Et lite digitalt mysterium

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.423
Saken er denne:
For noen år siden fikk jeg en SACD sampler (hybrid disc) med diverse musikk, kalt "The sound revolution". Favorittsporet mitt på denne discen er et Oscar Peterson liveopptak fra 1961, "Where do I go from here". Ved gjentatte forsøk på å spille dette sporet (kun DSD) skjedde følgende: Et godt stykke ut i låta stopper musikken brått, man konstaterer at discen snurrer i min eminente Sony spiller, men alt låser seg. Uansett hva man trykker på , pause, stop, disctray, whatever...ingen respons, den er helt låst. Eneste man har å gjøre er å kutte strømmen til spilleren.
Dette skjedde hver eneste gang, omtrent på samme stedet.

Men ikke nå lengre! Eneste forskjell er at jeg har byttet bit-klokka i spilleren til Vacuumstate Terra firma + noe annet moddearbeid på spilleren. Har prøvd å spille samme sporet 7-8 ganger, no problem.
Er det mulig at bytte av bit-klokke kan påvirke dette og hva skjer isåfall?

Det skal sies at jeg har problem med et par-tre SACD'er til blant mine 150 high-rez discer, men her er problemet at spilleren har vansker med Toc-reading, eller at spilleren har problemer med å spore discen, man hører at laserservoen jobber voldsomt og at spilleren stoppen opp, for så å starte spillinga igjen etter et par-tre sekunder. Men her det ingen forskjell etter klokkebytte.

Ikke den store saken saken, men noen som har noen teorier her?

Topp Bunn