Et lite europeisk eventyr

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
En kompis har flytta til Sveits. Han har solgt leiligheten og det meste av innboet, giftet seg for å få oppholdstillatelse og nå ser det ut til at det ordner seg med jobb også. Det som fulgte med på lasset sørover var et par telemarkski (ja, jeg skal ned dit å kjøre ski jeg også), en sykkel og mitt gamle forsterkersett: Accurus A250 og en Aragon preamp. (Så lei var jeg av denne transistor-komboen at han fikk det uten vederlag).

Saken er nå at det ble litt grunker til overs fra leiligheten, og kona har (visstnok) gitt tillatelse til å kjøpe et par nye høytalere. Jeg har sagt han må kjøpe CM1 fra B&W med stativer. http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/smaastativ/bw_cm1_hoeyttalere_wenge.htm
(Evt kunne det være noe fra Sonus Faber, men hvilke?)

Saken er så at denne karen også har smelt til på en råfeit Alfa Romeo med 200hk, automat, skinnseter, de der felgene med runde hull i osv. Nå bor han i Bern. Mitt oppdrag blir da å finne et utsalgs sted i passende kjøreavstand, slik at han også får en flott kjøretur rundt i omegn. Geneve blir for kort, er beskjeden jeg har fått.
Noen som har gode tips om hifibutikker i området som fører nevnte høytaler.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
La Alfaen få seg en tur over Alpene til Italia. Den går dit bare på hjemlegselen. Der kan han sikkert finne en passe butikk. Et besøk hos SF og GRAAF ville jeg absolutt hatt på kjøreplanen. Og noen bilmuseer. I Torino for eksempel. Kanskje noe i Milano også ;) Og i Maranello. Hvor mange dager har hant tenkt å være på tur?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Støtter Audiomix her;

Kjøre gjennom St. Berhards passet, Mt Blanc tunellen - stoppe i den lille fristaten (om de har fått beholde statusen) som heter Colmaeur (eller noe som ligner uttalen) for lunch, og fortsette inn i Italia.
Med tanke på bilvalg har tydligvis kompisen din estetisk sans - Sonus Faber må det bli i den heimen!

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Takker for tips, de skal bringes videre. Enig i at Sonus Faber også er et godt valg, og kanskje bedre til de litt skarptlydende forsterkerne. Hvor lenge han kan være borte kommer kun an på kona ettersom han ikke er begynt i jobb enda. Skal ned å prøvekjøre Alfaen i februar og det ser jeg frem til 8).

N

nb

Gjest
Det er også pent i Lugano. Som å være i Italia, bare at alt funker og koster dobbelt så mye fordi det er i Sveits.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
nb skrev:
Det er også pent i Lugano. Som å være i Italia, bare at alt funker og koster dobbelt så mye fordi det er i Sveits.
Funker gjør det faktisk i Italia også :) Har aldri erfart noe annet. Aldri blitt lurt for en Lire. Med Euroen forsvant litt av charmen og prisene skvatt opp :(

N

nb

Gjest
Audiomix skrev:
nb skrev:
Funker gjør det faktisk i Italia også :) Har aldri erfart noe annet. Aldri blitt lurt for en Lire. Med Euroen forsvant litt av charmen og prisene skvatt opp :(
Joda, har ikke hatt problemer i Italia selv, utover at dieselen på leilebilen fra Torino frøs i de sveitsiske alpene om natten;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
nb skrev:
Audiomix skrev:
nb skrev:
Joda, har ikke hatt problemer i Italia selv, utover at dieselen på leilebilen fra Torino frøs i de sveitsiske alpene om natten;)
Biler er ment å skulle drives av bensinmotor. Det andre er for båter og tog.

B

bendis

Gjest
diesel er 10-20% mer effektiv og varer lenger. sier segselv hva man bør velge. ;D virkemåten er litt annen nå enn i 20år gamle lastebiler

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Uten å gå for mye OT her er jeg enig med mix'ern. Diesel er for anleggsmaskiner, var i Italia i fjor, skulle hente leiebil på Bergamo hvor valget sto mellom Opel Vectra eller Alfa Romeo 159 (hmmmm tough choice ;D) Uansett var skuffelsen tilstede når nøkkelen på 159'n ble vridd om og det kaklet under panseret....159 150hk diesel gjør 214km.t på GPS.....

Edit: Italia er et vanvittig morsomt land å ferdes i med bil, anbefales om man har sansen for dårlig skilting og sinnsyke veier opp og ned fjellsider, for ikke å snakke om "helvetes motorvei" inn mot Firenze

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.885
Han hadde jo faktisk en fornuftig grunn til å gifte seg.

B

Back_Door

Gjest
hifiguru skrev:
Uansett var skuffelsen tilstede når nøkkelen på 159'n ble vridd om og det kaklet under panseret....159 150hk diesel gjør 214km.t på GPS.....
Går den sååå fort..?
Kjøpte en slik i sommer. Lyden er litt feil, men resten er en drøm ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
bendis skrev:
diesel er 10-20% mer effektiv og varer lenger. sier segselv hva man bør velge. ;D virkemåten er litt annen nå enn i 20år gamle lastebiler
Tråden er litt OT i seg selv. Blir det helt ute på jordet nå så får Høvdingen bare flytte den :)
Pussig dette diesel hysteriet. "Alle" er så opptatt av å få flest mulig mil ut av en fylling. Er det ingen igjen som synes det er morsomt å kjøre bil? Dra motoren godt over 7000 rpm og høre lyden?
Har dere helt glemt slike ting dere "selvantennere"?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Bilen er en 2001 159 sportvagon, og herregud for en latterlig lav pris han betalte. Dere skulle hørt ham i telefonen etter kjøpet. Tror han var i en slags hysterisk ekstase. Men så har vi også gjennom årene kastet bort utrolig mange studiepoeng på å snakke om Alfa Romeo istedet for fag på Universitetet.

For å dra tråden litt inn igjen: Hvor selges Sonus Faber i Italia, og kan vi finne ut av prisnivået? På hjemmesidene er det ingen italienske forhandlere oppført.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Får spørre en italiener da ;)
Husker at jeg sjekket for en del år siden. Da var butikkpris i Itailia halvparten av prisen hos Akers Mic. De solgte vel SF i sin tid?

K

kbwh

Gjest
Sf koster det samme overalt i dag (før moms). Bilturen bør gå til Cremona. På fiolinmuseet (jupp, Guarneri, Amati og Stradivarei arbeidet alle i Cremona), sørger Guarneri Homage s/n 001 for passende ørefyll.

Man kjøper Concertino Domus (med stativer, selvfølgelig) i stedet for CM1. Skinn og sort pianolakk, evt. teak.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.825
Torget vurderinger
12
Audiomix skrev:
bendis skrev:
Tråden er litt OT i seg selv. Blir det helt ute på jordet nå så får Høvdingen bare flytte den :)
Pussig dette diesel hysteriet. "Alle" er så opptatt av å få flest mulig mil ut av en fylling. Er det ingen igjen som synes det er morsomt å kjøre bil? Dra motoren godt over 7000 rpm og høre lyden?
Du er ikke alene. Jeg kjører 156 sportwagon med 2l JTS-motor. Det er en fryd å kjøre, gåsehud ved 7000 og holder følge med audi 3,0tdi eller hva den heter. Biler skal gå på bensin, diesel er kjipt og opphypet og jada, jeg har kjørt disse "vidundermaskinene" og blir like flau hver gang over lyd og karakteristikk. Kjører fast opå shell 99 oktan vmax racing, da går alfaen enda bedre, prøv selv!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
Bilen er en 2001 159 sportvagon, og herregud for en latterlig lav pris han betalte. Dere skulle hørt ham i telefonen etter kjøpet. Tror han var i en slags hysterisk ekstase. Men så har vi også gjennom årene kastet bort utrolig mange studiepoeng på å snakke om Alfa Romeo istedet for fag på Universitetet.

For å dra tråden litt inn igjen: Hvor selges Sonus Faber i Italia, og kan vi finne ut av prisnivået? På hjemmesidene er det ingen italienske forhandlere oppført.
Hei!
Luktet på muligheten for å kjøpe Cremona direkte fra Italia via en bekjent, da jeg ble forespeilet muligheten for å komme ned mot halv pris (var i hvert fall det han påsto om Auditor)
Forutsetningen var da å hente sjøl og ta med hjem uten moms, dette skulle muliggjøres ved at vedkommende fikk rabatt der nede på SF.
Da jeg ikke helt likte tanken på så mye bryderi (hente sjøl) og riskikere noe momstull ::) , så ble det med tanken.
I følge vedkommende så kostet Sonus Faber Cremona den gang ca. 58k veilledende i Italia mot 60K her, dersom det medfører riktighet, så er det vel som Valentino sier samme pris (ca) overalt.
Mvh.KW

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Trondmeg skrev:
Audiomix skrev:
bendis skrev:
Du er ikke alene. Jeg kjører 156 sportwagon med 2l JTS-motor. Det er en fryd å kjøre, gåsehud ved 7000 og holder følge med audi 3,0tdi eller hva den heter. Biler skal gå på bensin, diesel er kjipt og opphypet og jada, jeg har kjørt disse "vidundermaskinene" og blir like flau hver gang over lyd og karakteristikk. Kjører fast opå shell 99 oktan vmax racing, da går alfaen enda bedre, prøv selv!
Det det er godt det er andre Alfa-eiere her ! Diesel er blitt bra, men......lydmessig blir det litt feil for meg, spesielt når man starter bilen. Og man går glipp av hissig italiensk snerr opptil 7000 omdreininger, i tillegg til man møter "veggen" rundt 4000 omdreininger når moro normalt begynner. Jeg koser meg forøvrig godt i min Alfa Brera Skyview 2.2 JTS også med 99 vmax i tanken. Ah, hvor var de svingete veiene ;D

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.047
Trondmeg skrev:
Audiomix skrev:
bendis skrev:
Dette var interressant lesning for meg også siden jeg er lykkelig eier av en slik 156 2.0 SW. Dette må jo testes!!! ;D
mvh.
Kjetil

Topp Bunn