Alt til hus og bolig Erstatte 12V halogen med LED?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har 12V halogenspotter (IKEA) under kjøkkenskapene. Og, for å si det enkelt, så er jeg møkklei av at pærene går i eninga. Jeg har sett at Claser'n har LED-pærer for samme type sokkel, og vurderer å bytte til disse pærene. Men jeg lurer på om det kan bli trøbbel, jeg regner med at det er noe spenningstap fra trafoen når jeg trekker 60 Watt til mine 6 spotter, med LED blir det bare 7,8 Watt trekk. Kan dette føre til at LED'ene ryker? Noen som har peil? Lite interessert i å bytte LED'er til en hundrelapp like ofte som jeg bytter halogen nå....

Edit: Jeg tenker på å bytte pærene, ikke hele greia. Sånn for ordens skyld.

Sist redigert av en moderator:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Sjekk på trafoen om det står noe om minimum belastning, regner med at den du har er elektronisk.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En annen sak, er at de fleste av disse trafoene gir 12v AC ut. Mange av de 12V LED-pærene skal ha 12V DC, så det kan godt hende du må bytte trafoen uansett...

Jeg hadde litt problemer på hytta når jeg skulle sette inn led-pærer i stedenfor de 12v glødepærene som vi har brukt i solcelleanlegget. På noen av lampene måtte jeg snu kontakten, slik at polariseringen gikk rett vei... 12v-kontakter for solcelleanlegg er laget med en tykk og en tynn pinne for å bevare polaritet. Hadde disse pærene vært laget for både AC og DC, så skulle polariseringen av kontakten spille liten trille... Dette var dog ikke G4-pærer (regner med at det er dette du skal ha), men pærer for vanlig G14/G27-sokkel, spesielt tiltenkt solcelleanlegg.

Hvis du har dimmer på systemet, så er det heller ikke sikkert at du kan bytte til LED-pærer. Både fordi at dimmeren må ha en minimum belastning som er vanskelig å oppnå med LED-pærer, og fordi mange av LED-pærene i seg selv ikke er laget for dimmer.

Johan-Kr

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Mye dårlig kvalitet blant LED pærer enda. Phillips er merket som har kommet lengst i teknologien og holder lengst - uten at det er ment som reklame, kun et tips....

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Uten å mene så veldig mye om LED (har ikke satt meg inn i tilgjengelig utstyr), men levetid på halogen forlenges betydelig hvis det dimmes ned. Uten dimming er det nesten som bakevare å regne.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.872
Torget vurderinger
28
Ikke sikkert det spiller så stor rolle under kjøkkenskapene, men vær klar over at LED ikke endrer fargetone i samme grad som halogen ved neddimming. Du får ikke det svake, hyggelige og varme lyset.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
kjøp led-pærer med elektronikk innebygd, de tar seg av både polaritet og spenning. Led er ganske nøye på spenning. På hytta der spenningen variarer mellom 11.9 og 14.4v er jeg helt avgjørende at led-pærene her regulator.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Og skal du ha den varme lys fargen må du ned på 2800-3000K, mere oppover gir blåere lys.
Det finnes haugevis av led pærer på Ebay,, har prøvd noen av spottene der' funker bra, priser er fra 30 kr og oppover.

Topp Bunn