Erstatningsnål til Shure V 15

andwig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2020
Antall liker
43
Sted
Råde
Hei,

Ettersom jeg kunne ønske et noe mer åpent lydbilde ved bruk av min Shure M 97xE, særlig ved avspilling av krevende passasjer i orkestermusikk, er jeg kommet til å vurdere kjøp av Shure V 15.

Ettersom denne modell ikke lenger produseres, må jeg anskaffe ny nål.

Er der noen som kunne anbefale et firma som idag produserer erstatningsnåler av samme kvalitet som de originale nåler som ble brukt til denne modell? I så fall kunne jeg se etter en slik pickup, f.eks. V 15-III.

Jeg har lagt merke til to britiske; Musonic og Expert Stylus.
Er der noen som har gode erfaringer med dem?

Jeg ville bli glad for svar på dette spørsmål.

Sist redigert:

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.611
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Ser at V15 fins iflere utgaver hva går for å være den beste? Skal inn i et vintage anlegg. Sorry trådstarter at jeg trenger meg på.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.606
Torget vurderinger
2
Har både Shure V15 IV og V, har prøvd flere nåler og har sendt tilbake alle unntatt Jico SAS/B. De andre hadde enten veldig gal Azimuth eller helt feil SRA. De jeg sendte tilbake var made in Japan fra Tonar. De skulle jo vært bedre enn mye annet men var ikke gode nok for meg….

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.606
Torget vurderinger
2
Ser at V15 fins iflere utgaver hva går for å være den beste? Skal inn i et vintage anlegg. Sorry trådstarter at jeg trenger meg på.
V15 V MR original , men de finnes ikke lengre. Skal du ha ny stift er det III og IV med. Jico SAS/B som regnes som det beste. V får ofte for kraftig stigning i toppen med SAS/B. Flere av disse er målt i vinyltrådene på AudioacienceReview.com . For optimal frekvensgang må man kunne justere R og C ..

OBS det finnes enda dyrere SAS varianter og varianter laget av kaktus safir og annet, de er bare tull , SAS/B er med Bor nålefane og Microridge/Line og det er det beste man får

Sist redigert:

andwig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2020
Antall liker
43
Sted
Råde
V15 V MR original , men de finnes ikke lengre. Skal du ha ny stift er det III og IV med. Jico SAS/B som regnes som det beste. V får ofte for kraftig stigning i toppen med SAS/B. Flere av disse er målt i vinyltrådene på AudioacienceReview.com . For optimal frekvensgang må man kunne justere R og C ..

OBS det finnes enda dyrere SAS varianter og varianter laget av kaktus safir og annet, de er bare tull , SAS/B er med Bor nålefane og Microridge/Line og det er det beste man får
Av ovenstående svar fremgår at det er til V 15-III og -IV man får tak i de beste stifter som produseres idag.
Så spørs det om disse stifter er like gode som de originale stifter til V 15-III og -IV?
Er det noen som har erfaring med dette?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Hmm, jeg er ikke noen Shure fan egentlig, har hatt noen N75ED, N91ED og kjøpte en av de siste Shure VXmr der blev laget, alle blev fort solgt, sorry. Hvilken arm og riaa har du, der er et hav av andre alternativer, mener å ha sett i en annen tråd du blev anbefalt noe i rettning av Ortofon 2M Black? Jeg har hatt en del pickups, var veldig fornøyd med Denon DL301 MKII men etter å ha fått Audio Technica AT33 er det helt andre boller i suppen jo!

andwig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2020
Antall liker
43
Sted
Råde
Hmm, jeg er ikke noen Shure fan egentlig, har hatt noen N75ED, N91ED og kjøpte en av de siste Shure VXmr der blev laget, alle blev fort solgt, sorry. Hvilken arm og riaa har du, der er et hav av andre alternativer, mener å ha sett i en annen tråd du blev anbefalt noe i rettning av Ortofon 2M Black? Jeg har hatt en del pickups, var veldig fornøyd med Denon DL301 MKII men etter å ha fått Audio Technica AT33 er det helt andre boller i suppen jo!
Arm er Micro Seiki MA 505 Mk III med rett armrør, og Riaa er i Tandberg TR 2075 Mk I.
Ja, jeg blev på 'Micro Seiki Owners' site anbefalt Ortofon 2M Black - Ludvig van Beethoven.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.606
Torget vurderinger
2
Av ovenstående svar fremgår at det er til V 15-III og -IV man får tak i de beste stifter som produseres idag.
Så spørs det om disse stifter er like gode som de originale stifter til V 15-III og -IV?
Er det noen som har erfaring med dette?
Ingen stifter er så gode som de som ble laget originalt, Jico SAS/B er det som kommer nærmest, men kvaliteten på de varierer også.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.606
Torget vurderinger
2
En klassisk Technics entret level standard fra 70 tallet, erstatningsbålen fra Dacapo var OK ( hyper elliptical Tonar) Sammenlignet mot AT33PTGii

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.419
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Eller enda bedre en RigB5ML som er en VM540ML i et ettermarked-metallhus som gjør den bedre og mer praktisk enn en VM740ML uten å være dyrere.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.637
Sted
Boðin
Ingen stifter er så gode som de som ble laget originalt, Jico SAS/B er det som kommer nærmest, men kvaliteten på de varierer også.
Er det noen lure butikker man bør vite om? Import fra Japan ble dyrt sist gang.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.606
Torget vurderinger
2
DacapoAudio er bra, men makspris på produkter til Norge er 3000kr, prisen du ser er det du betaler import inkludert, kun frakt kommer i tillegg. Min Jico SAS/B måtte jeg kjøpe fra Thakker pga 3000 grensen.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.637
Sted
Boðin
Jeg kjøper rett fra Jico selv. Hvorfor kan ikke danskene selge de dyre utenfor eu?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.606
Torget vurderinger
2
Enkel fortolling har en grense på 3000kr.. så det har noe med sånt å gjøre…

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.637
Sted
Boðin
Jaja. Sas/b var bra da. Suverent beste jeg har hatt.

Topp Bunn