvde også å føre lederen opp til ramma av det ene basselementet, samme effekt. Disse to forsterkerne er tydeligvis ikke helt like så dette problemet dukket kun opp i en kanal. For å gjøre en kort historie lang, jeg blåste den ene kanalen i hver av forsterkerne, (ingenting med stuntkablingen å gjøre, men ustø hånd i forbindelse med et annet inngrep), så den som er oppe å går nå er satt sammen av de to resterende halvdelene. Den ene kanalen alene klarer biwiringen, den andre ikke, men om begge blir biwiret har det en smitteeffekt så begge støyer. Puh!

En ting kan vi nok konkludere med, kabelen er nok i seg selv ikke problemet.

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Uff og uff! Tok en ekstra kikk ned i forsterkeren. Kanalen hvor støyen oppstår mangler helt enkelt den 2ohms motstanden som stå i zobelen på utgangen! :-[ Hvor ble den av? Har den noen gang vært der?

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
1
AN-M skrev:
Uff og uff! Tok en ekstra kikk ned i forsterkeren. Kanalen hvor støyen oppstår mangler helt enkelt den 2ohms motstanden som stå i zobelen på utgangen! :-[ Hvor ble den av? Har den noen gang vært der?
Uff?
når man finner årsaken til et problem heter det ikke uff, det heter YES! Har du prøvd å sette inn 2ohm-eren nå?

ØE

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Holder for øyeblikket på med en større mod av disse forsterkerne hvor strømforsyningen blir skiftet helt ut. Schottky dioder, PEH169, osv. Ferdig med en kanal i dag, (forsterkeren fremst i bildet). 2ohmen vil finne sin plass når jeg kommer til den, men problemet er kun i kanalen som mangler den, så tror problemet uansett er løst.

Vedlegg

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Vel, da var alt montert, ble bedre, men alikevel ikke helt bra. Føler uansett at mysteriet er løst og at jeg nå kan prøve noen konkrete tiltak for å eliminere problemet helt.

Takk til dere som brainstormet litt sammen meg.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.116
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
PARASITTISK SELV SVING

ENKELTE FORSTERKERE HAR LETTERE FOR Å SVINGE ENN ANDRE , I FORBINDELSE MED BRUK AV EKSOTISKE HØYTALER KABLER SOM DE FLETTEDE ,
SVING KAN LYDE SOM SUS , KNITRING , HYLING OG VELDIG HØRBAR TIM .bARE PASS PÅ AT DET IKKE ER NOEN DIGITAL STØY FRA EN AV DINE EGNE DIGITALE KILDER ELLER DIGITAL AMPER SOM SPILLER DEG ETT PUSS , SIGNAL LEDNINGER KAN OG FANGE OPP STØY , VED DÅRLIG SJERM ELLER KONTAKT I LEDNING ELLER APPARATBØSSING .
SVING KAN SES I SCOOP ELLER DROP I PSU SPENNING , DEN KAN SVINGE MED FORSTERKERENS FULLE EFFEKT SOM EN RADIOSENDER , OG DET ER IKKE BARE SKADELIG FOR HØØYTALERE MEN OG FOR MENNESKER ,
DET ER FAKTISK FERDIGE KJØPE FORSTEREKERE SOM LIDER AV BÅDE SVAK SELV SVING , OG ELLER BEGGE ;PARASITTISK OCCILERENG , TEMEPRATUR , OG LAST AVHENGIG .DET FINNES KURER FOR NESTEN ALLT , MEN IKKE ALLTID

Topp Bunn