Erfaringer med gløding av 300B ?

torhv

Medlem
Ble medlem
30.04.2006
Antall liker
12
Bruker en justerbar effektmotstand til dette ja.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
om du har flere primærviklinger kan du ta den laveste eksempelvis 220vac istedet for 230 eller 240vac og sekundæren vil stige marginalt
mvh

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Forstår jeg riktig, så kan TentLabs sin regulator brukes på 5687 rør også..? Skal prøve å lodde sammen en pre snart, synes regulering virker som noe av det mer kompliserte å legge seg ut på. Mange forskjellige metoder, og alle er jo "best"! ;) Guido gjør sikkert jobben godt nok.

Mvh.
Tentlabs lager enheter for alle glødespenninger opp til og med 12.6 V.

Roger

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Hva tror dere om "Tentlabs filament supply" http://www.diyhifisupply.com/diyhs_Tentlabs.htm ?

Ser den trenger 5,8Volt AC fra trafoen. Målte mine AC spenning fra trafo til glødingen til 5,4 Volt. MÅ den være 5,8? I tilfelle, hva kan gjøres for å øke den?
Hvis jeg ikke har lest spec'en til Guido helt feil, så sier den at AC inn IKKE må være høyere enn 1 V over DC spenning ut.

Roger

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Trådstarter bør ha i bakhodet at med kun en likeretterbro + kondis
vil det være så my rippel at man kunne like gjerne holdt seg til AC.
Regulert likespenning er veien å gå, null brum og bedre lyd ( IMHO )
enn med AC. Eller man kan kjøpe ferdige sett fra Guido.

;)
Jeg har nå koplet om glødingen til DC ved bruk av en brolikeretter og en kond. på 10 000 uF.  VAC på utgangen sank fra 7,5 mV og ned til utrolige 1,4 mV. Det er betydelig ! ;)   Med AC kopling hørtes en irriterende brum fra mine nye høytalere ( 96dB/1m/1W ) fra sofabenken. Nå må jeg legge øret helt inntil høytalermembranen for i det heletatt  høre svak brum.  

- Men i mosetning til mange uttalelser på forsjellige fora har du rett i at det blir forbedring av gjenngivelsen med DC.  Mer detaljert lydbilde og forsterkeren virker som om den har fått flere hestekrefter.

Topp Bunn