Erfaringer med rør, og noen spørsmål

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jeg har Vincent hybrid forsterker og cd-spiller (SV-236 og S-6) som jeg har byttet rør i (type 12AX7 og 6922). I det siste har jeg også oppgradert nettkabel, noe som jeg synes gir mer luft mellom instrumenter og mer mikrodynamikk. Men jeg har også lagt merke til at lyden har gradvis forbedret seg i det siste; det er liksom som det mer mikrodynamikk, mer bloom og mer attack. Kort oppsummert som mer jump-faktor i musikken. Dette er jeg fornøyd med, men så har jeg også lagt merke til at det inni mellom dukker opp en svak spraking. Jeg har tenkt at dette er tidlige symptomer på at et eller flere rør snart må byttes. Og her kommer spørsmålet mitt, er det slik at lydsignaturen til rør vil endre seg over tid i retning av de endringene jeg beskrev ovenfor, spesielt rett før de går i stykker? Eller, vil det at elektronikken har autobias på rørene bidra til endringene i det siste. Jeg blir ikke helt klok på det og lurte på om noen av dere med lang erfaring på rør kan oppklare fenomenet. ???

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Det var skuffende, er det ingen som kunne tenke seg å være med på å utvide horisonten til en medhifiist ?:-/

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.431
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg får forsøke å svare, da. Rørene vil forandre lydkarakter etter hvert som de slites. Ofte kan det virke som om mellomtonen blir fremhevet på bekostning av bass og diskant, eller, sagt på en annen måte, bass og diskant svekkes, mellomtonen blir. Jump faktor vet jeg ikke helt....
Når det spraker kan det tyde på at et rør er i ferd med å ryke, men det kan jo være noe så enkelt som at det er dårlig kontakt nede i en av rørsoklene. Prøv å rugge på rørene litt. Forsvinner sprakingen, kan det ha vært en dårlig kontakt.
Potmeteret kan jo for den saks skyld også være en årsak til spraking.
mvh

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Takk for opplysningen. Sprakingen er nå borte. Jeg har plassert utstyret slik at det til tider står noe kaldt - det står på gulvet. Kan dette forklare spraking? Altså når rør er for kalde.

Jeg skjønner at dette ikke er spennende spørsmål, men jeg må jo komme inn i det. Så jeg spør dere som har erfaring.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Spraking kommer nok av en dårlig forbindelse ett sted. Jeg tror ikke det er ett rør som forårsaker dette. Jeg har aldri opplevet at rør spraker. Katodemotstandere og dårlige loddinger derimot. Det har ingen betydning om forsterkeren står på gulvet, eller om det er kaldt i rommet. Endrer sprakingen seg med volumet? Det kan være en kaldlodding inni apparatet. Det kan være elektriske forstyrrelser fra ett annet apparat på 230voltkursen, eks. kjøleskap med dårlig termostat. mange muligheter du må bruke eliminasjonsmetoden her. Bytt også rørene fra venstre kanal med de på høyre kanal. Kun to og to mellom testing slik at et evnt. dårlig rør kan finnes. Eller er sprakingen lik i begge kanaler, da er det gjerne strømforsyningen som har en vakkelkontakt.
Lykke til

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.756
Torget vurderinger
28
Spraking eller "koking" som det kalles kan ofte oppstå når rør slites (har jeg blitt fortalt). Jeg har også hatt forsterkere tidligere hvor det hjelper å rugge litt i rørene. For å gjøre det hele litt mer komplisert så virker det som utstyr som har stått en stund kan ha denne tendensen til koking, for så at den går over igjen (løslig basert på enkeltbesøk av forsterkere).

Men, jeg hadde litt koking i vestre kanal for en ukes tid siden, og ikveld smalt det (bokstavelig talt, med tilhørende lynnedslag). Utgangsrør på venstre kanal gikk, bare å bytte.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Spraking eller "koking" som det kalles kan ofte oppstå når rør slites. Jeg har også hatt forsterkere hvor det hjelper å rugge litt i rørene. For å gjøre det hele litt mer komplisert så virker det som utstyr som har stått en stund kan ha denne tendensen til koking, for så at den går over igjen.

Men, jeg hadde litt koking i vestre kanal for en ukes tid siden, og ikveld smalt det (bokstavelig talt, med tilhørende lynnedslag). Utgangsrør på venstre kanal gikk, bare å bytte.
Sjekk katodemotstanden og att du har bias på røret etter smellet.

Samleren

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.756
Torget vurderinger
28
Bias var null og offset på terminalen stygg, bare å slå av, kaste rør og inn med nye.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Ja det kunne blitt skummelt med OTL utgangen din og brente høyttalere som resultat.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
hej

uden at vide hvor gamle dine rør er - eller hvad "sprakning" er for en størrelse - gætter jeg på dårlig kontakt i soklerne.
du kan blot rokke røret lidt i soklen - men husk at slukke først..

signalrør sidder stort set altid i en art autobias,og vil med tiden slites og ændre arbejdspunktet ( også kaldet sweet spot,altså der hvor lyden burde være bedst ) deraf den lidt ændrede lyd.

anderledes er det med effektrør der ofte har fixed bias,som er regulerbar - hvilket betyder man kan kompensere for ændringer i strømtrækket,og derved bevare samme arbejdspunkt,til røret løber tom for emmission og ikke længere fungerer.

kulde eller ej - rør vil have samme indre temperatur,medmindre helt ekstreme forhold gør sig gældende!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.756
Torget vurderinger
28
Men, jeg tror sånn i etterkant at denne sprakingen som kom den siste uken kan være en indikasjon på at det var noe galt med et rør. Har tidligere hatt forsterkere på lån hvor litt rugging i smårørene har gitt utslag i at sprakingen gav seg, og etter å ha benyttet forsterkeren en stund så sluttet det helt.

Men, Oslo2, i og med at det er inngangsrør du har så trenger du ikke engste deg, så lenge det låter fint, så er alt vel. Men jeg trodde i utgangspunktet at du skulle få en dauere lyd om rørene ble slitt, så det høres litt pussig ut.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jøss, her var det mange gode innspill. ;)

Til 845: Rørene er under året gamle. Og det sprakte i begge høytalere. Ellers er det kanskje en vel så god benevnelse, som Fosse bruker, at lyden kunne gi assosiasjoner til "koking".

Til Fosse: Det er interessant det du sier om forsterkere som har stått en stund. Det får meg til å minnes at forsterkeren stod ubrukt her i sommer en måneds tid. Da jeg koblet den opp var det den samme lyden, noe som varte i ca 3-5 minutter. Jeg var selvfølgelig engstelig for om utstyret hadde tatt skade under lagringen, men plutselig var lyden borte og har vært fraværende inntil nå nylig. Nå sist gang lyden oppstod så hadde anlegget stått ubrukt i noen dager.

Det er også pussig, som du er inne på Fosse, at lyden oppleves vel så nærværende nå, med tanke på at kokingen kunne være et symptom på slitte rør. Hvis det ikke er som tkr er inne på at lyden endrer seg gradvis med en tiltakende fremheving av mellomtonen, så jeg venner meg til begrensningene men blir oppmerksom på mellomtonen?

Jeg får bruke elimineringsmetoden, men det er vanskelig når jeg ikke vet helt hvor jeg skal begynne. Nå har jeg fått flere innspill som gjør meg noe mer opplyst i letingen. Jeg har også vært inne på tanken om det kan være i CD-spilleren, her sitter også rør (12AX7 og 6922).

Rør er jammen en kilde til bekymring og besvær, men også til nysgjerrighet og glede. Jeg må bli rik, sånn at jeg kan kjøpe mer av bekymring og glede. :D

Topp Bunn