Erfaringer med Land Rover Freelander ??

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Noen som har erfaringer med Freelander ?

Er på utkikk etter en 2001 SE, men finner ingen til fornuftig pris.. Eller ingen i det hele tatt..

Noen som vet forskjellen på en 2001 og en 2002 ? Etter som en 2002 modell koster over en halv gang mere.

Noen kjente feil som bør nevnes ?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.343
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjenner ikke til alle modellene, men noen av de tidligere årsmodellene skal være av de aller dårligste biler som er laget. Snakket med en som jobbet i et firma som solgte disse.

For verkstedet var det en av de beste bilene som var produsert. ;D

Men som sagt - husker ikke fra hvilke årstall dette gjelder.
Motorer skar seg, dører falt av etc. Bilen ramlet rett og slett fra hverandre "ble det fortalt meg".

Sjekket også rundt en forholdsvis rimelig SUV type bil for et par år siden og vurderte denne. Endte opp med Subaru Forester og har ikke angret et sek. (konebil)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg (herregud så flaut) har eid en Kia Sportage 2001 diesel en periode. Den bodde på verksted. Eneste bilen som la vesentlig dårligere an (og da er det virkelig dårlig stelt) på "antall feil pr 100 biler" lista, var nettopp Freelanderen. Hadde aldri tort personlig.
Bil skal ha ett visst moment av bekymringsfrihet, dette er det stikk motsatte, imo.

Hørte forøvrig en uttalelse fra en verkstedansatt hos Volvo: Ja, det er stille om dagen, vi selger nesten ikek biler. Men, har plenty å gjøre allikevel, vi har jo agenturet på Land Rover!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.133
Mulig at de har blitt bedre med årene, men jeg ville også styrt unna Freelander fra de årene du nevner. En kompis kjøpte en brukt 2002 modell for et par år siden, og etter bare noen måneder hadde han mest lyst til å gå løs på både bil og selger med slegge...

Fonzie

Medlem
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
1
.... Freelander er nok værstingen... Spesielt den gamle modellen. Den nye har nok bedret seg betraktelig. Når det gjelder LR generelt er det jo ingenting å usette på merket! ;)

Bil med sjel, historie, mm.

(Kjører LR Serie III 88'' 1977 mod) :)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.133
Fonzie skrev:
.... Freelander er nok værstingen... Spesielt den gamle modellen. Den nye har nok bedret seg betraktelig. Når det gjelder LR generelt er det jo ingenting å usette på merket! ;)

Bil med sjel, historie, mm.

(Kjører LR Serie III 88'' 1977 mod) :)
Det er riktig, hadde en 2004 modell Disco, og det er en av de beste bilene jeg noensinne har hatt.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Har ikke Land Rover selv, men har "siklet" en del på Defender'en.

Min erfaring er at en bil enten må være så gammel at man kan skru på den selv, eller være såpass ny og av god kvalitet at man slipper unna hyppige verkstedsbesøk. (Har en eldre Gëlandewagen hvor det meste er forståelig, og kan skrus på, av de fleste med logisk tenking og praktiske evner. De andre bilene i familien må nærmest inn på verksted for å bytte lyspære...)

Land Rover har helt klart en del biler som gir litt go'følelse/kjøreglede :) Eiergleden bør da selvsagt også stå i stil.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.928
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Terka skrev:

Min erfaring er at en bil enten må være så gammel at man kan skru på den selv, eller være såpass ny og av god kvalitet at man slipper unna hyppige verkstedsbesøk.
Land rover er vel det bilmerket med mest feil. Når det er laget vitselister for produsenten av det elektriske, så sier det seg vel selv... http://www.mez.co.uk/lucas.html

Deler er enkelt å få tak i, og tildels mulig å få tak i rimelig, men regn med mye verkstedtid - spesielt når du ser på en litt eldre modell.

Skal en kjøpe LR, tror jeg Defender må være tingen - minst mulig avanserte ting som kan gå i stykker...

(Har en eldre Gëlandewagen hvor det meste er forståelig, og kan skrus på, av de fleste med logisk tenking og praktiske evner.
Gammel Geländewagen er lett å skru, ja. Har selv byttet vannpumpe på min '86-modell uten større problemer enn at den første pumpa jeg fikk, var feil type... Jeg kan ikke sies å være veldig erfaren på å skru bil, men det gikk overraskende greit - selv uten Haynes-bok...

De andre bilene i familien må nærmest inn på verksted for å bytte lyspære...)
Ikke helt riktig - jeg har og en 2001-modell ML270, og der går det å skifte alle lyspærene selv ;D Det meste av annet må du på verksted for å gjøre... :( 100-200 km igjen til Service A nå, iflg bilen selv....

Johan-Kr

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
miata skrev:
Noen som har erfaringer med Freelander ?

Er på utkikk etter en 2001 SE, men finner ingen til fornuftig pris.. Eller ingen i det hele tatt..

Noen som vet forskjellen på en 2001 og en 2002 ? Etter som en 2002 modell koster over en halv gang mere.

Noen kjente feil som bør nevnes ?
Er det så stor prisforskjell da? Kan ikke se det på Finn...
Nye modellen kom i 2004, men da snakker vi om en litt annen bil. Jeg ville absolutt gått for den..

Den gamle hadde problem med kjøling, men nesten alle de gamle modellene har fått ny motor med ombygd kjølesystem, det er da også et "must" om du ønsker å kjøpe en freelander av den gamle typen. Knall bil, men litt tvilsom kvalitet, noe som gjenspeiles i bruktprisene. Jeg har kjørt en 2000 mod open air nå i 2 år, uten alt for mye tull.

Du får mye bil for pengene! ;D

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.939
Torget vurderinger
0
Prøv denne linken http://www.nlrk.no Norsk Land Rover Klubb.

Jeg var aktiv der for noen år siden, og det jeg la merke til var at bilene som ble omsatt gjennom klubben på bruktbørsen der var mye riktigere priset ( billigere ) enn det man fant på Finn.no.

På forumet til klubben får du sikkert også vite hva du bør se etter av feil etc. Jeg er den "lykkelige" eier av en Range Rover Vouge, med V8 bensin, automat og permanent 4X4. DET er tørst!! Bortsett fra drikkfeldigheten er det en praktfull bil å kjøre. Den er også veldig enkel å skru på, som et gedigent Meccano sett, og det tror jeg gjelder alle Land Rovere. Men om man er slem kan man jo påstå at det er en grunn til at det er slik!

Men er dette en bil du har lyst på bør du da for all del kjøpe en, mistrives du med den senere er det jo bare å selge den igjen! Men som sagt bør du kontakte Land Rover klubben, da kan du få en bil som var eid av en entusiast og som du får til en fornuftig pris.

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.455
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Fenalaar skrev:
Terka skrev:

Skal en kjøpe LR, tror jeg Defender må være tingen - minst mulig avanserte ting som kan gå i stykker...
Jeg hadde en Defender 2003 modell i to år... Den eneste bilen jeg har hatt som jeg savner! To år og 100 000km, ingen feil! Bortsett fra en bøyd støtfanger, men det var neppe bilens feil :-[ Snarere autovernet som "stod i veien" når jeg "ville" prøve meg utenfor veien...

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Spiralis skrev:
Prøv denne linken http://www.nlrk.no Norsk Land Rover Klubb.
Det positive med å kjøre Land Rover er at du blir medlem i en stor familie. ;D
Forumet som det ble linket til tidligere på siden her er helt unikt. Utrolig hva man kan få svar på og ikke minst hjelp til.
Sånn sett er det litt koselig å kjøre LR, det veier opp for trøbbel som måtte dukke opp underveis. 8)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
miata skrev:
topline skrev:
Er det så stor prisforskjell da? Kan ikke se det på Finn...
Nye modellen kom i 2004, men da snakker vi om en litt annen bil. Jeg ville absolutt gått for den..
2001 SE, 69 000,- http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16873129

2002, 125 000,- http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16611887
Tja, 50' færre kjørte km og ny motor..
Det bør gi en høyere pris. Eldre biler uten ombygd kjøleanlegg/ny motor bør du uansett styre unna. LRN dekket ny motor på garantien inntil 7 år etter kjøp. Får du trøbbel heretter må du betale kalaset selv altså..

En annen sak er at prisene spriker voldsomt i forhold til hva som forlanges. Avhengig av hvor raskt man vil ha solgt bilen kanskje.
Det er mange optimister der ute..

Denne er vel noe i overkant optimistisk, selv om det er diesel..
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16806056

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.728
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
En bekjent av meg er Land/Range Rover mekaniker. Ha sier at man ikke må kjøpe Range Rover fra før 2004 grunnet mye trøbbel. Kanskje dette også gjelder Freelander?

Topp Bunn