Erfarne iTunes brukere

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.407
Torget vurderinger
1
Trenger litt hjelp etter pc krasj. Pc med softwareraid trynet helt og c diskene er ødelagte, men alle iTunes filene lå på egen disk.

Denne er nå satt inn i ny maskin, men uansett hvordan jeg prøver å få lagt musikken til i biblioteket så blir det en stor masse uten artist og cover.

Det ligger i tillegg kopi av diskene på en WHS. Noen forslag til hvordan løse dette uten å måtte sitte i dagevis å legge all musikken inn på nytt?

Mvh Roald

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
756
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Kan høres ut som du har lagt alt inn som Wav. Den tabben gjorde jeg og, og det kostet mye tid og frustrasjon. Wav filer inneholder ikke metadata, så når databasefilen til Itunes blir ødelagt blir alt en stor smørje. Prøvde forskjellige auto taggere som f.eks ieatbrains, men det funket dårlig. Løsningen for mitt vedkommende ble å starte på nytt, denne gang som AIFF og senere ALAC (apple lossless).

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Fungerte cover og Tags før pc`krasjen.
Hvilket format er det rippet inn i?

Dette vet du sikkert men for å få lastet ned Coverbilder fra Tunes må du ha en Itunes konto..

Og du har importert filene og angitt stien til den eksterne disken?

Wav filer er no good in Tunes.

MVH Johnny

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.407
Torget vurderinger
1
Det er selvsagt wav, men alt fungerte knirkefritt før raidet trynet. Alle navnene på låtene kommer fint opp fra disken, men artist/album mangler.

Og konto har jeg

Får finne bibliotek filene på HPwhs, de burde vel kunne brukes , eller?

Mvh Roald

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Det kommer an på hvordan du har satt instillingene under avansert. Jeg vil anbefale alle å huke av for at iTunes skal organisere biblioteket (noen føler at man da mister kontrollen, men dette fungerer veldig bra når man venner seg til å bruke iTunes slik det er tenkt). Da skriver iTunes om filnavnet i forhold til taginfoen som legges inn. Vet ikke hvordan dette er med wav og formatet bør ikke brukes da det ikke støtter metadata. Om man ikke lar iTunes organisere filene, kan man allikevel ha et meget ryddig og oversiktelig bibliotek, men da er taginfoen lagret i en library-fil og tag vil derfor forsvinne om du importerer musikken (via filbehandling) til en annen PC eller er uheldig og har datakrasj...

Om man derimot har satt iTunes til å organisere musikkmappen vil all taginfoen skrives direkte til filene og denne infoen vil dermed beholdes om man kopierer hele denne mappen og importerer på en annen maskin.

Krysser fingrene for at du får gjennopprettet biblioteket.

Edit: Om ikke datahavariet har vært totalt bør det være mulig å finne igjen denne bibliotek-filen. Den bør ligge i iTunes defaultplassering om du kun installerte itunes og valgte "legg til i bibliotek".

Topp Bunn