Erfaringer med Cayin 9084D/845 rør?

Dave

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
2
Først: jeg kommer fra Danmark , så jeg håber i forstår mit mærkelige sprog og bærer over med mig!

Jeg har nu haft et par Cayin 9084D i nogle måneder (købt af et norsk medlem fra dette forum!), og kunne godt bruge et par råd fra nogle vise nordmænd.
- Er en biasindstilling på ca. 70 ma det optimale?
- Er der nogle rørmærker som bare skal prøves - jeg har prøvet Shuangung 845 B/C og 300B, og forskellige smårør (6SN7 og 6SL7)?
- Har 300B røret nogen væsentlig indflydelse på lydkvaliteten - kan det her betale sig at købe dyrt?
- Har modtaget et rør (nye 845C rør) der rasler med en metallisk lyd - tør ikke prøve det - hvad kan der ske med forstærkeren? Er man "sikker" når forstærkeren står i "bias-mode".

Til sidst: er der nogen der har gode tips og tricks til disse forstærkere - er der tweaks som det kan svare sig at prøve?

På forhånd tak.
Dave

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har en veldig god forsterker, i alle fall. Jeg har ikke hørt den i eget lytterom, men en av mine beste venner bruker den, og han har hatt mye eksotisk og grisedyrt gjennom tidene.Der kvitterer den med noe av det mest musikalske og oppløste jeg kan huske å ha hørt hos ham. Du har nok endel å hente på å bruke en skikkelig dedikert nettkabel, og ellers vet jeg at JJ300B er et utrolig godt rør til denne forsterkeren. Det gir litt ekstra luft i toppen, noe denne forsterkeren profiterer på. Ellers ble det brukt Shuguang 845-rør, uten at jeg vet hvilken type. Jeg kan undersøke mht. bias og komme tilbake til deg så snart jeg vet mer...

Dave

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
2
Tak for svaret - det er ihvertfald opmuntrende at høre hvad andre mener om kvaliteten af forstærkeren, og lærerigt at vide om forskellige rørmærker og deres indflydelse på lyden.
Jeg høre gerne mere :)
Hilsen
Dave

Topp Bunn