Esoteric

R

Roysen

Gjest
Hei,

Takk for godt skrevet omtale. Synd jeg aldri fikk lagt labbene rundt den for en test selv.

Mvh
Roysen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.712
Torget vurderinger
28
Nå blir det på sett og vis litt selvskryt til klubben dette, men det får så være, jeg skal i hvert fall IKKE ha æren. Synes dere tre i samarbeid har laget en flott rapport.
Selv fikk jeg gleden av å høre spilleren i Eivinds dedikerte lytterom, dessverre så lenge etter sist jeg hørte Meridianen at jeg ikke skal mene noe presist om forskjellene.

Ellers gjør du et aldeles glitrende arbeid med å sy det hele sammen Topline, slik du alltid gjør.

Hilsen Formannen :)

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Antall liker
0
Fin test dette her ja, informativ. Jeg har en Esoteric X03 sacd spiller, og sier meg enig i beskrivelsen av lydsignaturen på disse spillerene. Min spiller er rimeligere enn test objektet og forskjeller er sikkert tilstede. Diskanten på min spiller er også litt tøff og ikke så silkemyk som andre spillere jeg har hørt. Min preamp(dpc1b) har også denne signaturen i dikanten, så tilsammen blir dette i overkant. Har lest at dpc1b kan oppgradereres, og at det er nettopp diskant gjengivelsen som "blir bedre". Noen som har erfaringer?

Mvh. Theo

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Meget fin og spennede test! Takk! :)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Fosse skrev:
Ellers gjør du et aldeles glitrende arbeid med å sy det hele sammen Topline, slik du alltid gjør.

Hilsen Formannen :)
Teamwork, Fosse....teamwork.. ;D

Men mange takk!! :)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.778
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
"4 dac'r pr kanal"... litt lite i forhold til APL HiFi sin modifikasjon av Esoteric UX-1, den har 40stk 32bit dac'r.. *sikle*

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
17.084
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Artig å lese, nå dagen etter at jeg leverte inn min test til redaktør Vadseth :-\
Skjevt smil, fordi jeg nok opplevde spilleren litt annerledes...
SÅ avhengig av matching?
Er det bare forkjsllen i referanser som gjør det?
Har undertegnede blitt hørselsskadet?
Eller ?
Eller kanskje vi ikke har så forskjellig oppfattelse om jeg finleser omtalen en gang til...

Følg med, følg med ;)

Nei - jeg kommer ikke til å si mer om hva jeg opplevde før bladet er ute :p

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Vidar_M skrev:
Artig å lese, nå dagen etter at jeg leverte inn min test til redaktør Vadseth :-\
Skjevt smil, fordi jeg nok opplevde spilleren litt annerledes...
SÅ avhengig av matching?
Er det bare forkjsllen i referanser som gjør det?
Har undertegnede blitt hørselsskadet?
Eller ?????
Eller kanskje vi ikke har så forskjellig oppfattelse om jeg finleser omtalen en gang til...

Følg med, følg med ;)

Nei - jeg kommer ikke til å si mer om hva jeg opplevde før bladet er ute :p
Matching kan være uforutsigbart. :eek:
Etter å ha hatt Burmesteren til Roy her, så skjønner jeg hva han mener med det han skriver. Likefullt var Esotericen en mye bedre match hos meg enn det 001 var, skjønt motsatt hos han. Men er det ikke dette som gjør hobbyen vår morsom da? Det å finne produkter som fungerer knall sammen og bringer alt opp i en høyere enhet? :) :) :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
15.049
Theo skrev:
Diskanten på min spiller er også litt tøff og ikke så silkemyk som andre spillere jeg har hørt. Min preamp(dpc1b) har også denne signaturen i dikanten, så tilsammen blir dette i overkant. Har lest at dpc1b kan oppgradereres, og at det er nettopp diskant gjengivelsen som "blir bedre". Noen som har erfaringer?

Mvh. Theo
Prøv å få kontakt med Morty Theo han har oppgradert sin DP C1b.
Han misslikte ikke det inngrepet ;)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
zemtex skrev:
"4 dac'r pr kanal"... litt lite i forhold til APL HiFi sin modifikasjon av Esoteric UX-1, den har 40stk 32bit dac'r.. *sikle*
;D ;D ;D ;D ;D

R

Roysen

Gjest
zemtex skrev:
Link eller annen info om APL HiFi?

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
cybwiz skrev:
Fra Dagogo

Understanding the gentle mind behind Alex Peychev Laboratories Hi-Fi and his quest for the ultimate.

http://www.dagogo.com/Spotlight/APL-Hi-Fi.html
Dette blir jo litt off-topic da (beklager Topline), men Tube Research Labs lager en multikanal digital kombinasjon (transport og DAC) som benytter storebroen til den AKM DAC'en som APL benytter i sin toppmodell.

Mvh
Roysen

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
zemtex skrev:
Men er "mye", nødvendigvis til det bedre ?

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Dette blir jo litt off-topic da (beklager Topline), men Tube Research Labs lager en multikanal digital kombinasjon (transport og DAC) som benytter storebroen til den AKM DAC'en som APL benytter i sin toppmodell.

Mvh
Roysen
Dvs at den koster 2 i stedenfor 1 dollar eller noe slikt, selve DAC-chipene koster nesten ingen verdens ting. Mener å huske at en slik som sitter i en surroundreciever med øren kanaler og som takler alle mulige sampingformater koster ca 10 dollar;) Det er for øvrig visstnok også AKM i lydkort fra SoundBlaster.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Som APL eier kan jeg bare si en ting, Alex Peychev VET hva han driver med :)

R

Roysen

Gjest
Viking skrev:
Viking - vet du om APL tar på seg custom oppdrag som f.eks. å modde andre spillere enn Esoteric X-01? P-03/D-03 for eksempel.

Mvh
Roysen

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.778
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
tror faktisk jeg har lest Alex sin forklaring et sted hvorfor han bruker nettopp de dac chipene , han faktisk bruker. Fritt fra hukommelse var det noe med at en alene var dårlig, men 40 i serie ble "helmax" :D

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Dvs at den koster 2 i stedenfor 1 dollar eller noe slikt, selve DAC-chipene koster nesten ingen verdens ting. Mener å huske at en slik som sitter i en surroundreciever med øren kanaler og som takler alle mulige sampingformater koster ca 10 dollar;) Det er for øvrig visstnok også AKM i lydkort fra SoundBlaster.
Prisen spiller vel ingen roller dersom dette spiller bra?

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
[/quote]

Det har jeg heller ikke sagt, men prisen på chipen sier noe om hvor mye dyrere/billigere et produkt bør være om DAC-chipen er argumentet. Det faktum at AKM også brukes i SoundBlaster lydkort skulle heller ikke tilsi at det er så veldig mye for en produsent å skryte av eller gjøre et poeng av at de bruker AKM-chiper?

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Det har jeg heller ikke sagt, men prisen på chipen sier noe om hvor mye dyrere/billigere et produkt bør være om DAC-chipen er argumentet. Det faktum at AKM også brukes i SoundBlaster lydkort skulle heller ikke tilsi at det er så veldig mye for en produsent å skryte av eller gjøre et poeng av at de bruker AKM-chiper?
[/quote]

Jeg tviler vel egentlig litt på at det er den samme chipen. AKM lager vel flere typer? Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Jeg tviler vel egentlig litt på at det er den samme chipen. AKM lager vel flere typer? Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil.

Mvh
Roysen
Det er det sikkert ikke, vet ikke noe om det. Men om det er den ene eller andre koster de uansett itteno og ikke noe å gjøre noe stort poeng av. Jeg vet ikke hva som brukes rundtomkring i high-end CD-spillere og DACer, det er sikkert litt av hvert. Men om man selger en CD-spiller eller DAC for noen titusener av kroner, så koster uansett chippene så latterlig lite at om det var slik at et merke var klart bedre enn andre, så kunne sikkert alle som ville brukt de uten at det hadde gjort noe med kalkylene deres. Noe annet for VDRS-drivverket, det er neppe billig.

Både Alex og Tube Research Labs lager sikkert fine CD-spillere, det vet jeg fint lite om.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Det er det sikkert ikke, vet ikke noe om det. Men om det er den ene eller andre koster de uansett itteno og ikke noe å gjøre noe stort poeng av. Jeg vet ikke hva som brukes rundtomkring i high-end CD-spillere og DACer, det er sikkert litt av hvert. Men om man selger en CD-spiller eller DAC for noen titusener av kroner, så koster uansett chippene så latterlig lite at om det var slik at et merke var klart bedre enn andre, så kunne sikkert alle som ville brukt de uten at det hadde gjort noe med kalkylene deres. Noe annet for VDRS-drivverket, det er neppe billig.

Både Alex og Tube Research Labs lager sikkert fine CD-spillere, det vet jeg fint lite om.
Jeg tror Burr Brown 1704 er en temmelig gjennomgående standard chip for de fleste high-end spillerene. Jeg vet ikke hva den koster. Wadia og Esoteric benytter i hvert fall denne DAC shipen i sine dyreste/beste komponenter.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Jeg tror Burr Brown 1704 er en temmelig gjennomgående standard chip for de fleste high-end spillerene. Jeg vet ikke hva den koster. Wadia og Esoteric benytter i hvert fall denne DAC shipen i sine dyreste/beste komponenter.

Mvh
Roysen
Om jeg husker riktig, så bruker APL AK4396. Det er den samme som sitter i lydkort fra SoundBlaster og m-Audio og SlimDevices Squeezebox blant annet. Har sikkert glimrende specs, men tydligvis ikke akkurat noen eksotiske greier.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
APL iht. nettet bruker 4397. Mit XFi Elite Pro har en litt nyere utgave 4398 DACer. Har ikke brukt analogutgangen, bruker kun digitalutgangen.

N

nb

Gjest
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
For deg som privatperson koster den 48 svenske kroner på Elfa om du skal ha kun en.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
nb skrev:
Om jeg husker riktig, så bruker APL AK4396. Det er den samme som sitter i lydkort fra SoundBlaster og m-Audio og SlimDevices Squeezebox blant annet. Har sikkert glimrende specs, men tydligvis ikke akkurat noen eksotiske greier.
En liten rettelse:
Squeezebox bruker Burr Brown PCM1748 dac.
Transporter bruker AKM AK4396. Denne sitter vel også i Abrahamsens nye CD spiller.

Uansett så er det mye mer enn dac chipen i seg selv som er viktig for lyden. Hvordan kretsløsningen forøvrig er utført er helt avgjørende. Kanskje spesielt strømforsyning og analogutgangsdelen.

R

Roysen

Gjest
Veggen skrev:
nb skrev:
En liten rettelse:
Squeezebox bruker Burr brown PCM1748 dac.
Transporter bruker AK4396. Denne sitter vel også i Abrahamsens nye CD spiller.
Tror faktisk den DAC chipen jeg tenkte på fra Burr Brown heter 1704S.

Mvh
Roysen

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har ikke hørt 1704 i Esoteric men har samme DACer i min gamle Pioneer spiller (modda). Spiller bra på SACD gjengivelse analogt.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Roysen skrev:
Viking skrev:
Viking - vet du om APL tar på seg custom oppdrag som f.eks. å modde andre spillere enn Esoteric X-01? P-03/D-03 for eksempel.

Mvh
Roysen
Han modder vel noe forskjellig, men det beste er å sende Alex P. en e-post :)
PS: Og min APL er til salgs på Bruktbørsen ;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Viking skrev:

Mvh
Roysen
Hei Roysen! Litt OT
Kanskje dette kunne være en cdspiller for de nye rørmonstrene dine.

On topic, fin jobb gutta i OAS, som har skrevet anmeldelsen.

www.amr-audio.co.uk/Templates/cd77.htm

Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
KW skrev:
Roysen skrev:
Viking skrev:

Mvh
Roysen
Hei Roysen! Litt OT
Kanskje dette kunne være en cdspiller for de nye rørmonstrene dine.

On topic, fin jobb gutta i OAS, som har skrevet anmeldelsen.

www.amr-audio.co.uk/Templates/cd77.htm

Mvh.KW
Hei KW,

Takk for sist forresten!
Takker for tipset. I det oppsettet har jeg veldig lyst på å kjøre en gjennomført linje med rør. Aller øverst på ønskelisten over signalkilder står Zanden 2000P/5000S, men vi får se hvor langt finansene rekker når den tid kommer.

Mvh
Roysen

Topp Bunn