Et lik i skapet

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Et lik i skapet

Man skal ikke langt tilbake i historien for å finne tankeganger man i
dagens samfunn knapt kan forestille seg at man den gang hadde, sett
gjennom nåtidens øyne kan man kanskje si at datidens samfunn hadde
mange "lik i skapet" om jeg skal uttrykke meg slik. Heldigvis har mye
forandret seg, flere har fått stemmerett og er ikke utelukket fra det
å kunne påvirke politikken, synet på slaveri har endret seg så det en
uakseptabel tanke i dag. Hva som er akseptable tanker og meninger har
rett og slett endret seg i tråd med tiden. Skal ikke her ramse opp
mange av fortidens "lik i skapet" som kan underbygge det jeg mener,
for jeg tror dere fatter og har mange tanker rundt dette selv.

En ting er sikkert, det som er riktig i en tid er ikke nødvendigvis
riktig i en annen tid. Så også er det ett skille mellom de ulike
kulturene og innad i hver kultur finnes igjen grupper som er i utakt
med befolkningen for øvrig, men skal fortrinnsvis belyse norske og
vestlige tanker her.

Det er IKKE alltid så enkelt å se nåtiden gjennom nåtidens øyne, ofte
må det skje endringer i samfunnet som påvirker folks holdninger før
man innser at man har tenkt feil og må endre tankegangen og hva enn
reelt gjør. Slik kan morgendagens samfunn best vurdere dagens
samfunn, for vi har lik i skapet i dag også om vi enn ikke ser dem så
godt pr. i dag.

At vårt syn på homofili er i endring mot å bli mer akseptert tror jeg
de fleste ser, for mange er det alt i dag ett lik i skapet hos dem
som fordømmer homofili (det blir færre og færre av dem som gjør det).
At det er en utvikling mot mer og mer aksept for andre med fremmed
kultur enn deres egen tror jeg også de fleste ser, selv om denne
utviklingen ikke går like raskt i alle kulturer eller grupper. I en
verden som blir mindre og mindre grunnet massemedia, infrastruktur,
kunnskapsflyt og nye teknologier så må man nødvendigvis i større og
større grad forholde seg til hverandre, som igjen på sikt vil gi
større forståelse for hverandre og at man må samarbeide i større
grad. Men for all del, på mange områder er det langt igjen…

Men nå til poenget mitt, hvilket ”lik i skapet” er det mest alvorlige
vi har i dagens samfunn?

Hva tror dere fremtiden vil fordømme oss for?

Tenker på den Norske kultur fortrinnsvis.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Tipper at man kan dømmes for overforbruk av antidepressiva og ADHD-medisin (ritalin) til barn. De fleste nyanser i mennesker blir jo nå "unormale" og skal medisineres bort fordi det er det minst ressurskrevende. Har man ikke tålmodighet til teoretiske fag er det eneste alternativet snart ADHD-medisin. Burde være mulig med arbeid for de utålmodige også, ev. redusere søtsakforbruket fremfor medisinering.

F

fjellvåk

Gjest
Jan-Helge skrev:
Fremtiden vil se at folk i vår tid med rimelig dårlig selvbilde og lite kontakt med levende mennesker kastet bort altfor mye tid med å sitte på internett å skrive halvannen meter lange innlegg med totalt uinteresante tanker om det meste.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Enig!

JT

kibsgard skrev:
Tipper at man kan dømmes for overforbruk av antidepressiva og ADHD-medisin (ritalin) til barn. De fleste nyanser i mennesker blir jo nå "unormale" og skal medisineres bort fordi det er det minst ressurskrevende. Har man ikke tålmodighet til teoretiske fag er det eneste alternativet snart ADHD-medisin. Burde være mulig med arbeid for de utålmodige også, ev. redusere søtsakforbruket fremfor medisinering.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Og generelt i verden vil statsoverhoder dømmes for at ingen tar tak i den største trusselen mot menneskeheten: befolkningsvekst og overbefolkning. Om 100 år er det kanskje ikke ressurser igjen til å brødfø befolkningen. Men det er klart, dette er jo ikke lett å løse. Man kan vel bare sterkt oppfordre til å få færre barn, eller adoptere (gjøre det lettere å adoptere).

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
kibsgard skrev:
Og generelt i verden vil statsoverhoder dømmes for at ingen tar tak i den største trusselen mot menneskeheten: befolkningsvekst og overbefolkning. Om 100 år er det kanskje ikke ressurser igjen til å brødfø befolkningen. Men det er klart, dette er jo ikke lett å løse. Man kan vel bare sterkt oppfordre til å få færre barn, eller adoptere (gjøre det lettere å adoptere).
Denne var overaskende bra, jeg har jo registrert utviklingen og sett at det ikke kan fortsette slik i all evighet. Dog har jeg ikke koblet den link, at det ikke gripes for mye tak i nettopp dette. Kanskje er det som nødvendigvis må til, at det gripes inn fra regjeringer og statsoverhoder. Jeg har nemlig alltid sett sett det slik, at det har vært mer opp til enkeltmennesker selv og stoppe denne utviklingen. Tror mange tenker som meg der, siden jeg ble litt tatt på sengen av din gode kommentar her.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jan-Helge skrev:
ynet på slaveri har endret seg så det en uakseptabel tanke i dag.
Det er mer slavehandel, flere slaver og mer slavearbeid i verden i dag enn noen gang tidligere. FYI

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
kibsgard skrev:
Jeg er ikke så kjent med medisinering innen psykriatrien, og hvorvidt denne er til det bedre eller virker mot sin hensikt, dog ser jeg visse utfordringer innen det komplekse fagfeltet psykriatrien er. Og registrerer til stadighet at endringer skjer for sakte på dette fagfeltet, dessuten registrerer jeg at mange mener dem er flinkere til å diagnosere og kanskje diagnoserer for mye, heller enn å bidra til at mennesker utvikler seg som individer og lever lettere med sine problemer.

Har derfor ikke det store grunnlaget for å ha så sterke meninger om dette, men har jo sett mange vinklinger her uten at jeg har mulighet til å samle denne informasjonen og konkludere med hva jeg mener. Men kanskje er du inne på noe, eller kanskje tenker du i feil baner for alt jeg vet... (???)

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Dazed skrev:
Jan-Helge skrev:
Det er mer slavehandel, flere slaver og mer slavearbeid i verden i dag enn noen gang tidligere. FYI
På en annen måte enn sett i et historisk perspektiv ja. Helt klart skjer der mye utnytting i verden og fordelingen er rimelig skjev.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jan-Helge skrev:
Dazed skrev:
Jan-Helge skrev:
På en annen måte enn sett i et historisk perspektiv ja.
Nei. Bokstavelig talt. Slaver som blir holdt i "fangenskap", som "eies" og som blir tvunget til å arbeide uten betaling.

Edit: Ser ut som jeg og kilden min (Et TV-program med Stephen Fry) tar feil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery skrev:
The number of slaves today remains as high as 12 million[3] to 27 million,[4][5][6] though this is probably the smallest proportion of the world's population in history

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Vi snakker ikke primært om medisinering innenfor psykiatrien - barn som har problemer med å sitte fullstendig i ro på skolen, på en stol (hard som gir tresmak i rompa) over tid (opptil halvannen time) blir sykeliggjort og medisineres.

Barn ned i fire-års alder medisineres mot ADHD og depresjoner! Vet ikke det eksakte tallet, men tipper på mellom 10 og tyve tusen barn i Norge (til enhver tid)

JT

Jan-Helge skrev:
kibsgard skrev:
Jeg er ikke så kjent med medisinering innen psykriatrien, og hvorvidt denne er til det bedre eller virker mot sin hensikt, dog ser jeg visse utfordringer innen det komplekse fagfeltet psykriatrien er. Og registrerer til stadighet at endringer skjer for sakte på dette fagfeltet, dessuten registrerer jeg at mange mener dem er flinkere til å diagnosere og kanskje diagnoserer for mye, heller enn å bidra til at mennesker utvikler seg som individer og lever lettere med sine problemer.

Har derfor ikke det store grunnlaget for å ha så sterke meninger om dette, men har jo sett mange vinklinger her uten at jeg har mulighet til å samle denne informasjonen og konkludere med hva jeg mener. Men kanskje er du inne på noe, eller kanskje tenker du i feil baner for alt jeg vet... (???)

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
fjellvåk skrev:
Jan-Helge skrev:
Fremtiden vil se at folk i vår tid med rimelig dårlig selvbilde og lite kontakt med levende mennesker kastet bort altfor mye tid med å sitte på internett å skrive halvannen meter lange innlegg med totalt uinteresante tanker om det meste.
Jeg kjenner flere som skriver lange innlegg og er en av dem selv, dog er jeg uenig om hvor uinteressante tankene dems er, akkurat det er jo variabelt ut fra emnet slik man betrakter det som leser. Selv finner jeg noen lengre innlegg som totalt uinteressant jeg også, andre finner jeg interessante. Finner det derimot ikke forunderlig, dersom noen andre skulle finne et innlegg jeg finner uinteressant som relevant for dem.

Dog forteller det at dem engasjerer seg i saker og skriver om dette intet om deres selvbilde og hvor stor eller liten kontakt med levende mennesker meg noe, men mulig du konkluderer slik. I så fall bekymrer jeg meg litt på dine vegne, dersom du på et så sviktende grunnlag og med såpass lite informasjon om mennesker i seg selv, føler for å konkludere med noe som kan slå så feil ut... Men for all del, det er opp til deg selv i hvilken grad du ønsker å kvalitetsikre dine egne meninger og hvordan du betrakter omgivelsene.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
J T skrev:
Vi snakker ikke primært om medisinering innenfor psykiatrien - barn som har problemer med å sitte fullstendig i ro på skolen, på en stol (hard som gir tresmak i rompa) over tid (opptil halvannen time) blir sykeliggjort og medisineres.

Barn ned i fire-års alder medisineres mot ADHD og depresjoner! Vet ikke det eksakte tallet, men tipper på mellom 10 og tyve tusen barn i Norge (til enhver tid)

JT

Jan-Helge skrev:
kibsgard skrev:

Hva er alternativet til medisinering da?

Mener du at en annen skolesituasjon er det dem trenger?

Mange kan få problemer slik dagens skole er bygget opp, mest synliggjort er dette med tanke på de svakeste sin situasjon. Det som ikke er like synlig, er at også de mest intelligente barnene ofte får tilpassningsproblemer i skolen, og med det underpresterer og kan ha en dårlig opplevelse i undervisningssituasjon. Det er nå en gang slik at skoleverket er et sted for alle, etter likhetsprinsipper - andre grupperinger faller også utenfor disse rammene og fungerer ikke optimalt i en slik skole. Akkurat dette debatteres i forskjellige forum.

At en løsning er en mer individuelt tilpasset skole, på enkeltindividers premisser, er helt klart. Dog kommer dette litt i konflikt med likhets-prinsippet hvor alle plasseres i samme skole, noe flere grupper taper på.

F

fjellvåk

Gjest
Jan-Helge skrev:
fjellvåk skrev:
Jan-Helge skrev:
Jeg kjenner flere som skriver lange innlegg og er en av dem selv, dog er jeg uenig om hvor uinteressante tankene dems er, akkurat det er jo variabelt ut fra emnet slik man betrakter det som leser. Selv finner jeg noen lengre innlegg som totalt uinteressant jeg også, andre finner jeg interessante. Finner det derimot ikke forunderlig, dersom noen andre skulle finne et innlegg jeg finner uinteressant som relevant for dem.

Dog forteller det at dem engasjerer seg i saker og skriver om dette intet om deres selvbilde og hvor stor eller liten kontakt med levende mennesker meg noe, men mulig du konkluderer slik. I så fall bekymrer jeg meg litt på dine vegne, dersom du på et så sviktende grunnlag og med såpass lite informasjon om mennesker i seg selv, føler for å konkludere med noe som kan slå så feil ut... Men for all del, det er opp til deg selv i hvilken grad du ønsker å kvalitetsikre dine egne meninger og hvordan du betrakter omgivelsene.
Ikke sant ;D

BTW, mine betrakninger er riktige og dine er feil, egentlig. Bare så du vet det.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Kort sagt så er jeg enig i det du sier ja, at enhetsskolen fungerer som ekskluderende for mange. 'Det gjør vel uansett ikke saken bedre, eller forsvarer at barn blir "tvunget" til å ta sterke medisiner/ kanskje for resten av livet.

Nå jobber jeg i skolen og har sterke meninger om dette, trenger ikke å gjøre dette til en slik diskusjon :)

Hvis du leste innlegget mitt i sted ser du at barn ned i (3) fire års alder medisineres - marginaliseringen i samfunnet starter nå allererede i barnehagen forstår du? fantastisk sier jeg bare!

JT

Jan-Helge skrev:
J T skrev:

JT

Jan-Helge skrev:
kibsgard skrev:

Hva er alternativet til medisinering da?

Mener du at en annen skolesituasjon er det dem trenger?

Mange kan få problemer slik dagens skole er bygget opp, mest synliggjort er dette med tanke på de svakeste sin situasjon. Det som ikke er like synlig, er at også de mest intelligente barnene ofte får tilpassningsproblemer i skolen, og med det underpresterer og kan ha en dårlig opplevelse i undervisningssituasjon. Det er nå en gang slik at skoleverket er et sted for alle, etter likhetsprinsipper - andre grupperinger faller også utenfor disse rammene og fungerer ikke optimalt i en slik skole. Akkurat dette debatteres i forskjellige forum.

At en løsning er en mer individuelt tilpasset skole, på enkeltindividers premisser, er helt klart. Dog kommer dette litt i konflikt med likhets-prinsippet hvor alle plasseres i samme skole, noe flere grupper taper på.

V

vredensgnag

Gjest
Jan-Helge skrev:

Tenker på den Norske kultur fortrinnsvis.
Våre etterkommere vil fordømme oss for hvordan vi forbrukte olje og gass.
Denne ressursen ble til gjennom prosesser over tidsperioder som er vanskelige å overskue, og ble brukt opp på vettløst vis, på noen få år i historisk perspektiv.
Vi får i dag hundrevis av kritisk viktige produkter fra hydrokarboner, men har i stedet valgt å bruke opp mesteparten til forbrenning i motorer, o.l., på meget ineffektivt vis.

Uttrykket "oppførte seg som fulle sjøfolk" vil være en mild beskrivelse når fremtiden skal sette navn på denne tidsperioden. Jeg tror den vil bli kjent som Den store brannen - og at den vil bli tidfestet fra ca. 1900-2020. Skulle antakelsene om global oppvarming slå til vil ettertiden forbanne oss i tusener av år.
Myter vil bli skapt, om hvordan vi satte ild på kloden og Gaia måtte oversvømme landet for å slukke brannen.

Ca. 6000 produkter lages med utgangspunkt i petroleum. Mange av dem vil bli sterkt savnet.
http://www.oil150.com/essays/2008/04/products-from-petroleum

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
vredensgnag skrev:
Våre etterkommere vil fordømme oss for hvordan vi forbrukte olje og gass.
Denne ressursen ble til gjennom prosesser over tidsperioder som er vanskelige å overskue, og ble brukt opp på vettløst vis, på noen få år i historisk perspektiv.
Vi får i dag hundrevis av kritisk viktige produkter fra hydrokarboner, men har i stedet valgt å bruke opp mesteparten til forbrenning i motorer, o.l., på meget ineffektivt vis.

Uttrykket "oppførte seg som fulle sjøfolk" vil være en mild beskrivelse når fremtiden skal sette navn på denne tidsperioden. Jeg tror den vil bli kjent som Den store brannen - og at den vil bli tidfestet fra ca. 1900-2020.

Ca. 6000 produkter lages med utgangspunkt i petroleum. Mange av dem vil bli sterkt savnet.
http://www.oil150.com/essays/2008/04/products-from-petroleum
Du kom meg i forkjøpet på akkurat den der, dette var en av de tingene jeg skulle komme til å nevne i denne tråden.

En annen ting, er hvordan politiske partier (som FRP her til lands) tenker i forskjellige saker, synspunktene dem har og argumentene dem bruker. F.eks. deres bagatellisering omkring det med om vi har et menneskeskapt klimaproblem eller ikke?

Det kan gjernes diskuteres om vi har et menneskeskapt klimaproblem eller ei, den uenigheten er tatt helt ut av sin sammenheng da det er større enighet om at det har vi, heller enn at det er uenighet i om dette er tilfelle eller ei. Således mener jeg FRP og likesinnede vil fordømmes i fremtiden for de egosentriske tankesettet dem har.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.640
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
om sentralen skal utvikle seg videre i denne retningen er jeg ikke sikker på om jeg vil bli ut året en gang!
minner meg om en svær psykodrama klasse for halvtomsinger uten sosiale antenner
mvh
Leif

F

fjellvåk

Gjest
LMC skrev:
mvh
Leif
Der han med de minste antennene (jeg er villig til å påstå at de faktisk vokser innover, det er rota vi ser, ikke antennen) stort sett stod alene i skolegården og fikk ikke en drit med seg.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
LMC skrev:
om sentralen skal utvikle seg videre i denne retningen er jeg ikke sikker på om jeg vil bli ut året en gang!
mvh
Leif
Dette er under emnet Off-Topic, altså et sted du må forvente å finne annet enn hifi-relaterte emner. Det burde ikke overaske noen at HiFi-interesserte også kan engasjere seg i tanker og debatter om andre tema enn ting som omhandler HiFi. Om dette i seg selv gir deg mindre lyst til å besøke HiFisentralen så får du gjerne ha et slikt syn og ta farvel til disse sidene, det er fult og holdent opp til deg.

Men så lenge det finnes et forum for dette, så må andre få lov til å dele sine tanker der uten at du skal forvente at fordi du synes dette er uvesentlig så skal det sette premissene for alle.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.640
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg begynner bare å stille spørsmål ved personen bak alle disse forvirrede usorterte tankene
alle trådene, som startes opp som små selskapssyke hjertesukk ::)
egentlig litt trist..........

V

vredensgnag

Gjest
Ettertiden vil også stusse veldig over at en tid der mennesker hadde nærmest ubegrensede muligheter til å kommunisere skapte så lite som det var verdt å ta med seg videre inn i arven.

@Jan-Helge -- i likhet med LMC stusser jeg litt over at du starter et stort antall tråder, på veldig ulike emner, som du så "glemmer" kort etter oppstart. Det virker planløst og forvirret på meg - men det er mulig jeg tar feil.
Ville sannsynligvis fått et annet inntrykk dersom du hadde utviklet noen av disse trådene forbi to-tre innlegg.

Svarte i denne etter at jeg egentlig hadde tenkt å ignorere den, og angrer egentlig på at jeg har deltatt i den.

F

fjellvåk

Gjest
vredensgnag skrev:
@Jan-Helge -- i likhet med LMC stusser jeg litt over at du starter et stort antall tråder, på veldig ulike emner, som du så "glemmer" kort etter oppstart. Det virker planløst og forvirret på meg - men det er mulig jeg tar feil.
Ville sannsynligvis fått et annet inntrykk dersom du hadde utviklet noen av disse trådene forbi to-tre innlegg.
Til hans forsvar så må det sies at det skal noe til å ha kontrollen på så mange tråder som han har startet, det krever sin mann for å si det slik. Hvis man ikke har det som trengs så kan det fort gå i stå.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.640
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hvem har sagt at han har det da?
han spør gjentatte ganger om hvem som har sagt ditt og datt, når han selv har gjort det i en annen av sine egne tråder
ute av kontroll er en mere nærliggende tanke, både mentalt og verbalt imo
mvh
Leif

F

fjellvåk

Gjest
LMC skrev:
mvh
Leif
Ingen. Husk at i tillegg så skal man jo skrive og mene en masse i andre sine tråder også og da går det i surr altså, det gjør det.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
vredensgnag skrev:
Ettertiden vil også stusse veldig over at en tid der mennesker hadde nærmest ubegrensede muligheter til å kommunisere skapte så lite som det var verdt å ta med seg videre inn i arven.

Svarte i denne etter at jeg egentlig hadde tenkt å ignorere den, og angrer egentlig på at jeg har deltatt i den.
Hvorvidt jeg blir i en tråd eller ikke, kommer helt an på trådens utvikling og hvordan andre engasjerer seg i denne.

Å bære frem en tråd alene er ikke givende i lengden, men dersom jeg samt andre er engasjert i tråden med gode argumenter og at tråden utvikler seg - da synes jeg det er veldig spennende å følge den opp og se hvor det ender.

Det meste av hva jeg mener, samt de syn jeg har, er jo tilegnet som en kombinasjon av lærdom, interesser og ikke minst hva jeg har fanget opp av ting som har engasjert meg. I så måter er debatter spennende, og spesielt dem som viser seg å utvikle seg i en spennende retning - jeg fanger opp mye i dem. Skjedde meg senest i dag, i denne tråd da jeg begynte å reflektere over at befolkningsveksten kanskje er et politisk problem heller enn noe som er opp til befolkningen og enkeltindividene selv å snu... Akkurat i de baner har jeg ikke tenkt selv, og det var meget spennende tanker å refketere over. I tråder med mange slike poeng, som er gode argumenter sett fra mitt ståsted, også veldig saklig - så kan jeg som sagt like meg i debatten lenge.

Dog er mange tråder jeg har startet etter hvert utviklet til å bli en blanding av mye usaklighet og man må nær leite etter det saklige innimellom mye annet, da føler jeg raskt at jeg har sagt mitt og føler ikke for å ta alt videre alene.

---

Aller mest spennende er tråder der flere deltar, hvorpå flere mener det ene og andre mener det andre.

Ta ditt poeng med hvordan vi i dagens samfunn forbruker olje og gass, med ineffektive motorer og motvilje mot moderniseringer som koster penger og ikke er lettvinte løsninger - jeg ser det samme poenget og er der ikke en meningsmotstander av dette - skulle dog ønsket det var noen av dem, gjerne flere - som grep fatt i å belyse argumenter som viste det motsatte av hva vi mener. Så vi igjen kunne kjørt frem våre argumenter og det ble en levende avsporing av det temaet. Således også for annet som kan komme opp...

I en slik tråd, tro meg, der ville jeg holdt det gående vesentlig lenger og det kunne blitt en omfattende debatt jeg ikke ville forlatt med en gang. Men dersom tråden "parkeres" så er det farvel til meg og jeg hiver meg heller på noe annet.

Jeg ser hva du vil frem til, og skjønner hvorfor du ser det slik også - men håper også du skjønner meg. Er fortsatt tråder jeg er med i, f.eks. om foto, som gjerne er et år siden dem startet. Og kommer det noe jeg ønsker å kommentere i dem nå, så er debatten i gang igjen (noe som tidvis heldigvis skjer). Jeg har f.eks. ikke forlatt foto-trådene her på forumet enda, til dete r jeg for levende opptatt av den interessen. Dessuten er det sagt mye bra i de trådene, saklig også for å si det slik - jeg leser og følger jevnlig de trådene og følger med på andres syn og skriver gjerne igjen i dem.

Men som sagt, jeg vil ikke holde tråder igang alene og bare meddele mine meningsyttringer - da kommer det til et punkt der nok er nok.

Synd du angret på at du kastet deg inn i denne debatten, for du tok opp noe vesentlig og viktig slik jeg ser det - håper den følelsen kan snu til det motsatte.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
LMC skrev:
han spør gjentatte ganger om hvem som har sagt ditt og datt, når han selv har gjort det i en annen av sine egne tråder
ute av kontroll er en mere nærliggende tanke, både mentalt og verbalt imo
mvh
Leif
Det med at jeg har sett lyset kan ha vært en billedlig forklaring, altså en verbal uttrykksform - det betyr ikke nødvendigvis at jeg har sett lyset i den forstand det brukes i anledning dem som blir frelst etc.
;D

J

J.J

Gjest
Jan-Helge skrev:
Dog er mange tråder jeg har startet etter hvert utviklet til å bli en blanding av mye usaklighet og man må nær leite etter det saklige innimellom mye annet, da føler jeg raskt at jeg har sagt mitt og føler ikke for å ta alt videre alene.
Hvorfor tror du det er sånn ??
Hvis du ikke klarer å se det så bør du la vær og spamme forumet.

Jan Robert

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Dessuten kommer man i mange sammenhenger til et punkt, der man føler at andre innser hva man selv mener og selv kan tenke seg resten. Da er det ikke nødvendigvis så nødvendig å utdype ytterligere.

Så sant en tråd ikke utvikler seg i nye retninger med spennende argumenter, ser jeg ingen grunn til å ta den videre.

Dessuten kommenterer jeg mye, også i andre tråder. Er som det blir sagt her, vanskelig å oppfølge alt. Dessuten kan meninger om masse forskjellig være vell så bra, som dypere meninger om få emner hvor alt utdypes i større grad.

Er krevende nok å delta så mye som jeg gjør, om jeg ikke skulle gått enda dypere inn i det meste.

Jeg både leser og skriver mer enn de fleste her, mer enn hva det alt er ser jeg ikke at jeg makter og da MÅ det nødvendigvis være som det er - men for all del, hive dere inn i diskusjoner og gjør temaene spennende og dere vil se at jeg blir hengende med.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
jan#jan skrev:
Jan-Helge skrev:

Jan Robert
Hva som er spam og ikke er det leseren som setter premissene for, heller enn dem som skriver. Du kan som alle styre unna det som ikke interesserer deg og oppleves som spam.

For noen er ditt siste innlegg å regne som spam, heller enn flere av mine. Kommer som sagt an på hvem som leser det hele og definerer dette.

V

vredensgnag

Gjest
Som sagt angrer jeg på at jeg deltok. Det blir bare en masse tull når du lar være å følge opp trådene du starter, Jan-Helge.

Men det jeg skrev om Den store brannen står jeg for - det blir vårt etterskrift.

J

J.J

Gjest
Jan-Helge skrev:
jan#jan skrev:
Jan-Helge skrev:

Jan Robert
Hva som er spam og ikke er det leseren som setter premissene for, heller enn dem som skriver. Du kan som alle styre unna det som ikke interesserer deg og oppleves som spam.

For noen er ditt siste innlegg å regne som spam, heller enn flere av mine. Kommer som sagt an på hvem som leser det hele og definerer dette.
Men du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Om du vil så kan jeg heller lage en tråd på "kommentarer og bruk av forumet" om hva som er spamming.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.640
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
når trådene dør ut uten dine meterlange usammenhengende svadainnlegg, bør du kanskje ha evne til ta hintet, istedet for å bare gyve løs med en ny tråd
målt i spaltemeter står vel du selv for 90 % av alle innlegg, så det hele fremstår for meg som en monolog fra en forvirret, litt stakkarslig sjel
kjenn din besøkelsestid!
mvh
Leif

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
vredensgnag skrev:
Som sagt angrer jeg på at jeg deltok. Det blir bare en masse tull når du lar være å følge opp trådene du starter, Jan-Helge.

Men det jeg skrev om Den store brannen står jeg for - det blir vårt etterskrift.
En del av den ja, dog er det mye annet vi i dagens samfunn ikke nødvendigvis ser like godt - i alle fall viser historien tydelig at samfunnet til enhver tid ikke har så lett for å bedømme seg selv. Er ofte i etterpåklokskapens lys, at likene i skapet blir hentet frem og synliggjort.

Dog burde spesielt miliø-spørsmålene fått varselbjellene til å ringe for flere.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Olje og gass-forbruket er en retning som også har mye å gjøre med dette.

Bl.a. burde vi satset sterkere på fornybare energikilder heller enn nettopp olje og gass. Problemet er bare at det er en kostnad ingen er villig til å ta, og spesielt ikke hva gjelder visse sider innenfor politikken som bedriver en egosentrisk politikk uten hensyn til kommende genrasjoner.

Dem er sågar villig til å bruke av våre barn og barnebarns sparebørse, da pengene jo gir oss som lever nå mer - hva betyr det at dette vil gi utslag for våre barn og barnebarn den gangen AS Norge på ingen måte vil gå så bra som nå. Og når det blir enda færre arbeidstakere og enda flere eldre.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jan-Helge skrev:
vredensgnag skrev:

Hvorvidt jeg blir i en tråd eller ikke, kommer helt an på trådens utvikling og hvordan andre engasjerer seg i denne.

Å bære frem en tråd alene er ikke givende i lengden, men dersom jeg samt andre er engasjert i tråden med gode argumenter og at tråden utvikler seg - da synes jeg det er veldig spennende å følge den opp og se hvor det ender.
Er vel greit om, som LMC nevner - at "noen" tar hintene da....

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Stop feeding the troll people...da blir det stille av seg selv...

Topp Bunn