Erstatningspliktig bensinstasjon?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Var innom for å fylle opp tanken på vei opp til hytta når pumpehåndtaket på dieselpumpen falt av. Det resulterte i klær som ble kraftig tilsølt av diesel. Jeg gikk selvsagt inn og klaget. Jeg fikk madammen til å reise på nærmeste butikk for å kjøpe ny bukse. De pengene fikk jeg igjen. Vel fremme på hytten vasker jeg jakke og skjorte, henger det ut til lufting. Etter gjentatte forsøk har jeg innsett at klærne ikke blir frie for diesel-lukt.
Skal/kan jeg kreve erstatning eller rens? Det er en dyr skalljakke, Timberland skjorte og Fjellstøvler. Superundertøyet gikk også fløyten.
Kjedelig start på frihelgen og hytteturen!

Mvh
Thomas

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Selvfølgelig skal du forlange klærne erstattet. Det bør være minimum. Bensinstasjoner har / bør ha bedriftsansvarsforsikring, på lik linje med andre bedrifter og foretak. Har de ikke det, er den aktuelle bedriften ansvarlig for de tabber de måtte begå - og som går ut over en kunde.

Møter du motbør hos stasjonen, bør du gå til ditt forsikringsselskap og melde skaden, så tar de det med bensinstasjonen. Med fare for at du må svare for egenandel. Har du reiseforsikring, bruk den. Hvis ikke, er det mulig at hjemforsikringen dekker slike skader. Men om ikke bensinstasjonseieren opptrer ryddig i dette tilfellet, bør du henvende deg med skriftlig klage til Esso, Shell, Statoil eller hvem denne stasjonen nå enn er tilknyttet.

Du bør ikke godta rens av skalljakka og liknende klær. Dieselen kan påføre skalljakka skader, slik at egenskapene forringes ( f. eks. vanntetthet ), sjøl om lukta ( mot formodning ) blir borte.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Takker for utfyllende svar!
Reiseforsikringen begrenser seg til et altfor lavt beløp så denne utgår for min del. Jeg var redd for diesel-lukt i bilen, men det ser ut til å ha gått greit. Heldigvis, siden jeg var og hentet ny bil mindre en 24 timer før dette skjedde.
Tur skoene mine er semsket skinn, så for de er nok løpet kjørt.
Samlet verdi på klærne er nok på rundt 5000 kr med sko, jakke, bukse og superundertøyet.

Tar en tur innom stasjonen på vei hjem på Mandagen.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ja, jeg ville gjort det - garantert! Stasjonen er åpenbart i ansvar her. Og jeg vil anta at de har overvåkingskamera av pumpene, som kan dokumentere hendelsen.

Det beste for alle parter, er om stasjonseier gjør opp. Jeg vil tro at vedkommende ikke gidder å involvere sitt forsikringsselskap i saken, men ordner opp der og da. Heldig for deg at du ikke fikk dusja nybilen med diesel - det hadde vært skikkelig krise!

Håper det ordner seg - lykke til!

Topp Bunn