Et hypotetisk sp.mål om masse under rotasjon.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Hallo,

Jeg er i det store Coriolis-hjørnet om dagen, og har undret litt rundt rotasjonen av vann som renner ut av vasken. Denne rotasjonen kommer av Coriolis effekten sør og nord for ekvator.

Sp.mål 1:
Hvordan påvirkes mannmassene av Coriolis effekten siden vannet beveger seg loddrett (ut av vasken)?

Sp.mål 2:
Vil det da være mulig å tilføre et objekt (i fast form) en sinnsyk rotasjonshastighet motsatt vei (eller kanskje samme vei) for å løfte objektet vekk fra gravitasjonen?

Oppfølgingssp.mål:
Vil samme objekt øke fallhastigheten utover tyngdeakselerasjonen hvis den roterer den andre veien?

Vidar

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - Coriolis-hjørnet, det er der du sitter....

Spørsmål 1:

Coriolis kommer man ikke unna. Dog er det slik at Coriolis som skyldes jordrotasjonen er betydelig overdrevet i f.m. tømming av vasker og badekar og slikt. Saken er den at de bevegelsene i vannmassen som er en uungåelig følge av at man trekker ut proppen, er så dominante at det er dette som bestemmer rotasjonsretningen. T.o.m. restene av den bevegelsen i vannet som man introduserte da man fylte opp vasken eller badekaret, vil være mye mer avgjørende enn Coriolis.

Spørsmål 2:

Det er fullt mulig å tenke seg et slikt objekt. F.eks. en skive med utstikkende propellerblader eller turbinblader - som vinklet riktig og med den rette rotasjonshastigheten og et tilstrekkelig treghetsmoment, vil løfte seg oppover. Det varer neppe evig, det der.....

Spørsmål 3:

Litt usikker her. Jeg ser det vel helst slik at hvis objektet prøver å løfte seg, må det dytte kraftigere nedover - d.v.s. at vannhastigheten øker når objektet løfter seg, mens objektets fallhastighet reduseres. Og omvendt hvis objektet prøver å skru seg nedover.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
I dag er det total mangel på impulskontroll. Stiller sp.mål uten å tenke osv.

Dette med vasken har jeg forsåvidt funnet svar på - etter å ha tenkt litt mer, altså hvorfor vannet roterer. Det er jo ikke fordi det faller rett ned, men vannstrømmen fra sidene inn mot midten beveger seg også horisontalt. Derfor snurrer vannet rundt pga. Coriolis-effekten ::)

Derfor vil ikke et massivt roterende objekt (uten propell) bevege seg noe mer nedover eller oppover om den blir satt i rotasjon hverken den ene eller andre veien. For det er jo ingen masse som beveger seg radielt fra eller til rotasjonens senter. I vasken renner vannet innover fra periferien og mot senter, og vil følgelig akselerere rotasjonen...

Vel, da fikk vel denne tråden en brå slutt ;D

Det mest pussige er at Corioliseffekten er tydelig motsatt bare 20 meter nord eller sør for ekvator:

Vidar

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Hmmm, jeg mistenker at fyren som heller vann i bollen kan kontrollere hvilken retning vannet i bollen synes å bevege seg, ut fra hvor i bollen vannet treffer og flyter, på vei ned.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.650
Torget vurderinger
24
Si meg Herr Low, har ikke De et arbeid å passe på dagtid? ;D ;D Eller kanskje du er forsker som (mis)bruker intelligenesen i HFS til brainstorming ;D ;D ;D

Jeg var føorøvrig en gang i tiden involvert i salg av mengdemålere til industri, målerne var basert på Coriolis-effekten husker jeg. Men det gikk bare rundt for meg ;D ;D så jeg gikk over til ultralyd i steden....

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
pengesluk skrev:
Si meg Herr Low, har ikke De et arbeid å passe på dagtid? ;D ;D Eller kanskje du er forsker som (mis)bruker intelligenesen i HFS til brainstorming ;D ;D ;D

Jeg var føorøvrig en gang i tiden involvert i salg av mengdemålere til industri, målerne var basert på Coriolis-effekten husker jeg. Men det gikk bare rundt for meg ;D ;D så jeg gikk over til ultralyd i steden....
Det er litt stille innimellom. Istedet for å lese VGno eller DN.no på nett (som er et mer akseptert spill av tid), bruker jeg samme tid på å ikke lese avisen på nett, men gjør andre mindre aksepterte ting istedet :)

Dessuten er alle idéene i veien for mitt viktige hifi-arbeid, og de må derfor luftes for å gi meg den indre ro jeg trenger for å yte maksimalt på jobb ;D

Vidar

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Decoman skrev:
Hmmm, jeg mistenker at fyren som heller vann i bollen kan kontrollere hvilken retning vannet i bollen synes å bevege seg, ut fra hvor i bollen vannet treffer og flyter, på vei ned.
Her er enda et. Tviler på at disse menneskene har gått fra sør-afrika via ekvator til nord-afrika for å prøve ut samme greia...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.650
Torget vurderinger
24
Low-Q skrev:
pengesluk skrev:

Det er litt stille innimellom. Istedet for å lese VGno eller DN.no på nett (som er et mer akseptert spill av tid), bruker jeg samme tid på å ikke lese avisen på nett, men gjør andre mindre aksepterte ting istedet :)

Dessuten er alle idéene i veien for mitt viktige hifi-arbeid, og de må derfor luftes for å gi meg den indre ro jeg trenger for å yte maksimalt på jobb ;D

Vidar
Approbert! God helg ;D ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Low-Q skrev:
Dette med vasken har jeg forsåvidt funnet svar på - etter å ha tenkt litt mer, altså hvorfor vannet roterer. Det er jo ikke fordi det faller rett ned, men vannstrømmen fra sidene inn mot midten beveger seg også horisontalt. Derfor snurrer vannet rundt pga. Coriolis-effekten
Coriolis har vel minimalt med det å gjøre. Ja, det er en effekt, og ja, det går an å konstruere et eksperiment som viser at i en stor tank med helt stille vann vil det etter hvert danne seg en virvel hvis bunnpluggen dras ut, og retningen på den virvelen bestemmes av hvor man befinner seg.

Men den effekten drukner i den minste rest av sirkulasjon i vannet før proppen dras ut. Vinkelhastigheten i vannmassen vil være en konstant størrelse, sånn at det er bare hvis vannet i tanken beveger seg mye saktere enn jordens rotasjonshastighet at Coriolis viser seg. På våre breddegrader er det en omdreining pr halvannen dag, sånn omtrent. De videoklippene ville vært interessante hvis det var en stor tank som fikk stå absolutt i ro noen dager før proppen ble dratt ut. Nå viser de bare resultatet av hvordan vannet helles ned i skålen, altså ren faking.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Fungerer for høyrehendte ;)
Måten du drar ut proppen på initierer masseflyttingen. I og med at vann ikke er kompressibelt vil hastighetsvektoren opprettholdes.
Dette kommer mer til syne ettersom det blir mindre vann det blir i vasken (og kun skjeggstubbene er tilbake) .
Prøv med en godt lastet handlevogn i høvelig fart neste gang du er på S-laget i Maura og se om den svinger politisk riktig til høyre.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Low-Q skrev:
Det mest pussige er at Corioliseffekten er tydelig motsatt bare 20 meter nord eller sør for ekvator:

Vidar
Hehe - denne testen beviser at jorden bruker ca. 10 sekunder på en runde rundt sin akse. De kjappe nøytrinoene som ser ut til å vippe Einstein av pinnen, blir småtteri i forhold til denne nye erkjennelsen.

Topp Bunn