Esprit Audio vennetråd

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Antall liker
380
Ett meget spennende merke som definitivt fortjener sin egen vennetråd.

Esprit Audio er en anerkjent fransk produsent av hovedsakelig hifi kabler med en fartstid på 30 år(etablert i 1996/1997). De har også begynt å produsere høyttalere som jeg selv ikke har hørt. Det er i hovedsak kabler de er kjent for hvor de kan tilby 10 serier pr dags dato med alt man kan ønske seg av type kabler. Til tross for lang fartstid så har de ikke før relativt nylig begynt å markedsføre seg utover sine egne landegrenser. Vunnet priser for flere av sine kabelserier/modeller i f.eks. The Absolute Sound.

Etter over 30 år i denne hobbyen har jeg både latt meg glede og frustrere av hva en kabel kan gjøre med lyden i mine oppsett. Ett nødvendig onde man ikke kommer utenom å måtte forholde seg til. En feil/dårlig kabel kan begrense potensiale i ethvert anlegg av moderat til bra/topp kvalitet. Jeg har derfor brukt det siste året på å teste over ett titalls kabel merker for å finne den siste kabelen/kabelmerket som kan være en fast inventar i oppsettet mitt de neste 10-15+ årene. Esprit Audio er per dags dato den som har kommet best ut og som jeg tror har flere universale kvaliteter (allsidig - lite farget). Her får du en transparent/balansert kabel som får frem klangfargene og holografien i anlegget som få andre klarer på samme måte etter min erfaring. Byggekvaliteten er også helt topp som gir en trygghet ift langvarighet.

Gjallarhorn Audio v/Alan Grindheim er norsk importør av Esprit Audio og har en fantastisk hjemlåns ordning hvor jeg har fått muligheten å teste seriene Celesta, Eterna, Aura, Lumina og Eureka i ro og fred uten antydning til kjøpepress. Anbefaler å teste ut dette kabelmerket om man selv ser etter nye kabler og det til prisen av en utepils (frakt en vei). :)

En liten observasjon ellers er at jeg har bemerket meg at svenske Perfect Sense bruker Esprit på flere av sine beste referanse oppsett.

Produsentens hjemmeside:

Gjallarhorn sin hjemmeside:

Sist redigert:
Topp Bunn